Genetika | Homosexualita

Nová rozsáhlá studie vyvrací hypotézu o existenci homosexuálního genu

Setkali jste se někdy s pojmem „homosexuální gen“ („gay gene“)? Pak vězte, že vychází z jediného experimentu provedeného v roce 1993, který nebyl nikdy reprodukován.

Je samozřejmě rozumné se domnívat, že sexuální orientaci alespoň částečně ovlivňují i genetické faktory. Ty jsou však podle našich dosavadních poznatků mnohem složitější, než aby je bylo možné zredukovat jen na jediný „přepínač“. Nyní to potvrdily i výsledky nové rozsáhlé studie, které byly v pátek publikovány v prestižním magazínu Science.

Dvacet lékařů z 21 různých vědeckých institucí spolupracovalo s týmem společnosti 23andMe (která se věnuje genetickému testování) na analýze genomů 493 001 lidí z USA a Evropy.

Jeden gen nestačí

Odborníci dospěli k závěru, že hypotézu o existenci homosexuálního genu lze považovat za spolehlivě falsifikovanou, neboť sexuální orientace je spojena s velkým počtem genů.

„Abychom vám poskytli představu o rozsahu dat, je přibližně stokrát větší než v případě předchozích studií na toto téma,“ uvedla badatelka Andrea Ganna z Harvardu v rozhovoru pro Live Science.

Převážná většina dřívějších výzkumů byla příliš malá na to, aby na jejich základě bylo možné učinit rozhodné závěry. Jedním z důvodů je skutečnost, že stejnopohlavní vztahy jsou v mnoha částech světa nezákonné, což značně komplikovalo nábor účastníků.

Diskuze (49) Další článek: Čínu poblouznila aplikace ZAO, která z vás udělá třeba Leonarda DiCapria