Noční oblohu rozzáří dva meteorické roje najednou. Připravte si seznam přání

Pokud věříte pověře, že když si něco přejete při pohledu na padající hvězdu, tak se vám přání splní, pak si připravte volný večer a hodně dlouhý seznam. I v případě, že v kouzlo padajících hvězd nevěříte, se můžete těšit na zajímavou podívanou.

Oblohu totiž během následujících nocí rozzáří dva meteorické roje najednou Jižní delta Akvaridy a Alfa Capricornidy. Kromě nich můžete zahlédnout také meteory z roje označovaného jako Perseidy, který začal na začátku července, ale bude vrcholit v období mezi 11. a 13. srpnem.

Noci plné padajících hvězd

Pozorování vrcholu meteorických rojů bohužel poněkud zkazí Měsíc, který po úplňku z 24. července „couvá“ a vychází mezi jedenáctou hodinou večer a půlnocí. Svým svitem tak může omezit viditelnost menších meteorů.

Jižní delta Akvaridy jsou meteorickým rojem viditelným každoročně od poloviny července do poloviny srpna s vrcholem aktivity 28. nebo 29. července. Pocházejí z komety, jejíž původ není znám, pouze se předpokládá, že by se mohlo jednat o objekt označovaný jako 96P Machhol.

Delta Akvaridy dostaly své jméno proto, že jejich radiant (místo, odkud zdánlivě vyletují) se nachází v souhvězdí Vodnáře, poblíž jedné z jeho nejjasnějších hvězd. Roj se vyznačuje frekvencí až deseti meteorů za hodinu, které jsou obvykle slabé. Nejlepším místem pro pozorování jsou jižní tropické oblasti, nicméně meteory budou viditelné i na severní polokouli.

Meteory z Vodnáře a Kozoroha

Alfa Capricornidy zřídkakdy vyprodukují více než pět meteorů za hodinu, ale ty, které se objeví, bývají často velice jasné a dobře viditelné. Občas jsou k vidění i takzvané bolidy, tedy meteory jasnější než zhruba −3 magnitudy.

Roj je aktivní od 15. července do 10. srpna a jeho mateřským tělesem je kometa 169P/NEAT. Vznikl asi před 3500 až 5000 lety, kdy se přibližně polovina komety rozpadla a zanechala za sebou prach a drobné úlomky. Ty nyní při kontaktu s atmosférou Země září jako „padající hvězdy“.

Alfa Capricornidy jsou dobře pozorovatelné na obou polokoulích – jejich radiant se nachází v souhvězdí Kozoroha. Pokud jde o to, kdy vyrazit ven, určitě byste měli počkat, až se úplně setmí. Stejně, jako u většiny nebeských úkazů, platí, že čím tmavší je obloha, tím větší máte šanci nějaký meteor spatřit.

Váš názor Další článek: Opraváři produktů Apple, Lenovo a Dell si stěžují na otřesné pracovní podmínky. Nemohou ani pořádně na WC, tvrdí

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Meteorit, Hvězda, Bolid, Vodnář, Seznam přání, Kometa, Roj, Perseidy, Meteor, Přání, Delta, Noční obloha, Meteorický roj

T-Mobile zásadně překopal nabídku tarifů. Zdražil a na 5G donutí přejít každého

** T-Mobile představil zcela nové portfolio tarifů ** Všechny mají povinné 5G, mnoho z nich i vyšší cenu ** Příští rok musí na nové tarify přejít všichni

Neomezená dataTarify a mobilní službyT-Mobile
CD Projekt RED odhalil své plány. Nová trilogie Zaklínače, pokračování Cyberpunku a další projekty

Po prvotním zklamání se Cyberpunkem 2077 nemá CD Projekt v úmyslu se vzdát ani v nejmenším. Právě naopak.

CD Projekt REDByznys