Letadla | Baterie | Elektřina

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Norové otestovali letadlo na baterky. Za 7 let chtějí létat na elektřinu

Po silnicích se nám už prohánějí elektromobily, ale nad hlavou stále létají stroje, které jsou schopné spolykat během jednoho letu až několik desítek tisíc litrů paliva. V nedaleké budoucnosti bychom ale mohli létat ve strojích, poháněných výhradně elektrickou energií, jak informuje agentura Reuters.

Elektrický pohon v bude v případě letadel velkým kompromisem, kdy proti sobě budou stát kapacita a s ní související hmotnost akumulátorů na straně jedné a dolet a nosnost na druhé straně. Zpočátku tak můžeme předpokládat, že elektřinou poháněná letadla budou sloužit především v lokální dopravě. Jejich hlavními výhodami by měla být nižší hlučnost, menší zátěž pro životní prostředí a vyšší ekonomická efektivita.

V Norsku si stanovili cíl zahájit komerční přepravu pomocí elektrických letadel během sedmi let. Do roku 2040 pak chtějí elektrizovat celou svou místní leteckou dopravu. V rámci tohoto programu byl v pondělí otestován první letoun s elektrickým pohonem. Jednalo se o dvoumístný Alpha Electro G2, postavený slovinskou společností Pipistrel.

Není bez zajímavosti, že pilotem zkušebního letu byl norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a spolu s ním byl palubě Dag Falk-Petersen – šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku.

Let trval jen několik minut, během kterých se dvojice proletěla kolem letiště v Oslu a poté bezpečně přistála. Podle ministra byl ukázkový let byl důkazem toho, že komerční služba používající letadla poháněná elektrickým proudem „není vzdálená vize budoucnosti, ale realitou dosažitelnou během několika let.“

Klepněte pro větší obrázek
Pipistrel Alpha Electro G2

Podle firmy Pipistrel má jeho dvoumístné letadlo Alpha Electro G2 motor s výkonem přibližně 50 kilowattů a 21kWh baterii. Díky tomu může zůstat ve vzduchu po dobu až jedné hodiny, čemuž odpovídá dolet kolem 130 kilometrů.

Bez posádky váží 350 kg a dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg. Zatím největším problémem elektrických letadel je vysoká hmotnost baterií a omezený dolet. Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány.

Diskuze (53) Další článek: Společnost ploché Země: Myslí to smrtelně vážně, nebo jde spíš o recesi?

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Letadla, Baterie, Létání, Elektřina, Slovinsko, Reuters, Dolet, Nízká hlučnost, Petersen, Let, Elektrické letadlo, Malá zátěž, Druhá strana, Vysoká hmotnost, Nedaleká budoucnost, Důkaz , Elektrická energie, BAT, Norsko, Velký kompromis, Hmotnost, Baterka


Určitě si přečtěte

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

Teď už Chromium ovládne Windows 10 úplně. Microsoft dokončil WebView2

** Před dvěma lety se Microsoft zasnoubil s Chromem ** Nový Edge není zdaleka jejich jediné dítě ** Ještě důležitější je komponenta WebView2

Jakub Čížek | 44

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 101

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 141

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 43