Těla zdravých lidí jsou plná mutantních buněk, jejichž počet stoupá úměrně s věkem | Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Cell.jpg" >Marc Vidal</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 /deed.cs">CC BY-SA 4.0 </a>

Je všeobecně známo, že mutace buněk způsobují rakovinu, ale mnohem méně je známo, co primárně způsobuje ony mutace. A právě této otázce bychom měli věnovat více pozornosti. Nyní totiž vědci odhalili, že dokonce i tkáně zdravých lidí obsahují spoustu mutantních buněk – přičemž jejich počet stoupá úměrně s věkem.

„Zjistili jsme, že v době, kdy jedinec dosáhne středního věku, má pravděpodobně více mutantů než normálních buněk,“ komentoval to onkolog Phil Jones z Wellcome Sanger Institute ve Velké Británii.

Jones a jeho spolupracovníci pomocí technik pro sekvenování genomu zmapovali skupiny mutantních buněk v tkáních jícnu od devíti dárců, kteří zemřeli ve věku od 20 do 75 let. Protože nebylo známo, že by dotyční lidé někdy trpěli nějakým chronickým onemocněním či problémy s jícnem, jejich tkáň byla pro účely daného výzkumu považována za zdravou. Jenže jak se brzy ukázalo, „zdravá“ rozhodně neznamená „bez mutantních buněk“.

„Pod mikroskopem ta tkáň jícnu vypadala zcela normálně. Po studiu genetiky jsme byli šokováni poznatkem, že zdravý jícen je plný mutací,“ uvedl Jones.

Všechny tyto mutace pochopitelně nutně nemusí být maligní. Už jen jejich množství však naznačuje, že naše chápání problematiky vývoje rakoviny by si možná zasloužilo poněkud přehodnotit – především proto, že některé mutace již dříve se vznikem nádorů spojeny byly. Například mutovaný gen TP53 (zapletený do většiny případů rakoviny jícnu) byl zaznamenán až u 37 % zdravých buněk.

Tento „skrytý svět somatické mutace a klonální konkurence“ ve zdravých tkáních si tak rozhodně zaslouží další bádání. „Vzhledem k významu těchto mutací pro rakovinu je pozoruhodné, že až dosud jsme o rozsahu tohoto jevu neměli povědomí,“ prohlásil Jonesův kolega Inigo Martincorena.

Titulní foto: Marc Vidal, CC BY-SA 4.0

Diskuze (8) Další článek: Vychází nový Computer: jak rychlý je v praxi 10Gb/s ethernet?

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Velká Británie, Lidé, Rakovina, Tělo, Genetika, Buňky, Mutace, Střední věk, Tkáň, Titulní foto, Chronické onemocnění, Skrytý svět, Zdravý člověk, Nová studie, Zdravá buňka, Buňka