Norsko nasadí elektrická letadla. Do roku 2040 pokryjí všechny vnitrostátní linky

Byť se loni v létě kdekdo pobaveně ušklíbl, když první norské elektrické letadlo zakončilo svůj předváděcí let pádem do jezera (bez zranění), Nory samotné tento karambol rozhodně neodradil.

Tamní úřad pro civilní letectví Luftfartstilsynet a národní letecký dopravce Avinor totiž zpracovaly studii (PDF v norštině), podle které hodlají v příštích dvaceti letech elektrifikovat všechny vnitrostátní lety. První plně elektrickou pravidelnou linku by pak měl Avinor spustit ještě v průběhu tohoto desetiletí.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma plánovaných vnitrostátních leteckých spojů

Hustá síť malých letišť a krátké lety

Pokud vám podobný nápad připadá jako sci-fi, je třeba připomenout poněkud odlišný charakter letecké dopravy v Norsku – tedy alespoň ve srovnání s dopravou ve středu a na západě Evropy.

Zejména severní části Norska kvůli hromadě fjordů a ostrovů pokrývá letecká doprava mnohem efektivnější než silniční síť, cesta autem na přímou vzdálenost pár set kilometrů se totiž může protáhnout v podstatě na celý den. Letecký spoj to samé zvládne za 1,5 hodiny.

Klepněte pro větší obrázek
Norské pobřeží je poseto hromadou vnitrostátních letišť, silniční spojení je totiž kvůli fjordům a terénu komplikované a zdlouhavé

Zároveň platí, že pětimilionové Norsko s velmi nízkou hustotou zalidnění (14 ob./km²) nepotřebuje k této letecké obslužnosti zpravidla velká dopravní proudová letadla, ale naopak menší turbovrtulové stroje s relativně malou kapacitou cestujících, nákladu a posádky.

Klepněte pro větší obrázek
Studie zmiňuje některé vyvíjené dopravní elektrické letouny. Třeba tento od švédského Heart Aerospace s plánovaným doletem až 400 km.

A právě s podobnými malými elektrickými letouny počítají i úřady. Vůbec přitom nebude vadit, že jejich baterie vystačí nejvýše na let v řádu oněch pár set kilometrů. Podle Avinoru to díky relativně malým vzdálenostem bude bohatě stačit.

Klepněte pro větší obrázek
Malý elektroletoun EcoPulse, na jehož vývoji se podílí také Airbus

Norsko vyrábí téměř všechny elektřinu z obnovitelných zdrojů

Celý projekt nicméně počítá s tím, že bude elektrifikace dopravy globálním tématem a bude se tedy investovat do nových technologií – zejména do inovovaných typů bezpečných baterií s vyšší energetickou hustotou.

Norsko v tomto směru patří k těm nejprogresivnějším zemím s přímou podporou ze strany státu a elektrická letadla by si alespoň z hlediska produkce mohla dovolit při zachování jejich ekologického provozu, země totiž téměř veškerou svoji elektrickou energii produkuje z obnovitelných zdrojů – zejména díky vodním elektrárnám.

Diskuze (73) Další článek: Chystané grafiky od AMD změní způsob chlazení. Dostanou dva ventilátory

Témata článku: Technika, Doprava, Evropa, Letadla, Baterie, Elektřina, Létání, Norsko, Ekologie, PDF, Airbus, Link +, Hustota, Vnitrostátní linka, Pár set, Nor, Letecký spoj, NTB, Letadlo, Fjord, Elektrifikace, Let