Nová éra medicíny: Organičtí mikroboti dokážou i likvidovat nádorové buňky

Šéfinženýr Googlu Ray Kurzweil je přesvědčen o tom, že nejpozději v roce 2030 budou našimi útrobami běžně putovat různí nanoboti či mikroboti. Tato technologie skutečně může v medicíně způsobit obrovskou revoluci, ale jsou tu dvě problematické věci – napájení a kontrola.

Tým vědců vedený Li Zhangem z Chinese University of Hong Kong ovšem možná rozlousknul oba tyto oříšky. A to velmi zajímavým způsobem – použil k tomu totiž sinici Spirulina platensis, která se prodává jako potravinový doplněk.

Klíčem k úspěchu se stalo potažení Spiruliny nanočásticemi oxidu železitého. Šroubovitý nebo pružinový tvar magnetizovaných sinic umožňuje maximální pohyblivost zatímco pohon zajišťují magnetická pole, která neškodně procházejí tělem.

Nejlepší ze všeho ovšem je, že tito syntetičtí mikroboti jsou zcela biokompatibilní. Degradují v řádech hodin či dní (v závislosti na množství magnetického povlaku) a nepoškozují buňky – s výjimkou buněk rakovinných. Magnetizovaná sinice při laboratorních pokusech zlikvidovala přibližně 90 % nádorových buněk, na které během časového limitu 48 hodin narazila. Objev tohoto nečekaného vedlejšího účinku samozřejmě odborníky nadchnul.

Mikroboty tohoto typu lze snadno ovládat a monitorovat (například sledováním jejich fluorescence nebo pomocí nukleární magnetické rezonance), nicméně jejich schopnost dopravovat na místo určení léky a další „náklady“ je zapotřebí i nadále testovat.

„Ještě nejsou připraveni pro medicínské využití,“ komentoval to Joseph Wang, který vyvinul jiný druh lékařských mikrobotů. I on se však domnívá, že inkriminovaná technologie by mohla být k dispozici už během následujícího desetiletí.

Zdroj: Futurism

Váš názor Další článek: Tvůrci Pokémon Go chystají další trhák, tentokrát na motivy Harryho Pottera

Témata článku: Zdraví, Google, Výzkum, Budoucnost, Roboti, Léky, Nanotechnologie, Medicína, Rakovina, Hong Kong, Joseph, Sinice, Buňka, Povlak, Magnetické pole, Časový limit, Laboratorní pokus, Nanočástice, Nanočásticemi, Nová éra, Ray Kurzweil, Obrovská revoluce, Zajímavý způsob, Kurzweil, Potravinový doplněk, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Recenze hry Disco Elysium - Final Cut. Detektivka, která by vydala na knižní sérii

Tato detektivka je už sice starší záležitostí, ale na konzole dorazila v krabicové verzi teprve nedávno. Při té příležitosti jsme si řekli, že by nebylo od věci se k ní vrátit a podívat se na to, jaké změny přinesla její Final Cut verze.

Disco ElysiumPS5RecenzeAdventury