Nová nabíječka pro elektromobily je 10× menší a efektivnější

  • Vědci představili nový typ pokročilé nabíječky pro elektromobily
  • Vyniká nejen efektivitou, ale také mnohem menšími rozměry
  • Nabíjení elektromobilů může být rychlejší a stanice levnější
Nová nabíječka pro elektromobily je 10× menší a efektivnější

Vědci z North Carolina State University (NCSU) představili nový typ nabíječky pro elektromobily, který má lepší efektivitu než současné nabíječky na trhu a zároveň je opravdu výrazně menší.

Vzhledem k tomu, jak rychle roste počet elektromobilů po celém světě, jsou nabíječky důležitou částí celé infrastruktury. Doma vám sice bude stačit i obyčejná zásuvka, která elektromobil nabije přes noc, ale na cestách je výhodné používat rychlé a výkonné nabíječky, které v případě potřeby nabijí elektromobil za desítky minut. Tesla je známá svými Superchargery, které mají vysoký výkon a jejich počet se rychle zvyšuje. V tomto případě jde ale o univerzální prototyp, který ukazuje, kam se výkonné nabíječky budou ubírat do budoucna.

Efektivnější a menší

Vědci se pyšní tím, že už v této fázi je prototyp s technologií MVFC (Medium Voltage Fast Charger) 10× menší, než jsou současné nabíječky na trhu. Zároveň je ale efektivnější, protože má o 60 % menší ztrátu energie při nabíjení.

Zatímco klasické nejmodernější dostupné 50kW nabíječky kombinují transformátor s hmotností kolem jedné tuny a oddělenou rychlonabíjecí částí s hmotností od 200 do 600 kg, nově vyvinutá nabíječka má hmotnost pouze 100 kg. Navíc nevyžaduje betonovou zeď pro instalaci, ale vystačí si i s mnohem menší tyčí.

Nabíječka funguje s běžnými 480 V ze sítě a prototyp ukazuje, že i s celkovou efektivitou přeměny elektrické energie se dá šplhat ještě výše. Nejlepší transformátory s nabíječkou dosahují celkové efektivity až 93 %, vyvinutý prototyp se ale už nyní dostal na 97,5 %, takže ve výsledky se dostane o trochu více energie do baterie automobilu v kratším čase a vlastně i za nižší cenu.

Výkonnější nabíječky ve vývoji

Protože si vědci novou technologii s využitím speciálních polovodičů (wide-bandgap semiconductor) na „menší“ nabíječce, už se pochopitelně pustili ještě do mnohem výkonnějších, které budou na úrovni například Superchargerů.

V plánu je tak další úroveň v podobě 350kW nabíječek, které navíc bude možné stavět v rámci většího počtu na jednom místě. Zatím se uvažuje o 1MW instalacích s několika nabíjecími porty.

Je jasné, že technologie samotná nestačí a tak i samotní vědci hledají partnery, se kterými by dostali prototyp do finálního stádia výroby a posléze také na trh.

Tesla už totiž není jediná, kdo si staví vlastní síť rychlonabíječek a velké automobilky už si rozjíždí vlastní sítě a dokonce se i spojují, aby zákazníci měli k dispozici rychlou nabíječku skoro všude. Právě automobilky a poskytovatelé elektrické energie jsou hlavní cílovou skupinou, která by takové efektivní a malé nabíječky určitě kupovala.

Takřka všechny automobilky oznámily velký přechod na elektromobily, takže výkonných nabíječek rozhodně nebude nikdy dost a bude po nich velká poptávka.

Diskuze (23) Další článek: Policie na základě dat z fitness náramku obvinila devadesátiletého muže z vraždy

Témata článku: Technologie, Věda, Výzkum, Elektromobily, Energie, Prototyp, Celková efektivita, Supercharger, NCSU, Krátký čas, Velký přechod, Vysoký výkon, Vědec, Velká automobilka, Celý svět, Dobrá efektivita, Finální stádium, Nabíjení, Malá tyč, Nabíječka, Elektromobil, Důležitá část, Nový typ, Efektivita, Velký počet


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 254

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku