Léky | Alzheimerova choroba

Nová kombinace léků by mohla „opravovat“ mozky pacientů s Alzheimerovou chorobou

Odborníci z Penn State se domnívají, že našli efektivní způsob jak přeměnit tzv. gliální buňky (konkrétně astrocyty) na neurony. Tento objev by mohl umožnit vývoj převratného léku „opravujícího“ poškození mozku.

Jak jistě víte, za základní stavební kameny lidského nervového systému lze považovat neurony, které přenášejí a zpracovávají informace z vnějšího i vnitřního prostředí. Problém nastává v okamžiku, kdy jsou např. v důsledku nějakého úrazu či Alzheimerovy choroby vyřazeny z provozu – mají totiž jen omezené regenerační schopnosti.

Oproti tomu výše zmíněné gliální buňky, jejichž úkolem je neurony izolovat a chránit, se dokážou regenerovat bez problémů.

To, že je možné gliální buňky transformovat na neurony, víme už delší dobu. Až dosud však šlo o poměrně komplikovaný proces vyžadující 9 malých molekul, jehož aplikace v klinických podmínkách by byla obtížná. Tým z Penn State se proto rozhodl ho zjednodušit – a dosáhnul pozoruhodného úspěchu.

„Identifikovali jsme nejefektivnější chemický vzorec ze stovek kombinací léků, které jsme testovali,“ uvedla badatelka Jiu-Chao Yin. „Pomocí čtyř molekul, které modulují čtyři kritické signalizační cesty v lidských astrocytech, můžeme účinně přeměnit až 70 % lidských astrocytů na funkční neurony.“

Vědci před sebou pochopitelně mají ještě dlouhou cestu, ale jsou velmi optimističtí. „Největší výhodou nového přístupu je skutečnost, že pilulka obsahující malé molekuly by mohla být široce distribuována po celém světě – dokonce i do oblastí bez pokročilých nemocničních systémů,“ komentoval to vedoucí výzkumu Gong Chen.

Diskuze (1) Další článek: Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko