Nissan je jednou z těch automobilek, která bere přechod na elektromobily střízlivě. Začal prošlapávat cestu s prvním produkčním elektromobilem Nissan Leaf, dnes má v portfoliu vše od spalovacích motorů přes hybridy a zajímavý e-Power až po plně bateriové elektromobily a dlouhodobě pracuje na zlepšování bateriové technologie.
Zázračné bateriové technologie často slibují zázraky v krátkém horizontu, protože potřebují zvednout vlnu nadšení a sehnat investory. Poznáte je tak, že jde o „bezejmenný“ startup a že už o něm vícekrát neuslyšíte. Skutečně slibné technologie poznáte tak, že pracují s dlouhodobým horizontem a mají za sebou jméno velké firmy.
V tomto duchu Nissan v roce 2021 rozjel dlouhodobou vizi Nissan Ambition 2030, která se zaměřuje na budoucnost mobility a energetiky. Její bateriová část má za cíl v roce 2024 spustit první linku pro výrobu bateriím s pevným elektrolytem (ASSB, all-solid-state-batteries) a v roce 2028 představit první elektromobil, který tento článek použije.
Ambice jsou značné. Zatímco v roce 2010 měly Li-Ion baterie cenu cca 1200 dolarů za kWh, v roce 2021 už se technologie dostala na 132 dolarů za kWh. Nissan chce díky levnějším materiálům v roce 2028 být na 75 dolarech, během následujících dvou let má cena klesnout až na 65 dolarů, čímž se elektromobily dostanou na roveň spalovacích aut.
ASBS se má postupně dostat na dvojnásobek energetické hustoty Li-Ion baterií, což v praxi znamená menší články a/nebo delší dojezd. Dalším bonusem je rychlejší nabíjení, Nissan mluví o 15 minutách.
Linka na prototypy a spolupráce s NASA
Vše výše uvedené je pouze rekapitulace příslibů, až teď přecházím k aktuální novince. Automobilka totiž oznámila, že má za sebou významný krok k realizaci. Ve výzkumném středisku v prefektuře Kangawa představila prototyp výrobní linky.
Nissan uvolnil i video z prototypovací linky:
Proč rozjíždět pilotní výrobu, když má továrna fungovat až v roce 2024? Vývoj nové bateriové technologie je velmi komplexní úkol začínající na molekulární úrovni, pokračující přes konstrukci a náročnou fyziku celého článku až po integraci do automobilu. Všechny tyto oblasti úzce souvisí s výrobním procesem a vzájemně se ovlivňují, proto je výrobní linka součástí výzkumu a vývoje.
Zajímavá je i zmínka o spolupráci s NASA. Společný výzkum bude probíhat na University of California v San Diegu. „NASA i Nissan potřebují stejný typ baterie,“ komentoval viceprezident Nissanu Kazuhiro Doi.