Nikola je americký startup z Arizony, který svým jménem odkazuje na slavného vynálezce Nikolu Teslu. A volba jména je to poněkud provokativní, když se firma zabývá výrobou elektromobilů a jeho hlavním konkurentem je Tesla, tedy firma se stejně inspirovaným jménem.

Nikola je americký startup z Arizony, který svým jménem odkazuje na slavného vynálezce Nikolu Teslu. A volba jména je to poněkud provokativní, když se firma zabývá výrobou elektromobilů a jeho hlavním konkurentem je Tesla, tedy firma se stejně inspirovaným jménem.

Nikola doposud vystupovala jako firma zaměřená na elektrické kamiony, ale nyní překvapila představením osobního pick-upu  Nikola Badger .

Nikola doposud vystupovala jako firma zaměřená na elektrické kamiony, ale nyní překvapila představením osobního pick-upu Nikola Badger.

Nový model Badger jde přímo proti modelu Cybertruck od Tesly. Vypadá ale trochu víc „normálně“. Zatímco Cybertruck svým futuristickým vzhledem šokuje, Badger je prostě americký pick-ip, tedy mohutné osobní vozidlo s menší nákladovou plošinou za kabinou pro cestující.  

Nový model Badger jde přímo proti modelu Cybertruck od Tesly. Vypadá ale trochu víc „normálně“. Zatímco Cybertruck svým futuristickým vzhledem šokuje, Badger je prostě americký pick-ip, tedy mohutné osobní vozidlo s menší nákladovou plošinou za kabinou pro cestující.  

A pro srovnání - takhle vypadá Tesla Cybertruck.

A pro srovnání - takhle vypadá Tesla Cybertruck.

Výrobce hodlá u Badgeru kombinovat provoz na baterie a vodíkové články. Každá technologie by měla dodat elektrickou energii až na 480 km, celkem tedy auto dojede teoreticky až 960 km na jedno nabití a doplnění nádrže s vodíkem.

Výrobce hodlá u Badgeru kombinovat provoz na baterie a vodíkové články. Každá technologie by měla dodat elektrickou energii až na 480 km, celkem tedy auto dojede teoreticky až 960 km na jedno nabití a doplnění nádrže s vodíkem.

Nabízet se ale bude i se separátními pohony, tedy buď výhradně na baterie nebo jen na vodík. 

Nabízet se ale bude i se separátními pohony, tedy buď výhradně na baterie nebo jen na vodík. 

Poháněna budou všechna čtyři kola, a to stabilním výkonem 455 koní. Krátkodobě však bude možné zvýšit výkon až na 906 koní. Zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu (cca 100 km/h) výrobce udává na 2,9 sekund. 

Poháněna budou všechna čtyři kola, a to stabilním výkonem 455 koní. Krátkodobě však bude možné zvýšit výkon až na 906 koní. Zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu (cca 100 km/h) výrobce udává na 2,9 sekund. 

Novinka nyní byla oznámena, ale ještě se na silnice zřejmě dlouho nepodívá. Teprve až v září má být auto se vším všudy představeno a do konce roku bude možné uskutečnit omezené množství prvních předobjednávek.

Novinka nyní byla oznámena, ale ještě se na silnice zřejmě dlouho nepodívá. Teprve až v září má být auto se vším všudy představeno a do konce roku bude možné uskutečnit omezené množství prvních předobjednávek.

Výrobce ale zatím neudává, kdy plánuje auto uvést na trh. Zřejmě ještě bude záležet na schopnostech zajistit výrobu, protože na rozdíl od Tesly nebude Nikola vyrábět auta ve svých továrnách, ale prostřednictvím OEM partnerů. 

Výrobce ale zatím neudává, kdy plánuje auto uvést na trh. Zřejmě ještě bude záležet na schopnostech zajistit výrobu, protože na rozdíl od Tesly nebude Nikola vyrábět auta ve svých továrnách, ale prostřednictvím OEM partnerů. 

Jasným konkurentem je pick-up Tesla Cybertruck, která nabídne podobné parametry.

Jasným konkurentem je pick-up Tesla Cybertruck, která nabídne podobné parametry.

Tesla Cybertruck se má začít vyrábět později v roce 2021 a dodávky budou spíše až v roce 2022. Nedá se očekávat, že by to Nikola zvládl o moc rychleji. 

Tesla Cybertruck se má začít vyrábět později v roce 2021 a dodávky budou spíše až v roce 2022. Nedá se očekávat, že by to Nikola zvládl o moc rychleji. 

Skoro zajímavější jsou od Nikoly ale již dříve uvedené elektrické kamiony Nikola. Toto je základní model Nikola Tre

Skoro zajímavější jsou od Nikoly ale již dříve uvedené elektrické kamiony Nikola. Toto je základní model Nikola Tre

Nikola Tre slibuje dojezd 500 až 1200 km. K pohonu využívá elektromotory a vodíkové články

Nikola Tre slibuje dojezd 500 až 1200 km. K pohonu využívá elektromotory a vodíkové články

Točivý moment je 2700 Nm a výkon až 750 kW

Točivý moment je 2700 Nm a výkon až 750 kW

Nikola Tre je přitom jen základní tahač...

Nikola Tre je přitom jen základní tahač...

Toto už je větší a výkonnější Nikola Two. 

Toto už je větší a výkonnější Nikola Two. 

Také zde je využíváno vodíkových článků 

Také zde je využíváno vodíkových článků 

Nikola Two je větší a silnější, utáhne větší náklad. Maximální dojezd je rovněž až 1200 km

Nikola Two je větší a silnější, utáhne větší náklad. Maximální dojezd je rovněž až 1200 km

S vývojem svých elektrických kamionů je Nikola už dál, má hotové prototypy, které již testuje v provozu. Každopádně toto stále ještě není ten nejvýkonnější model...

S vývojem svých elektrických kamionů je Nikola už dál, má hotové prototypy, které již testuje v provozu. Každopádně toto stále ještě není ten nejvýkonnější model...

Největší chloubou Nikoly je tahač Nikola One. 

Největší chloubou Nikoly je tahač Nikola One. 

Obří tahač se střemi nápravami je opět poháněn na vodík. Je stejně výkonný jako „dvojka“, ale... 

Obří tahač se střemi nápravami je opět poháněn na vodík. Je stejně výkonný jako „dvojka“, ale... 

... nabídne i dostatek prostoru posádce na dálkové trasy. 

... nabídne i dostatek prostoru posádce na dálkové trasy. 

Ale také konkurenční Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi.

Ale také konkurenční Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Tesla Cybertruck 

Tesla Cybertruck 

Tesla Cybertruck 

Tesla Cybertruck 

Nikola doposud vystupovala jako firma zaměřená na elektrické kamiony, ale nyní překvapila představením osobního pick-upu  Nikola Badger .
Nový model Badger jde přímo proti modelu Cybertruck od Tesly. Vypadá ale trochu víc „normálně“. Zatímco Cybertruck svým futuristickým vzhledem šokuje, Badger je prostě americký pick-ip, tedy mohutné osobní vozidlo s menší nákladovou plošinou za kabinou pro cestující.  
A pro srovnání - takhle vypadá Tesla Cybertruck.
Výrobce hodlá u Badgeru kombinovat provoz na baterie a vodíkové články. Každá technologie by měla dodat elektrickou energii až na 480 km, celkem tedy auto dojede teoreticky až 960 km na jedno nabití a doplnění nádrže s vodíkem.
29
Fotogalerie

Nikola jde proti Tesle. Drzý americký konkurent představil elektrický pick-up, který jezdí na baterky i vodík

Nikola je americký startup z Arizony, který svým jménem odkazuje na slavného vynálezce Nikolu Teslu. A volba jména je to poněkud provokativní, když se firma zabývá výrobou elektromobilů a jeho hlavním konkurentem je Tesla, tedy firma se stejně inspirovaným jménem. Nikola doposud vystupovala jako firma zaměřená na elektrické kamiony, ale nyní překvapila představením osobního pick-upu.

Baterky i vodík

Nový model Badger jde přímo proti modelu Cybertruck od Tesly. Vypadá ale trochu víc „normálně“. Zatímco Cybertruck svým futuristickým vzhledem šokuje, Badger je prostě americký pick-ip, tedy mohutné osobní vozidlo s menší nákladovou plošinou za kabinou pro cestující.  

Výrobce hodlá u Badgeru kombinovat provoz na baterie a vodíkové články. Každá technologie by měla dodat elektrickou energii až na 480 km, celkem tedy auto dojede teoreticky až 960 km na jedno nabití a doplnění nádrže s vodíkem. Nabízet se ale bude i se separátními pohony, tedy buď výhradně na baterie nebo jen na vodík. 

Poháněna budou všechna čtyři kola, a to stabilním výkonem 455 koní. Krátkodobě však bude možné zvýšit výkon až na 906 koní. Zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu (cca 100 km/h) výrobce udává na 2,9 sekund. 

Novinka nyní byla oznámena, ale ještě se na silnice zřejmě dlouho nepodívá. Teprve až v září má být auto se vším všudy představeno a do konce roku bude možné uskutečnit omezené množství prvních předobjednávek. Výrobce ale zatím neudává, kdy plánuje auto uvést na trh. Zřejmě ještě bude záležet na schopnostech zajistit výrobu, protože na rozdíl od Tesly nebude Nikola vyrábět auta ve svých továrnách, ale prostřednictvím OEM partnerů. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud