Nová 3D tiskárna může vytvářet „lešení“ pro růst orgánů z cukru

Cukr rozhodně nemusí sloužit jen jako sladidlo – dá se využít i k celé řadě dalších věcí. Mj. proto, že je možné roztavit ho do podoby sklovité látky, z níž se následně dají snadno vyrábět různé, vpravdě umělecké dezerty.

Odborníci z University of Illinois nyní oznámili, že vyvinuli nový druh 3D tiskárny, která je schopna vytvářet detailní biologické struktury právě z cukru. Přesněji řečeno z isomaltu, což je cukerný alkohol, jenž se přidává například do čokolád a žvýkaček.

Isomalt se po ochlazení zpevní, takže z něj lze udělat robustní lešení, ideální pro využití v oblastech jako je biomedicínské inženýrství či výzkum rakoviny. „Jde o skvělý způsob jak získat tvary, kolem kterých následně můžeme budovat měkké materiály či pěstovat buňky a tkáně – a později se lešení jednoduše rozpustí,“ uvedl ředitel Cancer Center Rohit Bhargava.

„Jednu z možných aplikací představuje například růst tkání či studium tumorů v laboratoři. Buněčné kultury se obvykle umisťují na ploché misky. To nám zpřístupňuje některé buněčné vlastnosti, ale nejde o zrovna dynamický způsob zjišťování toho, jak dotyčný systém skutečně funguje v těle. V těle jsou dobře definované tvary a mezi tvarem a funkcí je velká spojitost,“ dodal.

Tisknout cukr je ovšem docela složité. Příliš velký tlak má za následek beztvarý výsledek a vysoké teploty zase způsobí krystalizaci, či ještě hůře „požár“. Nastavení tiskárny je proto nutné věnovat enormní pozornost.

Výhodou naopak je, že když se isomalt rozpustí, zanechá po sobě síť trubiček a tunelů, které následně mohou plnit třeba roli cév a rozvádět živiny. Vědci navíc doufají, že rychlost rozpouštění časem budou moct řídit (podobně jako v případě povlaků léků).

Diskuze (2) Další článek: Intel navýší výrobní kapacity 10nm provozu ve své továrně Fab 28 v Izraeli