Astronomie | Supernova

Neuvěřitelné: Hvězda explodovala, přežila a za 60 let explodovala znovu

V září 2014 astronomové pozorovali zajímavou supernovu, kterou nazvali iPTF14hls. Ještě však ještě netušili, že se dívají na objekt, který explodoval již v roce 1954.

iPTF14hls na první pohled vypadala jako obyčejná supernova typu II-P. Jenže zatímco tyto supernovy mají tendenci jasně zářit asi 100 dní, v případě iPTF14hls šlo o 600 dní, během kterých více než pětkrát došlo k „přepnutí“ z jasného světla na tlumené. Tým odhadl, že její celkový vývoj je asi desetkrát pomalejší, než u typu II-P bývá obvyklé.

Vědci se proto podívali do archivů a ke svému úžasu zjistili, že na témže místě došlo k masivní explozi už před šedesáti lety. To je velmi překvapivé, protože pokud se nějaká hvězda stane supernovou, jde obvykle o konec jejího příběhu – je mrtvá, kaput, RIP. Tato konkrétní však zřejmě vybuchla ve výše zmíněném roce 1954, přežila a pak vybuchla znovu.

„Tato supernova boří vše, co jsme si mysleli, že víme o tom, jak to funguje. Jde o největší hádanku, s jakou jsem se během deseti let studia explozí hvězd setkal,“ uvedl vedoucí výzkumník Iair Arcavi z University of California Santa Barbara.

Jak je to možné? Odborníci soudí, že by mohlo jít o tzv. supernovu s párovou nestabilitou. Ta vzniká, když je nějaká hvězda tak masivní, že ve svém jádru vytváří elektrony a pozitrony. Následně je zničena jen její část.

Pokud je tento scénář správný, pak při první explozi mohla být iPTF14hls minimálně 95krát masivnější než Slunce. Odhady přitom naznačují, že v době posledního výbuchu byla nejméně 50krát masivnější než Slunce. Toto vysvětlení však není zcela uspokojivé, protože se zdá, že hvězda uvolnila více energie, než by se podle dotyčné teorie dalo očekávat. Vědcům tak nezbývá, než pokračovat v bádání.

Zdroj: IFL Science, Ilustrační foto: NASA

Váš názor Další článek: A je to! Hackeři dokázali otevřít zadní vrátka do procesorů Intel

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Zajímavosti, Supernova, Celkový vývoj, Pozitron, Temže, Odpal, Exploze, Přepnutí, Vědec, Hvězda, První pohled, Ilustrační foto, Vedoucí výzkumník, IAI, Santa Barbara

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

NavigaceTechnologieGoogle
Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
PočítačeApple
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment
Vybíráme nejlepší monitory: Od úplně levných až po displeje na rozmazlování očí

** Vybrali jsme nejlepší monitory na práci i pořádné hraní ** Nejlevnější monitor s kvalitním panelem nestojí ani tři tisíce ** Rozlišení 4K a větší obrazovka už není nedostupný luxus

Air Bank, Fio banka a MONETA zakládají alianci pro bankovní identitu
BankaČeskoeGovernment
Zapomeňte na destičky. Raspberry Pi 400 je nový počítač zabudovaný do klávesnice
Raspberry PiPočítače
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
LidlChytrá domácnostIoT
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm