Neuvěřitelné: Hvězda explodovala, přežila a za 60 let explodovala znovu

V září 2014 astronomové pozorovali zajímavou supernovu, kterou nazvali iPTF14hls. Ještě však ještě netušili, že se dívají na objekt, který explodoval již v roce 1954.

iPTF14hls na první pohled vypadala jako obyčejná supernova typu II-P. Jenže zatímco tyto supernovy mají tendenci jasně zářit asi 100 dní, v případě iPTF14hls šlo o 600 dní, během kterých více než pětkrát došlo k „přepnutí“ z jasného světla na tlumené. Tým odhadl, že její celkový vývoj je asi desetkrát pomalejší, než u typu II-P bývá obvyklé.

Vědci se proto podívali do archivů a ke svému úžasu zjistili, že na témže místě došlo k masivní explozi už před šedesáti lety. To je velmi překvapivé, protože pokud se nějaká hvězda stane supernovou, jde obvykle o konec jejího příběhu – je mrtvá, kaput, RIP. Tato konkrétní však zřejmě vybuchla ve výše zmíněném roce 1954, přežila a pak vybuchla znovu.

„Tato supernova boří vše, co jsme si mysleli, že víme o tom, jak to funguje. Jde o největší hádanku, s jakou jsem se během deseti let studia explozí hvězd setkal,“ uvedl vedoucí výzkumník Iair Arcavi z University of California Santa Barbara.

Jak je to možné? Odborníci soudí, že by mohlo jít o tzv. supernovu s párovou nestabilitou. Ta vzniká, když je nějaká hvězda tak masivní, že ve svém jádru vytváří elektrony a pozitrony. Následně je zničena jen její část.

Pokud je tento scénář správný, pak při první explozi mohla být iPTF14hls minimálně 95krát masivnější než Slunce. Odhady přitom naznačují, že v době posledního výbuchu byla nejméně 50krát masivnější než Slunce. Toto vysvětlení však není zcela uspokojivé, protože se zdá, že hvězda uvolnila více energie, než by se podle dotyčné teorie dalo očekávat. Vědcům tak nezbývá, než pokračovat v bádání.

Zdroj: IFL Science, Ilustrační foto: NASA

Témata článku: Vesmír, Zajímavosti, Výzkum, Astronomie, Supernova, Slunce, Pozitron, Exploze, Vědec, Santa Barbara, Ilustrační foto, Hvězda, První pohled, Celkový vývoj

Máme galaktické dvojče: NGC 2718 z Hydry jako by z oka vypadla Mléčné dráze!

** Vědci nedávno uspěli v hledání galaxie, která jako by z oka vypadla naší Galaxii ** Nachází se 180 milionů světelných let od nás a Mléčné dráze je podobná nejen svou strukturou, ale i dvojicí satelitních galaxií ** Ty jsou u velké galaxie relativně krátkou dobu

Dnes | Mihulka Stanislav | 2

Co je to láska? Milujeme se pouze kvůli chemickým látkám, nebo je v tom něco víc?

** Co je to vlastně láska? Dá se vysvětlit vědecky? ** Výzkum ukázal, že zamilovaní jedinci mají mj. zvýšenou hladinu fenyletylaminu a množství testosteronu ** Je ale rozdíl mezi zamilovaností a láskou

Včera | Malý Vojtěch | 20

Sluneční soustavou proletěl první mezihvězdný asteroid. Vypadá velmi podivně!

** Astronomové nedávno objevili první mezihvězdný asteroid. ** Tvar a složení neodpovídají žádnému objektu ve Sluneční soustavě. ** Asteroid přiletěl ze souhvězdí Lyry a dostal jméno `Oumuamua.

Včera | Kubala Petr | 19

První „editovaný“ člověk si sám provedl zásah do DNA! Kdo to je?

** Brianovi Madeauxovi zavedli lékaři do jater prostředek pro opravu dědičné choroby ** Primát člověka, který měl jako první v těle provedenou cílenou změnu DNA, ale zřejmě patří Josiahovi Zaynerovi ** Ten si podobný zásah do DNA provedl sám jen tak pro zábavu