Nepříjemný dopad klimatických změn. Letadla zažívají výrazně více turbulencí | Zdroj: Unsplash.

Zdroj: Unsplash.

Nepříjemný dopad klimatických změn. Letadla zažívají výrazně více turbulencí

Vědci již dlouho předpovídají, že klimatické změny, zejména teplejší vzduch, vyvolají změny vzdušných proudů v horních vrstvách atmosféry, známé jako tryskové proudění, které zvýší turbulence během letů letadlem. O nejnovějších vědeckých objevech v tomto směru informuje New Scientist.

Mark Prosser z univerzity v britském Readingu a jeho kolegové posbírali důkazy o tom, že cesty letadlem jsou skutečně neklidnější než v minulosti. Podle analýzy se turbulence v posledních čtyřech desetiletích na celém světě výrazně zvýšily. Výsledky vědeckého bádání na toto téma byly ve čtvrtek 8. června publikovány v odborném časopise Geophysical Research Letters.

Více tepla znamená více turbulencí

Studie zkoumala klimatické údaje z let 1979 až 2020, aby posoudila, jak atmosférické podmínky ovlivnily výskyt turbulencí v oblastech bez oblačnosti. Takzvané turbulence v čistém vzduchu jsou definovány jako pouhým okem neviditelný úsek turbulentního proudění, které je způsobeno střetem vzdušných mas pohybujících se různou rychlostí.

Z výsledků studie vyplývá, že v severním Atlantiku, tedy v oblasti, kterou protínají některé z nejrušnějších leteckých tras na světě, se celková roční doba trvání silných turbulencí zvýšila o 55 %, a to ze 17,7 hodiny v roce 1979 na 27,4 hodiny v roce 2020. Mírné turbulence se za stejné období zvýšily o 37 %, ze 70 hodin na 96,1 hodiny.

Podle Prossera za to mohou změny v proudění. Vyšší teploty vzduchu způsobené vyšší koncentrací oxidu uhličitého v atmosféře způsobují silnější proudění větru, vertikální nebo horizontální změny rychlosti nebo směru větru či obojího na krátkém úseku. „Tato změna má za následek vyšší počet turbulencí,“ říká.

A bude to jen horší

Studie zjistila, že největší nárůst turbulencí byl zaznamenán v oblasti severního Atlantiku a kontinentální části USA, ale také na letových trasách nad Evropou, Blízkým východem a jižním Atlantikem. Z výsledků výzkumu plyne, že počet turbulencí roste více, než očekávaly klimatické modely při současné úrovni globálního oteplování.

Prosser předpovídá, že se turbulence budou spolu se změnou klimatu i nadále zhoršovat. Pro letecké společnosti to může znamenat větší opotřebení letadel a vyšší náklady na palivo, protože piloti budou muset odklánět letadla, aby se vyhnuli oblastem s turbulencemi. „To vše jsou pro průmysl ztracené peníze,“ konstatuje Prosser.

Cestující a posádka budou muset během letů trávit více času připoutáni, aby se snížilo riziko zranění. Podle Prossera však není důvod k přehnaným obavám. „Smrtelné případy v komerčních letadlech způsobené turbulencemi jsou téměř nevídané,“ říká.

Určitě si přečtěte

Články odjinud