Byť se loni v létě kdekdo pobaveně ušklíbl, když první norské elektrické letadlo zakončilo svůj předváděcí let pádem do jezera (bez zranění), Nory samotné tento karambol rozhodně neodradil.
Tamní úřad pro civilní letectví Luftfartstilsynet a národní letecký dopravce Avinor totiž zpracovaly studii (PDF v norštině), podle které hodlají v příštích dvaceti letech elektrifikovat všechny vnitrostátní lety. První plně elektrickou pravidelnou linku by pak měl Avinor spustit ještě v průběhu tohoto desetiletí.

Schéma plánovaných vnitrostátních leteckých spojů
Hustá síť malých letišť a krátké lety
Pokud vám podobný nápad připadá jako sci-fi, je třeba připomenout poněkud odlišný charakter letecké dopravy v Norsku – tedy alespoň ve srovnání s dopravou ve středu a na západě Evropy.
Zejména severní části Norska kvůli hromadě fjordů a ostrovů pokrývá letecká doprava mnohem efektivnější než silniční síť, cesta autem na přímou vzdálenost pár set kilometrů se totiž může protáhnout v podstatě na celý den. Letecký spoj to samé zvládne za 1,5 hodiny.

Norské pobřeží je poseto hromadou vnitrostátních letišť, silniční spojení je totiž kvůli fjordům a terénu komplikované a zdlouhavé
Zároveň platí, že pětimilionové Norsko s velmi nízkou hustotou zalidnění (14 ob./km²) nepotřebuje k této letecké obslužnosti zpravidla velká dopravní proudová letadla, ale naopak menší turbovrtulové stroje s relativně malou kapacitou cestujících, nákladu a posádky.

Studie zmiňuje některé vyvíjené dopravní elektrické letouny. Třeba tento od švédského Heart Aerospace s plánovaným doletem až 400 km.
A právě s podobnými malými elektrickými letouny počítají i úřady. Vůbec přitom nebude vadit, že jejich baterie vystačí nejvýše na let v řádu oněch pár set kilometrů. Podle Avinoru to díky relativně malým vzdálenostem bude bohatě stačit.

Malý elektroletoun EcoPulse, na jehož vývoji se podílí také Airbus
Norsko vyrábí téměř všechny elektřinu z obnovitelných zdrojů
Celý projekt nicméně počítá s tím, že bude elektrifikace dopravy globálním tématem a bude se tedy investovat do nových technologií – zejména do inovovaných typů bezpečných baterií s vyšší energetickou hustotou.
Norsko v tomto směru patří k těm nejprogresivnějším zemím s přímou podporou ze strany státu a elektrická letadla by si alespoň z hlediska produkce mohla dovolit při zachování jejich ekologického provozu, země totiž téměř veškerou svoji elektrickou energii produkuje z obnovitelných zdrojů – zejména díky vodním elektrárnám.