Nová mezinárodní vesmírná stanice bude u Měsíce

• Nástupce ISS bude obíhat okolo Měsíce
  • Stavba cislunární stanice by mohla začít okolo roku 2024
  • Moduly dopraví k Měsíci raketa SLS

Mezinárodní kosmická stanice (ISS) oslaví brzy 20 let své existence. Kosmické agentury, které se na její stavě a chodu podílejí, už připravují nástupce. Nový vesmírný přístav nebude umístěn na oběžné dráze Země ale u Měsíce!

Úkolem nového vesmírného komplexu bude příprava na budoucí lety k Marsu a do vzdálených končin sluneční soustavy.

Klíčové kosmické agentury na ISS

• NASA (USA)
  • Roskosmos (Rusko)
  • ESA (Evropa)
  • JAXA (Japonsko)
  • CSA (Kanada)

Nová stanice bude umístěna v tzv. cislunárním prostoru. Bude obíhat okolo Měsíce ve vzdálenosti 1500 až 70 000 km. Podobná dráha má několik výhod oproti klasické oběžné dráze okolo Měsíce. Vesmírný komplex ušetří pohonné hmoty pro korekce dráhy, na solární panely budou neustále dopadat sluneční paprsky, komunikace se Zemí bude možná po nepřetržitou dobu (stanice nikdy nezmizí za odvrácenou stranou Měsíce) a kosmické lodě to budou mít pro let ze Země snadnější. Nevýhodou je, že ze stanice nebude příliš možný podrobnější výzkum Měsíce.

Dohoda o stavbě stanice už má konkrétní obrysy a měla by být uzavřena v letošním nebo v příštím roce. USA dodá jakousi „servisní sekci“ neboli modul, který se postará o energii a bude disponovat motory. Rusko připraví přechodovou komoru, Evropa a Japonsko obytné moduly a Kanada samozřejmě svůj pověstný mechanický manipulátor Canadarm.

Stanice má být podstatně flexibilnější než ISS, takže bude možné budoucí připojení modulů dalších agentur nebo soukromých firem.

ISS stavěl s velké části americký raketoplán, který je ale už v důchodu. Moduly pro novou stanici dopraví k Měsíci připravovaná americká superraketa SLS a možná také ruská raketa Angara-5.

O dopravu zásob i posádky se postará loď Orion, ale nelze vyloučit ani zapojení soukromých společností, jako je tomu nyní u dopravy zásob pro ISS. Zásob by mělo být potřeba co nejvíce. Předpokládá se co největší recyklace vzduchu i vody. Stavba stanice by mohla v ideálním případě začít v roce 2024.

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Astronomie, Mezinárodní vesmírná stanice

• vrrrrr 14. 3. 2017 14:05:56
    Nevýhoda bude v tom že každá dodávka jídla nebo kosmonauti tam poletí dva...
  • jehoVista 13. 3. 2017 18:26:40
    Zdroj? Pokud vim, tak tohle je jenom hodne nepravdepodobna spekulace?

Zahřívá se vám počítač? Vědci vymysleli způsob, jak využít odpadní teplo k napájení dalšího počítače

** Procesory, grafické karty a další čipy generují obrovské množství tepla, které je nevyužité ** Vědci vymysleli způsob, jak teplo využít podobně jako elektřinu i v nanometrových velikostech ** Pomocí tepla by tak bylo možné napájet nové formy tepelných počítačů

Včera | Javůrek Karel | 2

Vědci nechali dopadnout 50 tisíc asteroidů a to i na Česko. Zkoumali, jak zemřete

** Vědci nechali v simulaci dopadnout na Zemi 50 tisíc asteroidů ** Velikost asteroidů byla 15 až 400 metrů ** Většinu lidí by zabila tlaková vlna, vítr a termální záření ** Vlny tsunami nejsou takovým problémem, jak se může zdát

21.  4.  2017 | Kubala Petr | 12

I nejlevnější auta budou řídit sama. Umožní to nový laserový systém Velodyne

** Nová generace LIDARu od Velodyne dostane cenu za autonomní systém na pouhé tisíce dolarů ** Systém nepoužívá žádnou pohyblivou konstrukci ** Testovací vzorky pro výrobce budou dostupné už letos

20.  4.  2017 | Javůrek Karel | 7

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?