Nová geniální metoda eliminovala „nevyléčitelné“ nádory u třech pacientů

Judy Perkins z Floridy trpěla rakovinou prsu v pokročilém stádiu, která je obecně považována za nevyléčitelnou. Navzdory tomu je už 2,5 roku v remisi – a to díky tzv. adoptivní buněčné terapii, jež proti nádorům poštvala její vlastní imunitní buňky.

Tatáž metoda byla úspěšně použita i na dva další jedince: jeden měl rakovinu jater, druhý kolorektální karcinom. Všichni tři pacienti se léčili v National Cancer Institute vedeném známým průkopníkem imunoterapie Stevenem Rosenbergem.

Vědci nejprve osekvenovali genomy nádorů, což jim umožnilo identifikovat konkrétní mutace. Pak z maligní tkáně odebrali imunitní buňky (tumor-infiltrating lymphocytes, TILs) a začali je testovat, aby zjistili, jaké z nich mohou některé tyto mutace rozpoznat. Ty následně namnožili a vypustili zpět do těl pacientů.

Rosenberg zdůraznil, že tento přístup je zatím experimentální a že několika dalším lidem nepomohl. To ovšem nemění nic na skutečnosti, že by mohl mít velkou budoucnost, protože se neopírá o typ rakoviny. „Achillovou patou budou samotné mutace způsobující rakovinu,“ konstatoval Steven.

Pro lepší představu o potenciální síle adoptivní buněčné terapie se blíže podívejme ještě na případ Celine Ryan z Michiganu, které byl diagnostikován výše zmíněný kolorektální karcinom. Nemoc byla rovněž v pokročilém stádiu, takže už stačila zasáhnout třeba i plíce. Rosenbergův tým Celine začal podávat TILs v roce 2015 a bylo to vůbec poprvé, kdy léčba cílila na mutaci zvanou KRAS. Ta se podílí i na vzniku rakoviny slinivky a plic.

Odborníci jsou však zatím opatrní, neboť si uvědomují, že je zapotřebí najít způsoby, jak dosáhnout konzistentnějších výsledků. Například Scott Antonia, imunolog z Moffitt Cancer Center, v dané souvislosti uvedl, že zásadní bude další výzkum. „V této cestě bychom měli pokračovat,“ dodal.

Foto: Charles River Laboratories

Váš názor Další článek: Šéf Nvidie na Computexu prozradil, že uvedení nových Geforce je ještě daleko

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rakovina, Mutace, Buňky, Pacient, Achillová, Kras, Florida, Michigan, Imunitní buňka, Karcinom, Velká budoucnost, Metoda, Celine, Pokročilé stádium, Chvála, Terapie, Dobrá představa, Nádor, Steven, Stádium

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo