Baterie | Letadla | Elektřina

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Po silnicích se nám už prohánějí elektromobily, ale nad hlavou stále létají stroje, které jsou schopné spolykat během jednoho letu až několik desítek tisíc litrů paliva. V nedaleké budoucnosti bychom ale mohli létat ve strojích, poháněných výhradně elektrickou energií, jak informuje agentura Reuters.

Elektrický pohon v bude v případě letadel velkým kompromisem, kdy proti sobě budou stát kapacita a s ní související hmotnost akumulátorů na straně jedné a dolet a nosnost na druhé straně. Zpočátku tak můžeme předpokládat, že elektřinou poháněná letadla budou sloužit především v lokální dopravě. Jejich hlavními výhodami by měla být nižší hlučnost, menší zátěž pro životní prostředí a vyšší ekonomická efektivita.

V Norsku si stanovili cíl zahájit komerční přepravu pomocí elektrických letadel během sedmi let. Do roku 2040 pak chtějí elektrizovat celou svou místní leteckou dopravu. V rámci tohoto programu byl v pondělí otestován první letoun s elektrickým pohonem. Jednalo se o dvoumístný Alpha Electro G2, postavený slovinskou společností Pipistrel.

Není bez zajímavosti, že pilotem zkušebního letu byl norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním byl palubě Dag Falk-Petersen – šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku.

Let trval jen několik minut, během kterých se dvojice proletěla kolem letiště v Oslu a poté bezpečně přistála. Podle ministra byl ukázkový let byl důkazem toho, že komerční služba používající letadla poháněná elektrickým proudem „není vzdálená vize budoucnosti, ale realitou dosažitelnou během několika let.“

Klepněte pro větší obrázek
Pipistrel Alpha Electro G2

Podle firmy Pipistrel má jeho dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 motor s výkonem přibližně 50 kilowattů a 21kWh baterii. Díky tomu může zůstat ve vzduchu po dobu až jedné hodiny, čemuž odpovídá dolet kolem 130 kilometrů.

Bez posádky váží 350 kg a dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg. Zatím největším problémem elektrických letadel je vysoká hmotnost baterií a omezený dolet. Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány.

Diskuze (53) Další článek: Společnost ploché Země: Myslí to smrtelně vážně, nebo jde spíš o recesi?

Témata článku: Technika, Budoucnost, Baterie, Létání, Doprava, Letadla, Elektřina, Elektrické letadlo, Vzdálená vize, Velký kompromis, Hlavní výhoda, Let, Dolet, Hmotnost, Elektrická energie, Petersen, BAT, Norsko, Největší problém, Reuters, Nosnost, Důkaz , Letadlo, Nízká hlučnost, Baterka


Určitě si přečtěte

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 106

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 15

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 95

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 28