Ideální éro pro letecké školy protože rapidně sníží náklady na výuku a taky pro kratší přelety. Energii si můžete vyrábět sami ze slunce. Leteckej petrolej musíte furt dovážet.
Jinde jsem zase četl, že dramatické zvýšení kapacity baterií nelze očekávat, protoze tomu brání fyzikální limity. Očekávat se naopak dají jejich požáry, které bývají i na zemi neuhasitelné a šíří se velmi rychle. Při vzletu budou akumulátory extrémně zatížené.
Tryskový motor je elektromotorem nenahraditelný.Tady bych to asi ukončil, protože skutečná dopravní letadla zpět na vrtulová nikdo nahrazovat nebude, ani kdyby ušetřil.Protože jsou pomalá.
Víš starou belu, vrať se do hospody šoupat nohama. Airbus a Boeing už na elektrice pro dopraváky pracujou. B-]
V r. 1927 přeletěl Charles Lindberg s letadlem poprvé přes celý Atlantik. Že by snad takový přelet někdo zkusil zopakovat přesně po 100 letech, ovšem s letadlem na baterky? 😉
A Shala bych vzal jako pasažéra. 😀
V roce 2016 letadlo na solární pohon obletělo celou zeměkouli a dalo přitom i ten Atlantik. Co tam máš dalšího?Až zase po 100 letech vylezeš z brlohu, aspoň si přečti noviny ať nejsi k smíchu.To éro mělo i nějaký ty baterky.btw taky to přelítlo Pacifik z Japonska na Hawaj což je ještě dál. 😀😉😝B-]
Něco o tom slovinském letadle: Pipistrel je vyrábí už řadu let. Provoz je v praxi asi 5x levnější oproti stejnému letadlu se spalovacím motorem (cena elektřiny vs. cena paliva). Má "regenerative braking" - při klesání a brzdění odpor vzduchu roztáčí vrtuli, která generátorem dobíjí baterii. Tím se vrátí asi 30% spotřebované elektřiny.
Chcete tím jako říct, že když vyletím do výšky až do vybití baterie a potom budu klouzavě přistávat, tak po přistání budu mít akumulátor nabitý na 30 %? 😀Zamyslete se, vždyť je to naprostý nesmysl. Nemluvě o tom, jakou účinnost asi bude mít vrtule od letadla jako větrná elektrárna. 😉
Nic takového neřekl. Vy fakt nechápete psaný text. Pokud jste dyslektik tak se omlouvám
"Tím se vrátí asi 30% spotřebované elektřiny." Takže pokud spotřebuji všechnu, tak se mi musí do přistání cca třetina vrátit, jinak to zřejmě nebude pravda. Nebo ne? Co je na tom nejasného? Nebo dobrá, vysvětlete mi co to vlastně znamená. Znamená to, že když se mi z kapacity něčeho vrátí cca 30 % nazpět, tak nebudu mít nakonec 30 %, ale něco jiného? Vysvětlujte prosím, to mě hodně zajímá... 😀
Podle mě to jsou údaje z jejich průměrných letů. Že když přešli na regenerative braking, tak spotřebovali o třetinu míň energie.Tady zase píšou, že je to jen 13 % :/ https://cleantechnica.com/2017/11/13/pipistrel-alph... ... asi záleží na druhu letu, jakou část letu letíte "vodorovně" - z toho se nevrátí žádná procenta 😃
Libovolne letat nahoru a dolu skutecne nelze. Pri protivetru to nepreleti ani Prahu, doufam ze to ma rezervni padak.
Já silně pochybuju o tom, že by to mohlo být víc jak 3 %.
"Očekává se, že v dalších letech budou oba nedostatky postupně eliminovány."Nebudou, a zatím není ani náznak toho, že by vůbec eliminovány být mohly. 😝
A elektřinu z čeho? Ropy a uhlí? Tak to jo.Ale severský země mají výhodu, můžou stavět hodně hyderek
jojo nejvíc uhlí a ropy na elektriku spálej třeba na Slovensku, Švédsku, Rakousku nebo ve Francii 😀
Pro školní letadla je použitelné už tohle. Aeroklub tak získá letoun základního výcviku, který bude mít jednoduchou údržbu. Před dalším letem bude stačit dobít nebo vyměnit akumulátoru.
Ono to dává smysl. Největší nákladem pro letecké společnosti není ani amortizace letadla ani mzda posádky, ale náklady na palivo. S rozvojem elektromobilů a masivními investicemi se baterie každým rokem zlepšují. Je jenom otázka času kdy baterie pojmou dost energie na to, aby zvládaly alespoň lety dlouhé stovky kilometrů.Jestli něco prosadí elektro letadla, tak to nebude ani tak ekologie, ale ekonomie.U mezikontinentálních letů to nehrozí, ale mohly by existovat nějaké hybridy, kdy je letadlo vlastně elektrické, ale má motorovou jednotku pro nabíjení akumulátorů. Díky tomu se zjednodušší konstrukce letadla, protože elektromotor je daleko jednodušší a spolehlivější a taky odpadne nutnost rozvádět palivo po celém letadle, řešit hydrauliku atd, když vám stačí elektrický kabel. A taky klesne spotřeba, protože doplňkový motor na nabíjení akumulátoru by mohl celou dobu běžet v ideálních otáčkách.
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 6. 2018 10:11
Jestli má ekonomie prosadit elektro letadla, tak se jich nikdy nedočkáte. A pokud by elektromobily též prosazovala ekonomie, tak by se s tím pro komerční provoz ani nikdo nezabýval.
Právě naopak. Ekonomicky jsou elektro letadla ještě výhodnější než elektro auta
A jak se ta ekonomičnost těch v praxi silně omezeně použitelných elekrospotřebičů projevuje? Nenapadlo vás, že pokud by byly použitelné a ekonomicky výhodnější, tak by jiná letadla už ani nelétala?Ale možná máte na mysli, že na ně dostanete větší dotace? 😀
Máte to napsané o příspěvek níže. Problém není v ekonomičnosti, ale v technice.
Jo, má to jenom drobný problém v technice, která zatím neexistuje a v (ne)dohledné době ani existovat nebude. Ale to byste musel mít alespoň základní znalosti přírodních zákonů, současných technických možností a kritické myšlení. Pohádky ovšem můžete vyprávět libovolné, nicméně tím se realitě nijak nepřiblíží. 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 6. 2018 13:25
Problém budeme mít převážně vy. Zaprvé jste původně tvrdil, že je to ekonomický problém a když jsem vám to vyvrátil, tak jste otočil o 180stupnů a tvrdíte, že technika nejenom že není ale ani v dohlené době nebude a neprosto ignorujete, že si to u Boeingu a Airbusu nemyslí. Kritické mýšlení je fajn, ale měl byste zkritizovat i to vaše kritické myšlení, protože je kriticky mimo.
Vy nechápete ani psaný text, jak je vidět, proto je problém vám něco vysvětlovat. Vy totiž nechápete, že pokud je něco ekonomické a funkční, tak se to POUŽÍVÁ. A elektromobily a elektroletadla NEJSOU ani ekonomické, ani funkční, nemluvě o tom, že ta funkční (pro vás zřejmě nepodstatná) technologická stránka NEEXISTUJE. Co si jinak kdo myslí je naprosto nepodstatné, pokud to dělá za vlastní peníze na vlastním pozemku, to už je jeho věc. Mimo jste tady jedině vy, pane, a to tak, že hodně.
Vy jste opravdu neuvřeitelný. Neexistuje a nepoužívá. Proto se to vyvíjí. Kdyby to existovalo a používalo se, tak to nepotřebujete vyvíjet😃Opravdu nejste schopen pochopit, že velké konstrukční kanceláře vidí obrovský ekonomický potenciál a proto VYVÍJÍ aby to EXISTOVALO a mohlo se POUŽÍVAT.
No, elektromobily se takhle vyvíjí už cca 130 let a zatím nic moc, uvidíme jak dlouho to bude trvat u letadal. Obávám se, že to bude podstatně horší... 😀
Nic nevidíte? To zavání šedým zákalem. Milión prodaných elektromobilů minulý rok a roční nárůst prodejů o 60 procent je podle vás nic?
To je zajímavé jak vám asi za 30 vteřin naskočily 3 souhlasy 😀
Pro vás je evidentně zajímavá každá kravina. 😀
Abych to rozvedl. Víš kolik stojí takový letechký motor? Letecké motory jsou obrovské, těžké, složité a sakra drahé a jsou náročné a údržbu. Ve srování s tím jsou elektrické motory řádově jednodušší, levnější a lehčí. To samé platí o konstrukci letadla samotného. Nehledě na to, že výrobci letadel investují opravdu velké peníze na to, aby přišli s technologiemi, které tam ušetří procento na palivu, tam půl procenta, tam desetinku. Proč to dělají? Protože ekonomika provozu je naprosto zásadní při kalkulacích pro aerolinky, protože náklady na palivo tvoří většinu nákladů na let. Ve srovnání s kerosinem (vysoce rafinovaným leteckým palivem jsou náklady na elektřinu směšné). Pokud by výrobce letadel nabídnu elektro letadlo s polovičními provozními náklady ve srovnání s klasickým letadlem, tak jim aerolinky utrhají ruce. Proto Airbus i Boeing vyvíjejí elektrická letadla.Tedy problém s elektrickými letadly není v ekonomice výroby nebo provozu. Zde je to super extrémně výhodné. Problém je čistě technologický. Naštěstí baterie se velmi rychle zlepšují a výrobci letadel to vědí, vyvíjejí elektrické letadla čekají na správný okamžik.
No jo, vy se pohybujete ve sci-fi a pletete si to s realitou..."Pokud by výrobce letadel nabídnu elektro letadlo s polovičními provozními náklady ve srovnání s klasickým letadlem, tak jim aerolinky utrhají ruce."A jak jste prosím vás došel k tomu, že je něco takového vůbec reálné, vždyť je to naprostý blábol! Problém je čistě technologický! A pak Hurvínek vyhrál válku a bylo vymalováno. 😀
Vážně máte problém s chápáním psaného textu. Zrovna jsem vám to vysvětlil. Nezapomente, že Airbus i Boeing vyvíjejí elektrická letadla. A k tomu i DARPA.
A víte, že spousta lidí vyvíjí perpetuum mobile? Tak, zrovna jsem vám to vysvětlil.
Vážně Airbus, Boeing a DARPA vyvíjí perpetum mobile?
No, můžete si na výsledek počkat. Uvidíte za deset let. Tedy vlastně - neuvidíte. 😉
Tu vaši křišťálovou kouli vám závidím. Možná byste ji mohl pronajímat 😀
Baterie se na úroveň energetické hustoty nemají šanci dostat. V chemické vazbě efektivně více elektronů neudržíte. To by ta "baterie", nebo spíše úložiště energie, muselo být na jiném principu. Šanci v tomto mohou mít palivové články, kde zásobárnou energie může být vodík (ale ten je silně reaktivní, je nutné ho skladovat v těžkých tlakových nádobách, takže pro letectví úplný nesmysl) nebo metanol (mnohem lepší skladovatelnost, celkem ještě bezpečná látka, ale nižší efektivita než vodík).Hybridní technologie, kde bude motor na výrobu elektřiny a elektřina bude pohánět jiný motor, je úplná volovina. To má smysl v automobilové dopravě, kde se neustále mění rychlost, spalovací motor tedy pracuje většinu času mimo optimální otáčky (což elektromotoru nevadí), navíc se může využít energie z rekuperace. Jenže tohle v letadle odpadá - motor jede většinu času ve stálých ideálních otáčkách, navíc u proudových motorů je to ještě s efektivitou jinak. A co chcete v letadle rekuperovat?Prostě tohle je fakt úplný nesmysl. Elektrická letadla se mohou prosadit na krátkých trasách, kde nevýhody tolik nebolí. Aby měly šanci se prosadit nějak víc, musel by přijít obrovský průlom v tom, jak ukládat a získávat elektřinu. Chemické baterie prostě mají svůj fyzikální limit daný vazbami molekul v elektrolytu, kondenzátory jsou omezené velmi podobně a vlastně nemají šanci se dotáhnout v energetické hustotě na chemickou baterii (ale jsou rychlejší v nabíjení/vybíjení). A palivové články zase mají dost nízkou efektivitu. Při současných znalostech to nemá moc rozumné řešení. Pro leteckou dopravu jsou spalovací motory (zejména proudové) zatím nenahraditelné. Lze se bavit o změně paliva, aby nebylo nutné pálit ropné produkty, tj. syntetická paliva (metan, metanol), ale tam je zase silně energeticky nevýhodná výroba (prostě těžba ropy je zatím mnohem levnější).
Koukam vy jste dobrej mimon, vy nevite o letadlech a o technice obecne vubec nic ze? Radsi se obvas odtrhnete od pocitace a zkuste realny svet 😉
Smysl to dava opravdu jenom nekomu, kdo o problematice nic nevi, fyzikalni zakony jsou pro nej spanelska vesnice a logika mu nic nerika. Ale to uz o tobe davno vime.
Tak to bych u letadel asi očekával spíš hybridy. Buď elektromotor použít na vzlet a fosilní paliva na udržení výšky nebo obráceně.
dvojnasobna hmotnosť... bud jedno alebo druhe
To už je úplný nesmysl.
Ty si nesmysl, už se na tom maká.
Hybrid tady postrádá úplně smysl. Nemá žádný přístup. U aut se využije výhod rekuperace při brzdění a výhody velké energetické hustoty benzínu či nafty (tedy nízké hmotnosti takové "baterie"), ale u letadla je to jen nevýhoda dvou systémů, navíc ten elektrický je prostě neúnosně neefektivní v dané situaci.
Clovicku vy jste fyziku asi hodne ojebaval??? A nechcete tam tad rovnou olovene aku?
neboli jako srandička pro zbohatlíky bez respektu k životnímu prostředí za svými hranicemi dobrý ...
A proto je lepší kupovat éro se spalovákem, které respektuje životní oprostředí nejen za hranicemi, ale všude kudy lítá a jeho provoz je za hubičku takže si ho může dovolit každej chudák. B-]
Zníženie hmotnosti sa očakáva už desiatky rokov a stále nič extra. Hustota uloženej energie v batérii je stále mimo klasických palív. Zníženie doletu degradáciou batérii, ale je niečo iné ako keď sa mi zmení dojazd e-auta. Takže vo výsledku sa budú kupovať lietadlá s doletom 500km na trasy 250km.
Přesně tak, pokud uvážím bezpečnou rezervu na jiné letiště, či u komerčních ještě čekání na přistávací slot, to že kapacita aku ubývá s věkem a takovou drobnost jako protivítr, či obecně změnu počasí a nutnou rezervu "paliva" tak možná budeme potřebovat dolet větší jak těch 500km, pro reálnou 250km trasu. A co třeba až bude v jejich podmínkách pod nulou, a nejen že tím trpí "kapacita" akumulátoru, ale navíc ještě vyhřívání všech nutných částí letadla, včetně interiéru? Tohle není sranda jako v elektroautě, kde to nejhorší když vám dojde "elektřina" je bezpečné zastavení u krajnice.
Revize a opravy letadel (repas nebo výměna baterie) se dělají důkladněji a častěji než u aut, a určitě budou oddělené baterie pro let a systémy k tomu potřebné, a ostatní nedůležité, takže bych se nebál že by mi topení vybilo baterku a letadlo spadlo.
pozeral som video od pilota na youtube, kde vysvetluje ako sa vypocitava potrebny objem paliva na jeden let. Realne pouzitelne palivo tvorilo mozno tretinu z celkoveho mnozstva, zvysok boli rozne typy rezerv na veci typu go around, prelet na dalsie letisko, cakanie na pristatie....
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.