Vesmír | Turistika | Jeff Bezos

New Shepard od Bezose vyzkoušel záchranný systém. Letenka bude stát jako byt v Praze

• Blue Origin má za sebou devátý testovací let rakety a kapsle New Shepard
  • Už v příštím roce by New Shepard mohl vynášet turisty na hranici vesmíru
  • Jedna letenka má stát nejméně 4,4 milionů korun

Společnost Blue Origin zakladatele Amazonu Jeffa Bezose má na svém kontě další úspěch a další krok k zahájení komerčních letů. Raketa New Shepard vynesla ve středu nad hranicí vesmíru kapsli, ve které se budou už brzy vydávat turisté za zážitky nad hranicí vesmíru.

Testy New Shepardu probíhají od roku 2015 a středeční let byl v pořadí devátý. Hlavním cílem byl test záchranného systému a jeho nasazení v pozdější fázi letu.

Let nad hranici vesmíru

Blue Origin chce nabízet podobný typ služby jako Virgin Galactic. Jen způsob letu bude jiný. Virgin Galactic počítá s raketoplánem, který startuje z letadla a po absolvování letu přistává jako klasické letadlo.

V případě Blue Origin vás po krátkém výcviku posadí do kapsle, která je na vrcholu menší rakety (boosteru).

Pohon rakety zajišťuje jeden motor BE-3 na kapalný vodík a kyslík. Raketa dopraví pasažéry nad hranici vesmíru (100+ km), kde se kapsle odpojí. Šestice turistů zažije stav beztíže a vychutná si nádherný pohled na zakulacenou Zemi skrz velká okna (viz animace na videu výše).

Raketa se poté vrátí zpět do místa startu. O její zbrzdění a měkké dosednutí se postará motor. Kapsle přistává na padácích.

Připravte si 4,4 milionů

Zatímco Virgin Galactic už pár let prodává letenky, Blue Orgin zatím svou cenovou strategii tají. Agentura Reuters ale před pár dny přinesla první informace. Odvolává se na zaměstnance firmy, kteří si přáli zůstat v anonymitě.

Podle jednoho bude letenka stát 200 až 300 tisíc dolarů, podle druhého minimálně 200 tisíc dolarů, což je v přepočtu asi 4,4 milionů korun.

Virgin Galactic prodává letenky za přibližně 250 tisíc dolarů. První lety chce Blue Origin uskutečnit už v příštím roce.

Když se něco pokazí

New Shepard disponuje záchranným systémem, který je principiálně podobný lodi Crew Dragon od SpaceX. V případě poruchy rakety se kapsle odpojí, zažehne motory a odletí do bezpečí.

Během zatím posledního letu došlo k testu záchranného systému v pozdní fázi letu. Kapsle pak vystoupala do rekordní výšky 119 km.

Na palubě New Shepard byla opět figurína Skywalkera a také řada vědeckých přístrojů a experimentů. Dodaly je americké univerzity, NASA, Německé středisko pro letectví a kosmonautiku a tchajvanský startup mu Space-1.

Jeden z experimentů NASA například studoval podmínky v kabině (tlak, teplotu, hladinu oxidu uhličitého, akustické podmínky, zrychlení). Další se zaměřil na vibrace a jejich snížení.

Mu Space-1 připravil textilní a zdravotnické materiály, které chce v budoucnu využít například při návrhu skafandrů.

Symbolické názvy

New Shepard je pojmenován po Alanu Shepardovi, který při svém prvním letu v květnu 1961 také jen nahlédl do vesmíru při balistickém skoku.

Blue Origin už pracuje i na „skutečné“ vesmírné raketě New Glenn. Pojmenována je po Johnu Glennovi, prvním Američanovi, který se dostal na oběžnou dráhu a obletěl Zemi. New Glenn bude dopravovat náklad do vesmíru a bude podobně jako Falcon 9 od SpaceX opakovatelně použitelná.

Diskuze (10) Další článek: Microsoft chce ukázat, že jeho cloud je lepší než od Amazonu. Spojil se proto s Walmartem

Témata článku: Technika, Vesmír, Budoucnost, SpaceX, Země, Amazon, Raketa, Crew Dragon, Praha, Falcon, Turistika, Blue Origin, Jeff Bezos, Virgin Galactic, New Glenn, New Shepard, Letenka, První let, Kapsle, Velké okno, Hranice vesmíru, Podobný typ, Let, Vědecký přístroj, Oběžná dráha

LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl

** Firma AEye vystavovala na CESu LIDAR pro autonomní vozy ** Návštěvníkovi, který si auto vyfotil, poškodil laser snímač foťáku ** Je problém v LIDARu AEye, v laseru, nebo jinde?

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog