Vesmír | Astronomie

Neobvyklé chování: Výjimečný pulsar NGC 300 ULX1 zrychluje

• Astronomové přistihli pulsar NGC 300 ULX1 při neobvyklém chování
  • Dotyčný pulsar neobvykle zychluje
  • Jeho rotační perioda se za poměrně krátkou dobu silně zkrátila

Pulsary jsou sami o sobě dost extrémní objekty. Jde o ďábelsky rotující neutronové hvězdy, zrozené v explozi supernovy z jádra bývalé hvězdy, které naším směrem posílají záblesky elektromagnetického záření.

Mezi samotnými pulsary jsou dost výjimečné takzvané ultrazářivé rentgenové pulsary, které vyzařují monumentálně energetické záblesky rentgenového záření. Jedním z nich je i pulsar NGC 300 ULX1, kterého astronomové přistihli při neobvyklém chování.

Ultrazářivé zdroje rentgenového záření (ULX) jsou natolik jasné, že v rentgenové oblasti září více než 1 milion Sluncí na všech vlnových délkách elektromagnetického záření. Jsou sice méně zářivé než aktivní galaktická jádra či kvasary, v nichž pracuje jako gigantický motor supermasivní černá díra, jsou ale více zářivé, než kterékoliv jiné hvězdné nebo hvězdám podobné objekty.

Není pulsar jako pulsar

Některé vzácné ultrazářivé zdroje rentgenového záření na nás pravidelně blikají. Právě to jsou ultrazářivé rentgenové pulsary (ULXP). Takových pulsarů zatím známe velice málo a rovněž velmi málo toho o nich víme. Proto je každý takový výjimečný pulsar pro vědce velmi důležitý, zvlášť pokud se chová zvláštně.

Georgios Vasilopoulos z americké Yale University a jeho spolupracovníci sledovali pulsar NGC 300 ULX1 od doby krátce po jeho objevu v roce 2010. Je to ultrazářivý rentgenový pulsar z galaxie ze spirální galaxie NGC 300, a je od nás vzdálený asi 6,13 milionu světelných let.

Badatelé tento pulsar pozorovali s americkou vesmírnou gama observatoří Neil Gehrels Swift Observatory, a se zařízením Neutron Star Interior Composition ExploreR (NICER), které pracuje na Mezinárodní vesmírné stanici.

NGC 300 ULX1 zrychluje

Pozorování pulsaru prozradila, že je ještě výjimečnější, než si badatelé mysleli. Ukázalo se totiž, žč NGC 300 ULX1 neobvykle zrychluje. Jeho rotační perioda se za poměrně krátkou dobu asi čtyř let zkrátila z původních 126 sekund na méně než 20 sekund.

Něco podobného vědci zatím ještě ve vesmíru neviděli. Podle Vasilopoulose a spol. toto zrychlování nejspíše souvisí s postupným nabalováním hmoty z okolního vesmíru na pulsar, kterou rotující objekt přitahuje svoji drtivou gravitační silou.

Váš názor Další článek: Huawei svítá naděje. Může být součástí obchodní dohody USA a Číny

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Perioda, Chování, Neobvyklé chování, ULX, Záření, Krátká doba, NICER, Astronom, Yale University, Rentgenové záření

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

** Apple a Google odstranili z obchodů s aplikacemi hru Fortnite ** Její vývojáři nejprve přichystali parodické video ** V žalobách viní obě firmy z monopolního chování

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku