Nová auta by měla hlídat, zda řidič není pod vlivem alkoholu. Opatření prý zachrání desítky tisíc životů

Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických (NTSB) vyzval americkou vládu ke stanovení požadavku, aby všechny nové automobily byly vybavené technologií, jež odhalí řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, ovlivňujících pozornost řidičů.

Doporučení bylo vydáno v souvislosti s tragickou nehodou, k níž došlo na Nový rok roku 2021 v kalifornském okrese Fresno a při které zahynulo devět lidí včetně sedmi dětí. Nehodu způsobil řidič pod vlivem alkoholu, jež překročil povolenou rychlost.

Konec řízení pod vlivem

„Moderní technologie mohly této srdcervoucí nehodě zabránit – stejně jako mohou zabránit desítkám tisíc smrtelných nehod způsobených řízením pod vlivem alkoholu a překročením rychlosti, ke kterým v USA každoročně dochází,“ uvedla v prohlášení předsedkyně NTSB Jennifer Homendy. „Musíme implementovat technologie, které máme k dispozici, právě teď a tady, abychom zachránili životy.“

Myšlenka využití moderních technologií k prevenci řízení pod vlivem alkoholu se v automobilovém průmyslu objevuje již několik let, ale dosud bez reálných výsledků. Automobilka Volvo tento týden oznámila, že její nové elektrické SUV EX90 bude obsahovat systém sledování řidiče, který dokáže číst výrazy obličeje, sledovat jeho chování a odhalit tak řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Systémy pro sledování řidiče obsahuje celá řada automobilů, které již jezdí po silnicích. Většina z nich monitoruje obličej a/nebo pohyby očí řidiče za účelem rozpoznání únavy nebo nesoustředěnosti, ale žádný z nich zatím nedosahuje takové úrovně, aby dokázal odhalit stav opilosti.

Volá se i po omezení rychlosti

NTSB vyzývá federální regulační orgány, aby u všech nových vozidel vyžadovaly pasivní detekci alkoholu, pokročilé systémy sledování řidiče nebo kombinaci obou těchto systémů. Výbor rovněž doporučuje motivovat výrobce automobilů k zavádění inteligentních systémů přizpůsobení rychlosti, jež by automaticky omezovaly rychlost vozidla.

Tyto systémy provádějí celou řadu činností, od varování při překročení nejvyšší povolené rychlosti v daném úseku až po elektronické omezování rychlosti vozidla. Odborníci na bezpečnost silniční dopravy jsou přesvědčeni, že nižší rychlost snižuje počet zranění a úmrtí při nehodách.

Doporučení přicházejí v době rostoucího počtu smrtelných dopravních nehod na amerických silnicích. Podle předběžných odhadů Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu zemřelo jen v prvním čtvrtletí roku 2022 při dopravních nehodách 9560 lidí, což představuje nárůst o přibližně 7 % ve srovnání se stejným čtvrtletím roku 2021. Jedná se o vůbec nejvyšší počet úmrtí v prvním čtvrtletí za posledních dvacet let.

Diskuze (31) Další článek: Takhle zní meteoroidy dopadající na povrch Marsu. NASA zveřejnila nahrávky ze sondy InSight

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,