Astronomie | Meteorit

Noční oblohu prozáří meteorický roj Orionidy, vrcholit bude v noci na středu

Pokud v tomto týdnu večer upřete zrak k hvězdné obloze, pak máte velkou šanci, že uvidíte „padat hvězdu“. A ne jednu – tento týden, konkrétně v noci na středu 21. října, bude totiž vrcholit nejhojnější meteorický roj Orionidy. V případě příznivého počasí se můžete těšit na takřka ideální pozorovací podmínky.

Pochopitelně to neznamená, že byste se na Orionidy museli dívat pouze ve středu – aktivita tohoto roje začala počátkem srpna a potrvá do 7. listopadu. Během vrcholu lze očekávat až dvacet meteorů za hodinu. „Padající hvězdy“ byste tak měli spatřit v rámci jednotek minut.

Orionidy prozáří oblohu

Orionidy patří k nejsilnějším meteorickým rojům a NASA očekává, že někdy v letech 2020 až 2022 by vrchol mohl být hojnější než obvykle. Například v letech 2006 až 2009 pozorovatelé napočítali 50 až 75 meteorů za hodinu.

Svůj název Orionidy dostaly proto, že z pohledu pozemského pozorovatele zdánlivě vylétají ze souhvězdí Oriona (radiant se nachází mezi souhvězdím Oriona a Blíženců.). Ve skutečnosti je však lze zachytit ne velké ploše večerní a noční oblohy.

Meteorické roje vznikají v okamžiku, kdy dráha naší planety protne dráhu vesmírného tělesa, které za sebou zanechává prachové částice a malé úlomky. Orionidy jsou spojeny s Halleyovou kometou, jež se naposledy objevila v blízkosti Země v roce 1986 a příště se objeví v roce 2061.

Kdy pozorovat?

Když se kometa přiblížila ke Slunci, uvolnily se z ní teplem kamenné a prachové částice, které dál následují její oběžnou dráhu. V okamžiku, kdy se dostanou do kolize s horními vrstvami atmosféry naší planety, shoří a výsledkem je „padající hvězda“ neboli meteor.

Ideální podmínky k pozorování nastávají ve druhé polovině noci z úterý 20. na středu 21. října. Pro maximální zážitek je důležité zvolit k pozorování místo s co nejmenším světelným znečištěním – tedy nejlépe mimo velká města.

Letošní pozorování mají usnadňovat mimořádně příznivé podmínky – zatímco pomyslný střed roje bude během večera stoupat po obloze, Měsíc v úterý zapadne již ve 20:26, takže nebude rušit svým svitem. Relativně dobře vypadá také meteorologická situace, kdy je očekáváno oteplení s možným protrháním oblačnosti.

Váš názor Další článek: Unikl seznam chystaných procesorů Ryzen 5000U pro notebooky. Při výběru to bude chtít obezřetnost

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Slunce, Meteorit, Sluneční soustava, Komety, Souhvězdí, Kometa, Hvězda, Noční obloha, Roj, Meteor, Orion, Meteorický roj, Pozorování, Částice

CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment
Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb