Toto je papírový model. Opravdu. Prapůvodním podkladem byla obyčejná vystřihovánka, jak je třeba znáte z časopisu ABC. Z té vzešly základní díly, ale jedinečný skvost dělají z tohoto modelu unikátní detaily. Autorem je modelář Michal Traj a na tomto modelu pracoval rok a půl. Tady to všechno vznikalo. Pracovní stůl je zaskládán barvami, lepidly a potřebným náčiním. Tatra 148 není zdaleka prvním modelářským dílem Michala Traje, ale doposud nejvýznamnějším a nejpropracovanějším. Úroveň detailů je fascinující. Všimněte si vzorku na pneumatice, lístku na blatníku nebo nářadí odloženém na nárazníku. Nechybí varovné tabulky, kabely a oprýskaná barva... Cílem je maximální autentičnost. A tak nechybí ani plechový kbelík, odložené kousky podpěrných prkének nebo pár navátých listů. Při pohledu na některé detaily se nabízí otázka - je to opravdu všechno z papíru? „Samozřejmě je spousta dílků i z jiného materiálu – dráty, nitě, řetízky, leptané součástky pro plastové modely a také používám papírové součástky vypálené laserem,“ objasnil autor. Ale většina dílů z papíru je. Práce s barvami vyžaduje mimořádný talent, trpělivost a zkoušení nových technik. Pak ale i papírový motor může vypadat jako rezavý. Nejen barvy, ale i plastičnost veškerých detailů dotváří celkový dojem. „Tento model jsem stavěl asi rok a půl, přes 1000 hodin práce dohromady,“ říká Michal Traj. Vše je odřené a ušmudlané jako na reálném vzoru. Tím je odstavená Tatra 148, kterou si autor vyfotil ze všech stran a následně se ji snažil reprodukovat. Na srovnání modelu s originálem se podívejte o pár snímků dál. Věrně je zachyceno vše, včetně povalujících se kanystrů na korbě. Stále se díváte na papírový model! „Součástky z vystřihovánky jsou offsetový tisk, jinak používám kancelářský papír, čtvrtky, nebo 1mm karton na podlepení,“ prozradil autor. Žádný speciální papír není potřeba. Barva + patina a nakonec i papír vypadá jako ošuntělý kov. K modelu patří i jeho bezprostřední okolí, autor se tedy musel pustit i do věrného modelování trávy. Vlevo papírový model, vpravo reálný vzor. Liší se jen drobné detaily, jako třeba trochu jiná zákazová cedulka. Autentické podání detailů včetně patiny. Detailně je ztvárněno i to, co není na složeném modelu přímo vidět, třeba podvozek. „Dříve jsem hodně stavěl tzv. čistostavby, hlavně architekturu. Většina mých modelů byla z časopisu ABC a tím jsem začínal. Postupem času jsem začal sledovat modelářské forum a okoukal jsem na další možnosti a způsoby lepení,“ popisuje své začátky Michal Traj. „Když jsem si troufal na složitější modely, postupem času jsem přešel na patinování a přebarvování, koupil jsem si přípravky na techniku airbrush,“ popisuje autor, jak získal jeho model tak autentický vzhled. „Jeřáb byl vlastně můj první model takhle přebarvený a patinovaný, který jsem dokončil.“ Dojem reality dotváří především efekt opotřebení. Takto vypadala součást jeřábu před původně... ...a takto ve finále. Není divu, že za svůj model získává Michal Traj ocenění. Uspěl už na modelářských soutěžích v Praze, Brně, Čáslavi, Neratovicích i v sousedním Polsku. Tím to ale nekončí! Naopak, motivace roste a už se vrhl do dalšího modelu. Opět je to Tatra. Tentokrát je to o něco novější model 815, nicméně stejně zanedbaný. Takto vypadá v reálu. Vlevo fotka reálného vzoru, vpravo už se pracuje na modelu Základem je podvozek a samozřejmě také kola. Ta na počátku vypadají takto... Měli byste na něco takového trpělivost? Když zmenšenina reality, tak se vším všudy „Nemám poslední dobou moc času, takže to jde pomalu. Dávám si víc záležet, abych se posunul dál a model byl o něco kvalitnější než předchozí,“ říká o novém modelu autor. Takto vypadá bedýnka na nářadí v surovém stavu... ...a takto po nabarvení a doladění detailů. Původní papírový podklad... ...a finální zpracování. Vše je opět propracováno do nejmenších detailů, přitom z podvozku a motoru toho ve finálním složení modelu vidět moc nebude. „Používám vydané vystřihovánky, ze kterých použiju základní díly, a zbytek součástek si kreslím a odměřuju "na koleni" jen tužkou a pravítkem,“ říká Michal Traj o svém pracovním postupu. Zde jedna ze součástí kreslených na míru Detaily zadní části podvozku Už tady nechybí bláto, výsledný dojem však dotvoří barva a patina Nanášení barev. Velké rezavé matky slouží nejen jako podpěra, ale také jako barevný vzor. Několik „kouzelných lektvarů“, které z papíru udělají kov. Tedy aspoň na oko. A tady Michal Traj tvoří své modely. Chcete-li ho podpořit, sledujte jeho práci na Facebooku 43 Fotogalerie Neuvěříte, co se dá vyrobit z papíru. Stará Tatra ožila pod rukama modeláře David Polesný 5. března 2017 Diskuze (18) Z papíru se dají vyrobit úchvatné zmenšeniny reálných objektůDokazuje to Michal Traj se svými precizními modelyPropracovanost detailů vás ohromí Jak dokonalé modely se dají postavit z papíru, to ukazuje Michal Traj, nadšený modelář, který vytváří neuvěřitelně realistická ztvárnění zašlých stavebních strojů. Obrázky mluví za vše. Prohlédněte si proto galerii a pod jednotlivými snímky najdete navíc řadu zajímavých informací o tom, jak dlouho se takový model tvoří a jak. Vstoupit do diskuze (18) DopravaAutomobilyModelářstvíPropracovanostObjektModeModelářNeuTatraModelMichal TrajZtvárněníModelsStavební strojPAPPapírZmenšeninaRukaDetail