Vesmír | Mezinárodní vesmírná stanice

Nová mezinárodní vesmírná stanice bude u Měsíce

• Nástupce ISS bude obíhat okolo Měsíce
  • Stavba cislunární stanice by mohla začít okolo roku 2024
  • Moduly dopraví k Měsíci raketa SLS

Mezinárodní kosmická stanice (ISS) oslaví brzy 20 let své existence. Kosmické agentury, které se na její stavě a chodu podílejí, už připravují nástupce. Nový vesmírný přístav nebude umístěn na oběžné dráze Země ale u Měsíce!

Úkolem nového vesmírného komplexu bude příprava na budoucí lety k Marsu a do vzdálených končin sluneční soustavy.

Klíčové kosmické agentury na ISS

• NASA (USA)
  • Roskosmos (Rusko)
  • ESA (Evropa)
  • JAXA (Japonsko)
  • CSA (Kanada)

Nová stanice bude umístěna v tzv. cislunárním prostoru. Bude obíhat okolo Měsíce ve vzdálenosti 1500 až 70 000 km. Podobná dráha má několik výhod oproti klasické oběžné dráze okolo Měsíce. Vesmírný komplex ušetří pohonné hmoty pro korekce dráhy, na solární panely budou neustále dopadat sluneční paprsky, komunikace se Zemí bude možná po nepřetržitou dobu (stanice nikdy nezmizí za odvrácenou stranou Měsíce) a kosmické lodě to budou mít pro let ze Země snadnější. Nevýhodou je, že ze stanice nebude příliš možný podrobnější výzkum Měsíce.

Dohoda o stavbě stanice už má konkrétní obrysy a měla by být uzavřena v letošním nebo v příštím roce. USA dodá jakousi „servisní sekci“ neboli modul, který se postará o energii a bude disponovat motory. Rusko připraví přechodovou komoru, Evropa a Japonsko obytné moduly a Kanada samozřejmě svůj pověstný mechanický manipulátor Canadarm.

Stanice má být podstatně flexibilnější než ISS, takže bude možné budoucí připojení modulů dalších agentur nebo soukromých firem.

ISS stavěl s velké části americký raketoplán, který je ale už v důchodu. Moduly pro novou stanici dopraví k Měsíci připravovaná americká superraketa SLS a možná také ruská raketa Angara-5.

O dopravu zásob i posádky se postará loď Orion, ale nelze vyloučit ani zapojení soukromých společností, jako je tomu nyní u dopravy zásob pro ISS. Zásob by mělo být potřeba co nejvíce. Předpokládá se co největší recyklace vzduchu i vody. Stavba stanice by mohla v ideálním případě začít v roce 2024.

Diskuze (6) Další článek: Intel koupil MobilEye. Technologii, která slibuje, že automobily uvidí jako člověk

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Astronomie, Mezinárodní vesmírná stanice, ESA, Americký raketoplán, Obrys, Recyklace, Odvrácená strana, Superraketa SLS, Stavba, Mechanický manipulátor, Dráha, SLS, Vesmírný komplex, Vesmírný přístav, Vesmírná stanice, CSA, Manipulátor, Ruská raketa, Pohonné hmoty, Roskosmos, Astronaut, Sluneční energie, JAXA

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28