5
Fotogalerie

Norsko nasadí elektrická letadla. Do roku 2040 pokryjí všechny vnitrostátní linky

Byť se loni v létě kdekdo pobaveně ušklíbl, když první norské elektrické letadlo zakončilo svůj předváděcí let pádem do jezera (bez zranění), Nory samotné tento karambol rozhodně neodradil.

Tamní úřad pro civilní letectví Luftfartstilsynet a národní letecký dopravce Avinor totiž zpracovaly studii (PDF v norštině), podle které hodlají v příštích dvaceti letech elektrifikovat všechny vnitrostátní lety. První plně elektrickou pravidelnou linku by pak měl Avinor spustit ještě v průběhu tohoto desetiletí.

e9e3bde2-0efd-4cf1-8dc0-881bed5fbfaa
Schéma plánovaných vnitrostátních leteckých spojů

Hustá síť malých letišť a krátké lety

Pokud vám podobný nápad připadá jako sci-fi, je třeba připomenout poněkud odlišný charakter letecké dopravy v Norsku – tedy alespoň ve srovnání s dopravou ve středu a na západě Evropy.

Zejména severní části Norska kvůli hromadě fjordů a ostrovů pokrývá letecká doprava mnohem efektivnější než silniční síť, cesta autem na přímou vzdálenost pár set kilometrů se totiž může protáhnout v podstatě na celý den. Letecký spoj to samé zvládne za 1,5 hodiny.

fc3b6806-4297-430c-b352-7176a0a60509
Norské pobřeží je poseto hromadou vnitrostátních letišť, silniční spojení je totiž kvůli fjordům a terénu komplikované a zdlouhavé

Zároveň platí, že pětimilionové Norsko s velmi nízkou hustotou zalidnění (14 ob./km²) nepotřebuje k této letecké obslužnosti zpravidla velká dopravní proudová letadla, ale naopak menší turbovrtulové stroje s relativně malou kapacitou cestujících, nákladu a posádky.

77ae125c-74b0-474e-bc48-c1e4bdcb288a
Studie zmiňuje některé vyvíjené dopravní elektrické letouny. Třeba tento od švédského Heart Aerospace s plánovaným doletem až 400 km.

A právě s podobnými malými elektrickými letouny počítají i úřady. Vůbec přitom nebude vadit, že jejich baterie vystačí nejvýše na let v řádu oněch pár set kilometrů. Podle Avinoru to díky relativně malým vzdálenostem bude bohatě stačit.

e30abb1c-e754-4360-aa7d-ab103bbb75a9
Malý elektroletoun EcoPulse, na jehož vývoji se podílí také Airbus

Norsko vyrábí téměř všechny elektřinu z obnovitelných zdrojů

Celý projekt nicméně počítá s tím, že bude elektrifikace dopravy globálním tématem a bude se tedy investovat do nových technologií – zejména do inovovaných typů bezpečných baterií s vyšší energetickou hustotou.

Norsko v tomto směru patří k těm nejprogresivnějším zemím s přímou podporou ze strany státu a elektrická letadla by si alespoň z hlediska produkce mohla dovolit při zachování jejich ekologického provozu, země totiž téměř veškerou svoji elektrickou energii produkuje z obnovitelných zdrojů – zejména díky vodním elektrárnám.

Určitě si přečtěte

Články odjinud