Meteorit | Austrálie

Noční oblohu nad Austrálií rozjasnily ohnivé koule. Šlo o meteoroidy velké jako auto

• Nad Austrálií proletěly minulý týden dvě ohnivé koule
  • Jejich průlet natočila celá řada kamer
  • Větší meteoroid byl velký jako automobil

Počátkem minulého týdne přinesly australské sdělovací prostředky informaci o dvou ohnivých koulích („fireballs“), jež rozjasnily noční oblohu.  Událost byla zaznamenána řadou kamer po celé jižní Austrálii, která odhalila zářící objekty, jež na některých videích měly modrou barvu. Oba objekty potvrdila na svých stránkách také NASA.

Podle australské pobočky zpravodajství ABC byly hlášeny dvě ohnivé koule, které bylo možné pozorovat ze států Jižní Austrálie a Viktorie. Dle svědectví a videozáznamů se v jednom případě jednalo o velkou, jasnou ohnivou kouli, která křižovala oblohu, než zmizela z dohledu za obzorem.

Zbloudilec z vesmíru

Na rozdíl od mnoha malých meteoroidů, které jsou často vidět na temné vzdálené obloze jako „padající hvězdy“, je tato událost popsána jako podstatná. Ohnivá koule byla sledována několika vědeckými institucemi, včetně Geoscience Australia, která hlásí, že objekt proletěl asi 400 kilometrů jižně od hlavního města Adelaide.

Steve Chesley z NASA Jet Propulsion Laboratory uvedl pro místní média, že ohnivá koule byla způsobena meteoroidem, který byl pravděpodobně velký jako malé auto. Takto rozměrný objekt není zvláště pozoruhodný, protože podobně velké meteoroidy způsobují ohnivé koule po celém světě několikrát ročně.

Odborníci soudí, že se objekt po vstupu do atmosféry rozpadl na fragmenty. Kdyby jeho úlomky dopadly do obydlené oblasti, mohly by potenciálně způsobit škodu, což se však naštěstí nestalo. Na základě odhadů skončily fragmenty vesmírného tuláka v oceánu, konkrétně ve vodách Velké australské zátoky.

NASA ohnivé koule potvrzuje

NASA obě ohnivé koule potvrdila na své stránce, na níž informuje o těchto událostech. Menší byla zaznamenána 19. května ve 14:47 světového času nad MacDonnellovým pohořím. Pohybovala se ve výšce 33,3 kilometrů rychlostí 15,5 km/s. Odhadovaná energie případného nárazu odpovídá 0,11 kilotunám TNT.

Podstatně větší objekt proletěl nad Austrálií o dva dny později – 21. května ve 13:21 světového času. V tomto případě se ohnivá koule objevila jižně od Adelaide a ve výšce 31,5 kilometrů se pohybovala rychlostí 11,5 km/s. Při nárazu by se uvolnila energie, odpovídající 1,6 kilotunám TNT.

Steve Chesley pro rozhlasovou stanici ABC Radio Adelaide uvedl, že objekt, který explodoval jižně od australského kontinentu, vznikl v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem před desítkami milionů let. Podle standardů NASA je relativně malý a pohyboval se pomaleji než většina jiných podobných meteoroidů.

Diskuze (9) Další článek: Rusové chystají elektrický supersport na základech prototypu zkrachovalé automobilky Marussia