Nová mezinárodní vesmírná stanice bude u Měsíce

• Nástupce ISS bude obíhat okolo Měsíce
  • Stavba cislunární stanice by mohla začít okolo roku 2024
  • Moduly dopraví k Měsíci raketa SLS

Mezinárodní kosmická stanice (ISS) oslaví brzy 20 let své existence. Kosmické agentury, které se na její stavě a chodu podílejí, už připravují nástupce. Nový vesmírný přístav nebude umístěn na oběžné dráze Země ale u Měsíce!

Úkolem nového vesmírného komplexu bude příprava na budoucí lety k Marsu a do vzdálených končin sluneční soustavy.

Klíčové kosmické agentury na ISS

• NASA (USA)
  • Roskosmos (Rusko)
  • ESA (Evropa)
  • JAXA (Japonsko)
  • CSA (Kanada)

Nová stanice bude umístěna v tzv. cislunárním prostoru. Bude obíhat okolo Měsíce ve vzdálenosti 1500 až 70 000 km. Podobná dráha má několik výhod oproti klasické oběžné dráze okolo Měsíce. Vesmírný komplex ušetří pohonné hmoty pro korekce dráhy, na solární panely budou neustále dopadat sluneční paprsky, komunikace se Zemí bude možná po nepřetržitou dobu (stanice nikdy nezmizí za odvrácenou stranou Měsíce) a kosmické lodě to budou mít pro let ze Země snadnější. Nevýhodou je, že ze stanice nebude příliš možný podrobnější výzkum Měsíce.

Dohoda o stavbě stanice už má konkrétní obrysy a měla by být uzavřena v letošním nebo v příštím roce. USA dodá jakousi „servisní sekci“ neboli modul, který se postará o energii a bude disponovat motory. Rusko připraví přechodovou komoru, Evropa a Japonsko obytné moduly a Kanada samozřejmě svůj pověstný mechanický manipulátor Canadarm.

Stanice má být podstatně flexibilnější než ISS, takže bude možné budoucí připojení modulů dalších agentur nebo soukromých firem.

ISS stavěl s velké části americký raketoplán, který je ale už v důchodu. Moduly pro novou stanici dopraví k Měsíci připravovaná americká superraketa SLS a možná také ruská raketa Angara-5.

O dopravu zásob i posádky se postará loď Orion, ale nelze vyloučit ani zapojení soukromých společností, jako je tomu nyní u dopravy zásob pro ISS. Zásob by mělo být potřeba co nejvíce. Předpokládá se co největší recyklace vzduchu i vody. Stavba stanice by mohla v ideálním případě začít v roce 2024.

Diskuze (6) Další článek: Intel koupil MobilEye. Technologii, která slibuje, že automobily uvidí jako člověk

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Astronomie, Mezinárodní vesmírná stanice, ESA, Pohonné hmoty, Canadarm, Stavba, Dráha, Americký astronaut, Ruská raketa, Orion, JAXA, Americká raketa, Roskosmos, SLS, Bude, Vesmírný přístav, CSA, Recyklace, Odvrácená strana, Oběžná dráha, Měšice, Ideální dráha, Vesmírná stanice

DJI Mini 3: Nová okřídlená čivava do kabelky. Nemá pokročilé funkce jako Pro, ale je mnohem levnější

** DJI na jaře představilo Mini 3 Pro s autopilotem ** Na konec roku si nechalo jeho ořezanou verzi ** Chybí 4K@60 a právě autopilot, ale cena začíná na 439 eurech

DJIDrony
Jak vypadá zeď na Facebooku? Většina zobrazených příspěvků je od přátel a bez odkazů

**Na běžné facebookové zdi výrazně převažují příspěvky od přátel a ze skupin. **Většina zobrazených příspěvků na zdech nemá odkazy vedoucí mimo platformu. **Nejčastěji se zobrazují odkazy vedoucí na YouTube.

FacebookSociální sítě