Letadla | Baterie | Elektřina

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Po silnicích se nám už prohánějí elektromobily, ale nad hlavou stále létají stroje, které jsou schopné spolykat během jednoho letu až několik desítek tisíc litrů paliva. V nedaleké budoucnosti bychom ale mohli létat ve strojích, poháněných výhradně elektrickou energií, jak informuje agentura Reuters.

Elektrický pohon v bude v případě letadel velkým kompromisem, kdy proti sobě budou stát kapacita a s ní související hmotnost akumulátorů na straně jedné a dolet a nosnost na druhé straně. Zpočátku tak můžeme předpokládat, že elektřinou poháněná letadla budou sloužit především v lokální dopravě. Jejich hlavními výhodami by měla být nižší hlučnost, menší zátěž pro životní prostředí a vyšší ekonomická efektivita.

V Norsku si stanovili cíl zahájit komerční přepravu pomocí elektrických letadel během sedmi let. Do roku 2040 pak chtějí elektrizovat celou svou místní leteckou dopravu. V rámci tohoto programu byl v pondělí otestován první letoun s elektrickým pohonem. Jednalo se o dvoumístný Alpha Electro G2, postavený slovinskou společností Pipistrel.

Není bez zajímavosti, že pilotem zkušebního letu byl norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním byl palubě Dag Falk-Petersen – šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku.

Let trval jen několik minut, během kterých se dvojice proletěla kolem letiště v Oslu a poté bezpečně přistála. Podle ministra byl ukázkový let byl důkazem toho, že komerční služba používající letadla poháněná elektrickým proudem „není vzdálená vize budoucnosti, ale realitou dosažitelnou během několika let.“

Klepněte pro větší obrázek
Pipistrel Alpha Electro G2

Podle firmy Pipistrel má jeho dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 motor s výkonem přibližně 50 kilowattů a 21kWh baterii. Díky tomu může zůstat ve vzduchu po dobu až jedné hodiny, čemuž odpovídá dolet kolem 130 kilometrů.

Bez posádky váží 350 kg a dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg. Zatím největším problémem elektrických letadel je vysoká hmotnost baterií a omezený dolet. Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány.

Diskuze (53) Další článek: Společnost ploché Země: Myslí to smrtelně vážně, nebo jde spíš o recesi?

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Letadla, Létání, Baterie, Elektřina, Velký kompromis, Největší problém, Reuters, Zkušební let, Nízká hlučnost, Letadlo, Dag, Druhá strana, Hmotnost, Petersen, Let, Důkaz , Elektrická energie, BAT, Baterka, Elektrický proud, Norsko, Nedaleká budoucnost


Určitě si přečtěte

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

** Flightradar24 zobrazuje polohu letadel v reálném čase ** Když mu pomůžete sbírat data, dostanete nejvyšší paušál zdarma ** Jak to vlastně celé funguje a co je k tomu potřeba?

Jakub Čížek | 30

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9