Neuronová síť v testu překonala dermatology. Stačil ji jeden pohled na mateřské znaménko

Rozpozná zhoubný nádor kůže od neškodné skvrny lépe zkušený dermatolog, který bude mít k dispozici i další údaje o pacientovi, anebo software, který může analyzovat leda fotografie? Přesně o tento test se pokusil evropský tým vědců vedený Holgerem Haensslem z Heidelberské univerzity, který se s výsledky pochlubil v časopisu Annals of Oncology.

Do testu se zapojilo 58 dermatologů ze 17 zemí. Polovinu tvořili experti s mnohaletou zkušeností, třetinu mladí začínající doktoři a zbytek středně zkušení dermatologové. Lékaři v prvním kole dostali fotografie útvarů na kůži a měli posoudit, zdali se jedná o maligní melanom, anebo neškodný výrůstek.

Průměrná úspěšnost v odhalení melanomu prostým pohledem na snímek byla 87 %. V dalším kole, které proběhlo o pár týdnů později, mohli lékaři svůj odhad zpřesnit, k fotografiím totiž získali i další údaje o pacientech. Pomohlo to, průměrná úspěšnost v odhalení melanomu totiž poskočila na 89 %.

Poté výzkumníci předložili fotografie neuronové síti založené na modelu Inception (v4) od Googlu pro identifikaci objektů na snímku. Tento model vědci pomocí fotografií melanomů i neškodných mateřských znamének nejprve přeučili, aby dokázal stejně jako dermatolog rozpoznat melanom.

A výsledek? Tzv. konvoluční neuronová síť (CNN) dosáhla při detekci melanomů úspěšnosti 95 %, a mohla se tak pochlubit lepšími výsledky než lékaři. Přitom měla k dispozici pouze fotografie a žádné další informace.

Neuronové sítě pro počítačové vidění by mohly medicíně pomoci přesně tímto způsobem. Pokud je Google, Microsoft, Facebook a další úspěšně používají ve vyhledávačích, mohly by jako pomocný nástroj posloužit i tam, kde je to mnohem důležitější a zrychlit diagnózu.

Diskuze (4) Další článek: Facebook Messenger pro Windows 10 získá velkou aktualizaci. Naučí se reakce a plácat nálepky na fotky

Témata článku: Google, Microsoft, Věda, Facebook, Výzkum, Zdraví, Neuronová síť, Rakovina, Znaménko, První kolo, Dobrý výsledek, Síť, Dermatolog, Tým vědců, CNN, Inception, Melanom, Zhoubný nádor, Fotografie, Pomocný nástroj, Test, Prostý pohled, Počítačové vidění, Průměrná úspěšnost

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View