Fanoušci autonomního řízení už jistě slyšeli o projektu OpenPilot, který má za sebou roky vývoje, je k dispozici na GitHubu a je to taková komunitní odpověď na automobilové autopiloty od Tesly, Wayma i tradičních automobilek. OpenPilot dnes zvládne funkci adaptivního tempomatu a automatické udržování v jízdním pruhu (LKAS) u více než 150 automobilů, se kterými software komunikuje skrze jejich servisní rozhraní.
Vývoj OpenPilotu zastřešuje firma Comma.ai, která pro něj vyvíjí hardware s displejem, aniž byste museli mít na sousedním sedadle položený hučící desktop, který bude provádět veškeré výpočty. Klíčový vývojář Commy Willem Melching, který má OpenPilot na starost, se nyní na svém blogu a Twitteru pochlubil, jak celý systém narouboval i na Volkswagen Golf Mk6 z roku 2010 a jeho elektronický posilovač řízení (EPS).
Tato řada vozů na platformě Volkswagen PQ35 je už vybavená podporou pro zmíněný asistenční systém LKAS, a tak lze vůz skrze servisní rozhraní napojit na OpenPilot, což vyzkoušel i Melching. Mělo to ale jeden háček, v tomto režimu lze ovládat vůz kontinuálně vždy jen několik málo minut a jen při určitých rychlostech.
Melching se proto vrhl do rozborky řídícího mikrokontroleru EPS a jeho firmwaru a ve čtyřech dílech (1, 2, 3, 4) svého blogu popisuje, jak jej upravil takovým způsobem, aby zbavil potenciálního autopilota zmíněných limitů. Výsledky se pochlubil na GitHubu, kam vystavil svůj flashovací skript v Pythonu pq-flasher.
Posilovač řízení, demontáž desky s mikrokontrolerem (ECU) a test komunikace na sběrnici CAN pomocí donglu od OBDeleven a jeho aplikace pro Android (Foto: Willem Melching)
Aby neskončilo jen u teorie, na závěr Melching natočil krátký animovaný GIF (je součástí tweetu výše), na kterém je patrné, jak pomocí dálkového ovládání otáčí volantem. Povely přijímá počítač od Comma.ai připevněný na čelním skle a kabelem předává samotnému automobilu.