U-2 vystavený v Imperial War Museum. Foto:   User Asterion on en.wikipedia ,  CC BY 2.5

U-2 vystavený v Imperial War Museum. | Foto: User Asterion on en.wikipedia, CC BY 2.5

U-2 na palubě USS America (CV-66). Foto: U.S. Navy

U-2 na palubě USS America (CV-66). | Foto: U.S. Navy

Jeden z letounů ER-2 patřících NASA. Foto: NASA

Jeden z letounů ER-2 patřících NASA. | Foto: NASA

Vnější pohled z kokpitu U-2. Foto: SrA Andrew Buchanan 9th Reconnaissance Wing Public Affairs

Vnější pohled z kokpitu U-2. | Foto: SrA Andrew Buchanan 9th Reconnaissance Wing Public Affairs

Kelly Johnson a Gary Powers před U-2. Foto: U.S. Air Force

Kelly Johnson a Gary Powers před U-2. | Foto: U.S. Air Force

U-2 na palubě USS America (CV-66). Foto: U.S. Navy
Jeden z letounů ER-2 patřících NASA. Foto: NASA
Vnější pohled z kokpitu U-2. Foto: SrA Andrew Buchanan 9th Reconnaissance Wing Public Affairs
Kelly Johnson a Gary Powers před U-2. Foto: U.S. Air Force
5
Fotogalerie

Nová role pro letouny U2: tlumočení komunikace mezi F-22 a F-35

  • Letouny Lockheed U-2 „Dragon Lady“ dostaly nový úkol
  • Budou fungovat jako „tlumočníci“ pro F-22 Raptor a F-35 Joint Strike Fighter
  • Oba tyto bojové letouny mohou komunikovat se stroji stejného typu, ale s těmi druhými nikoliv

Letouny Lockheed U-2 „Dragon Lady“ patří k nejstarším v americkém letectvu. První stroje tohoto typu létaly už v roce 1955. To ale neznamená, že by už U-2 nebyly užitečné. Naopak. U. S. Air Forces jim teď přidělilo nový úkol. Budou fungovat jako komunikační uzel pro letouny F-22 Raptor a F-35 Joint Strike Fighter.

Oba dva tyto letouny náležejí k nejvíce pokročilým bojovým letounům světa. Když si je ale americké letectvo pořizovalo, tak u toho nejspíš moc nepřemýšleli. Jak F-22 tak i F-35 mají specifické komunikační systémy. Mohou komunikovat se stroji stejného typu, ale s těmi druhými nikoliv. Tím vznikla potřeba zapojení dalšího stroje, který by fungoval jako „tlumočník“ mezi letouny F-22 a F-35.

Nejde přitom o komunikaci mezi piloty. S tou není problém. Jde o to, že F-22 i F-35 mají k dispozici pokročilé datalinky, díky nimž mohou vysílat data a také data přijímat. Oba tyto stroje byly navrženy k operacím ve vzdušném prostoru protivníka. Jejich datalinky jsou zabezpečené, aby neprozradily skutečnou polohu letounu.

Letouny F-22 jsou vybaveny systémem Intra-Flight Data Link (IFDL) a letouny F-35 zase systémem Multifunctional Advanced Data Link (MADL). Oba jsou výkonné, ale navzájem si nerozumí. Ve velkých bojových misí létají F-22 a F-35 často společně, takže jejich komunikační problémy mohou představovat významnou komplikaci.

U-2 v roli tlumočníka

U.S. Air Force o tomto problému vědí již delší dobu a snaží se ho řešit. Teď navrhli řešení, které spočívá v zapojení letounů U-2. Budou přijímat data od letounů F-22 a F-35 a budou jim také data posílat. A také je budou posílat pozemním operátorům.

Propojení letounů F-22 a F-35 pomocí komunikačních uzlů U-2 umožní například to, že F-22, které došly rakety, pošle údaje o protivníkově střele s plochou dráhou letu letounu F-35 s plnou výzbrojí. Ten pak může zasáhnout a střelu s plochou dráhou letu zneškodnit.

Projekt komunikačních uzlů U-2 zapadá do snah Pentagonu vytvořit v amerických ozbrojených silách hustou síť propojených jednotek, podpory a zbraňových systémů. Tato síť by měla všem zúčastněným umožnit rychle komunikovat a sdílet data.

Určitě si přečtěte

Články odjinud