Medicína | Rakovina

Nová geniální metoda eliminovala „nevyléčitelné“ nádory u třech pacientů

Judy Perkins z Floridy trpěla rakovinou prsu v pokročilém stádiu, která je obecně považována za nevyléčitelnou. Navzdory tomu je už 2,5 roku v remisi – a to díky tzv. adoptivní buněčné terapii, jež proti nádorům poštvala její vlastní imunitní buňky.

Tatáž metoda byla úspěšně použita i na dva další jedince: jeden měl rakovinu jater, druhý kolorektální karcinom. Všichni tři pacienti se léčili v National Cancer Institute vedeném známým průkopníkem imunoterapie Stevenem Rosenbergem.

Vědci nejprve osekvenovali genomy nádorů, což jim umožnilo identifikovat konkrétní mutace. Pak z maligní tkáně odebrali imunitní buňky (tumor-infiltrating lymphocytes, TILs) a začali je testovat, aby zjistili, jaké z nich mohou některé tyto mutace rozpoznat. Ty následně namnožili a vypustili zpět do těl pacientů.

Rosenberg zdůraznil, že tento přístup je zatím experimentální a že několika dalším lidem nepomohl. To ovšem nemění nic na skutečnosti, že by mohl mít velkou budoucnost, protože se neopírá o typ rakoviny. „Achillovou patou budou samotné mutace způsobující rakovinu,“ konstatoval Steven.

Pro lepší představu o potenciální síle adoptivní buněčné terapie se blíže podívejme ještě na případ Celine Ryan z Michiganu, které byl diagnostikován výše zmíněný kolorektální karcinom. Nemoc byla rovněž v pokročilém stádiu, takže už stačila zasáhnout třeba i plíce. Rosenbergův tým Celine začal podávat TILs v roce 2015 a bylo to vůbec poprvé, kdy léčba cílila na mutaci zvanou KRAS. Ta se podílí i na vzniku rakoviny slinivky a plic.

Odborníci jsou však zatím opatrní, neboť si uvědomují, že je zapotřebí najít způsoby, jak dosáhnout konzistentnějších výsledků. Například Scott Antonia, imunolog z Moffitt Cancer Center, v dané souvislosti uvedl, že zásadní bude další výzkum. „V této cestě bychom měli pokračovat,“ dodal.

Foto: Charles River Laboratories

Váš názor Další článek: Šéf Nvidie na Computexu prozradil, že uvedení nových Geforce je ještě daleko

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rakovina, Buňky, Mutace, Chvála, Nádor, Imunoterapie, Michigan, Achillová, Metoda, Kras, Velká budoucnost, Terapie, Florida, Karcinom, Pacient, Imunitní buňka, Pokročilé stádium, Celine, Stádium, Dobrá představa, Steven

ATM jackpotting: Když hacker ovládne bankomat a stačí mu jen pár sekund

** Klasický malware pro PC už dnes nikoho nepřekvapí ** Bankomaty jsou ale také počítače ** Útočí se na ně dodnes

Podívejte se, co dokáže vyrobit jedna z nejexotičtějších 3D tiskáren v Česku

** Na jaře tiskla unikátní české respirátory ** Používá ji třeba Škoda Auto, a.s. ** Zajeli jsme se podívat do pražského showroomu 3Dees

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!