Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Po silnicích se nám už prohánějí elektromobily, ale nad hlavou stále létají stroje, které jsou schopné spolykat během jednoho letu až několik desítek tisíc litrů paliva. V nedaleké budoucnosti bychom ale mohli létat ve strojích, poháněných výhradně elektrickou energií, jak informuje agentura Reuters.

Elektrický pohon v bude v případě letadel velkým kompromisem, kdy proti sobě budou stát kapacita a s ní související hmotnost akumulátorů na straně jedné a dolet a nosnost na druhé straně. Zpočátku tak můžeme předpokládat, že elektřinou poháněná letadla budou sloužit především v lokální dopravě. Jejich hlavními výhodami by měla být nižší hlučnost, menší zátěž pro životní prostředí a vyšší ekonomická efektivita.

V Norsku si stanovili cíl zahájit komerční přepravu pomocí elektrických letadel během sedmi let. Do roku 2040 pak chtějí elektrizovat celou svou místní leteckou dopravu. V rámci tohoto programu byl v pondělí otestován první letoun s elektrickým pohonem. Jednalo se o dvoumístný Alpha Electro G2, postavený slovinskou společností Pipistrel.

Není bez zajímavosti, že pilotem zkušebního letu byl norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním byl palubě Dag Falk-Petersen – šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku.

Let trval jen několik minut, během kterých se dvojice proletěla kolem letiště v Oslu a poté bezpečně přistála. Podle ministra byl ukázkový let byl důkazem toho, že komerční služba používající letadla poháněná elektrickým proudem „není vzdálená vize budoucnosti, ale realitou dosažitelnou během několika let.“

Klepněte pro větší obrázek
Pipistrel Alpha Electro G2

Podle firmy Pipistrel má jeho dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 motor s výkonem přibližně 50 kilowattů a 21kWh baterii. Díky tomu může zůstat ve vzduchu po dobu až jedné hodiny, čemuž odpovídá dolet kolem 130 kilometrů.

Bez posádky váží 350 kg a dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg. Zatím největším problémem elektrických letadel je vysoká hmotnost baterií a omezený dolet. Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány.

Diskuze (53) Další článek: Společnost ploché Země: Myslí to smrtelně vážně, nebo jde spíš o recesi?

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Létání, Elektřina, Letadla, Baterie, Slovinsko, Druhá strana, Zkušební let, Elektrický pohon, Let, Elektrický proud, Baterka, Nedaleká budoucnost, Petersen, Vzdálená vize, Malá zátěž, BAT, Reuters, Hmotnost, Elektrická energie, Životní prostředí, Norsko, Největší problém



Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Martin Chroust
Galaxy Watch4Měření
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie