Nová odrůda buráků neobsahuje karcinogenní plísňové jedy

• Burské oříšky jsou často kontaminované plísňovými jedy aflatoxiny
  • Tyto karcinogeny vznikají v rostlině napadené plísněmi kropidláky (Aspergillus)
  • Nová odrůda podzemnice olejné odolná k plísním je z tohoto hlediska zárukou bezpečnosti
Nová odrůda buráků neobsahuje karcinogenní plísňové jedy

Podzemnice olejná pochází z Ameriky, ale pěstuje se po celém světě. Tvoří nedílnou součást potravy obyvatel jižní a východní Asie a subsaharské Afriky.

Pokud se rostlina nakazí plísněmi kropidláky druhů Aspergillus flavus nebo Aspergillus parasiticus, vznikají nejen během růstu podzemnice, ale i při skladování jejich semen („burských oříšků“) nebezpečné jedy aflatoxiny.

Jde o silné karcinogeny vyvolávající kromě jiného vznik zhoubných nádorů jater. Aflatoxiny tak ohrožují nejen obyvatele třetího světa, ale i lidi z ekonomicky vyspělých zemí, kteří mají buráky a výrobky z nich v oblibě. Do problémů se nemusíme dostat jen konzumací buráků či potravin, které tuhle pochoutku obsahují.

Odpady ze zpracování burských oříšků často slouží jako krmivo hospodářských zvířat a pak se dostávají aflatoxiny i do masa, mléka nebo vajec. Tepelná úprava potravin s těmito jedy mnoho nepořídí.

Americko-indický tým pod vedením Poojy Bhatnagar-Mathurové z Louisiana State University nyní přichází s podzemnicí olejnou, která kropidlákům vzdoruje a aflatoxiny se v ní netvoří. Jak popisuje mezinárodní tým ve vědeckém časopise Plant Biotechnology Journal, vědci obrnili podzemnici proti plísni pomocí dvou genů přenesených z dědičné informace vojtěšky a jetele.

Zároveň využili skutečnosti, že plíseň potřebuje k tvorbě aflatoxinů enzymy hostitelské rostliny. Vyblokováním dvou genů podzemnice plísni tenhle trik „zatrhli“. Nová geneticky modifikovaná podzemnice se nemůže nakazit plísní. A i kdyby se to kropidlákům povedlo, nedokážou v rostlině ani jejích semenech vyrábět aflatoxiny.

Ve světové produkci buráků patří první tři místa Číně, Indii a Spojeným státům. To jsou země, které se geneticky modifikovaných plodin nebojí a nebrání jejich pěstování. Dá se proto předpokládat, že významný podíl světové produkce buráků už bude brzy připadat na vrub nových odrůd odolných k plísním vytvářejícím aflatoxiny.

Modifikace podzemnice olejné otevírá cestu k boji s aflatoxiny i u dalších zemědělských plodin. Plísně Aspergillus napadají kromě podzemnice širokou škálu rostlin, např. kukuřici (včetně té „popcornové“) nebo papriky. I ty je teď možné proti tomuto riziku obrnit.

Zdroj: Plant Biotechnology Journal

Diskuze (4) Další článek: Singapore Airlines ukázaly nový interiér Airbusu A380. Je to hotel v oblacích

Témata článku: USA, Výzkum, Čína, Zdraví, Indie, Jídlo, NEO, Rakovina, Rostliny, Genetika, Louis, Amerika, Jižní Asie, Nová odrůda, Subsaharská afrika, První místo, Karcinogen, Zhoubný nádor, Afrika, Mezinárodní tým, Celý svět, Významný podíl, Nedílná součást, Třetí svět, Asie

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

** NASA zveřejnila nové termíny prvních demonstračních letů dvou soukromých kosmických lodí ** Známe už také jména prvních astronautů ** Jako první poletí k ISS Crew Dragon od SpaceX

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce