Baterie | Letadla | Elektřina

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Po silnicích se nám už prohánějí elektromobily, ale nad hlavou stále létají stroje, které jsou schopné spolykat během jednoho letu až několik desítek tisíc litrů paliva. V nedaleké budoucnosti bychom ale mohli létat ve strojích, poháněných výhradně elektrickou energií, jak informuje agentura Reuters.

Elektrický pohon v bude v případě letadel velkým kompromisem, kdy proti sobě budou stát kapacita a s ní související hmotnost akumulátorů na straně jedné a dolet a nosnost na druhé straně. Zpočátku tak můžeme předpokládat, že elektřinou poháněná letadla budou sloužit především v lokální dopravě. Jejich hlavními výhodami by měla být nižší hlučnost, menší zátěž pro životní prostředí a vyšší ekonomická efektivita.

V Norsku si stanovili cíl zahájit komerční přepravu pomocí elektrických letadel během sedmi let. Do roku 2040 pak chtějí elektrizovat celou svou místní leteckou dopravu. V rámci tohoto programu byl v pondělí otestován první letoun s elektrickým pohonem. Jednalo se o dvoumístný Alpha Electro G2, postavený slovinskou společností Pipistrel.

Není bez zajímavosti, že pilotem zkušebního letu byl norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním byl palubě Dag Falk-Petersen – šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku.

Let trval jen několik minut, během kterých se dvojice proletěla kolem letiště v Oslu a poté bezpečně přistála. Podle ministra byl ukázkový let byl důkazem toho, že komerční služba používající letadla poháněná elektrickým proudem „není vzdálená vize budoucnosti, ale realitou dosažitelnou během několika let.“

Klepněte pro větší obrázek
Pipistrel Alpha Electro G2

Podle firmy Pipistrel má jeho dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 motor s výkonem přibližně 50 kilowattů a 21kWh baterii. Díky tomu může zůstat ve vzduchu po dobu až jedné hodiny, čemuž odpovídá dolet kolem 130 kilometrů.

Bez posádky váží 350 kg a dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg. Zatím největším problémem elektrických letadel je vysoká hmotnost baterií a omezený dolet. Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány.

Diskuze (53) Další článek: Společnost ploché Země: Myslí to smrtelně vážně, nebo jde spíš o recesi?

Témata článku: Technika, Budoucnost, Baterie, Doprava, Letadla, Elektřina, Létání, Elektrické letadlo, Nedaleká budoucnost, Reuters, Velký kompromis, Norsko, Elektrický proud, Životní prostředí, Nosnost, Petersen, Elektrický pohon, Největší problém, Elektrická energie, Zkušební let, Vysoká hmotnost, Nízká hlučnost, Důkaz , Oslo, Dag


Určitě si přečtěte

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 16

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Stanislav Janů | 55

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 36

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

** Legálních služeb pro sledování filmů je celá řada, využít můžete předplatné či platbu za film ** Ceny jsou u mnohých velmi rozumné, limitem je pouze nabídka titulů ** České služby mají i dabované filmy, u zahraničních často chybí i české titulky

Vladislav Kluska | 32

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 26