Noční oblohu prozáří meteorický roj Orionidy, vrcholit bude v noci na středu

Pokud v tomto týdnu večer upřete zrak k hvězdné obloze, pak máte velkou šanci, že uvidíte „padat hvězdu“. A ne jednu – tento týden, konkrétně v noci na středu 21. října, bude totiž vrcholit nejhojnější meteorický roj Orionidy. V případě příznivého počasí se můžete těšit na takřka ideální pozorovací podmínky.

Pochopitelně to neznamená, že byste se na Orionidy museli dívat pouze ve středu – aktivita tohoto roje začala počátkem srpna a potrvá do 7. listopadu. Během vrcholu lze očekávat až dvacet meteorů za hodinu. „Padající hvězdy“ byste tak měli spatřit v rámci jednotek minut.

Orionidy prozáří oblohu

Orionidy patří k nejsilnějším meteorickým rojům a NASA očekává, že někdy v letech 2020 až 2022 by vrchol mohl být hojnější než obvykle. Například v letech 2006 až 2009 pozorovatelé napočítali 50 až 75 meteorů za hodinu.

Svůj název Orionidy dostaly proto, že z pohledu pozemského pozorovatele zdánlivě vylétají ze souhvězdí Oriona (radiant se nachází mezi souhvězdím Oriona a Blíženců.). Ve skutečnosti je však lze zachytit ne velké ploše večerní a noční oblohy.

Meteorické roje vznikají v okamžiku, kdy dráha naší planety protne dráhu vesmírného tělesa, které za sebou zanechává prachové částice a malé úlomky. Orionidy jsou spojeny s Halleyovou kometou, jež se naposledy objevila v blízkosti Země v roce 1986 a příště se objeví v roce 2061.

Kdy pozorovat?

Když se kometa přiblížila ke Slunci, uvolnily se z ní teplem kamenné a prachové částice, které dál následují její oběžnou dráhu. V okamžiku, kdy se dostanou do kolize s horními vrstvami atmosféry naší planety, shoří a výsledkem je „padající hvězda“ neboli meteor.

Ideální podmínky k pozorování nastávají ve druhé polovině noci z úterý 20. na středu 21. října. Pro maximální zážitek je důležité zvolit k pozorování místo s co nejmenším světelným znečištěním – tedy nejlépe mimo velká města.

Letošní pozorování mají usnadňovat mimořádně příznivé podmínky – zatímco pomyslný střed roje bude během večera stoupat po obloze, Měsíc v úterý zapadne již ve 20:26, takže nebude rušit svým svitem. Relativně dobře vypadá také meteorologická situace, kdy je očekáváno oteplení s možným protrháním oblačnosti.

Váš názor Další článek: Unikl seznam chystaných procesorů Ryzen 5000U pro notebooky. Při výběru to bude chtít obezřetnost

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Komety, Sluneční soustava, Slunce, Meteorit, Meteor, Pozorování, Hvězda, Kometa, Souhvězdí, Orion, Částice, Meteorický roj, Halle, Bude, Meteoroid, Noční obloha, Střed, Roj

Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter
Jak nakupovat na německém Amazonu. Tipy, triky a na co dát pozor

** Amazon.de je tím hlavním, přes který byste měli v ČR nakupovat ** Má ale svá úskalí týkající se češtiny, cen a dopravy ** Prozradíme trky, které se vám budou hodit

E-shopyAmazonTipy
MacBook Air M2 bude hit. Apple vsadil na nový design, vrátil MagSafe a displej ozdobil výřezem

** Po dlouhých letech se mění ikonický design MacBooku Air ** Apple zlepšil výkon, obraz i zvuk ** Zůstává přitom pořád skvělá výdrž a dokonale tichý chod

MacBookApple
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika
Test pěti solárních nabíječek. Od malé a zbytečné po skvělou, která utáhne i notebook

Přenosné solární nabíječky jsou určeny především pro drobnou elektroniku, ty větší si ale poradí i s notebooky velkými powerpacky nebo kombinací všeho.

Srovnávací testSolární energie