Nová supernova z galaxie Větrník může zářit celé měsíce. Dohlédnou na ni i amatérské dalekohledy

V galaxii Větrník (Pinwheel Galaxy) explodovala masivní hvězda. Vznikla tak supernova, která by mohla zářit celé měsíce a půjde jí sledovat dokonce i pomocí amatérských dalekohledů.

Vůbec poprvé tuto supernovu – která byla později označena jako SN 2023ixf – zaznamenal japonský astronom Koichi Itagaki v pátek 19. května.

„Z důvodů, kterým úplně nerozumíme, se zdá, jakoby masivní hvězdy na konci jejich života zachvátily křeče, při nichž odhodí své vnější vrstvy do vesmíru,“ napsal na Twitter Andy Howell z University of California, Santa Barbara.

Jen 21 milionů světelných let od Země

„Je ale prostě příliš těžké přistihnout hvězdu přímo při činu, protože většina z nich je tak daleko, nebo supernovu nenajdeme dostatečně brzy. Tato supernova nás hodně naučí,“ dodal.

Domovská galaxie SN 2023ixf se skutečně nachází relativně blízko, pouhých 21 milionů světelných let od naši planety. NASA uvádí, že jde o „nejbližší supernovou pozorovanou za posledních pět let.“

Vědci doufají, že studium této supernovy – které již samozřejmě bylo zahájeno –nám poskytne nové vzrušující poznatky o procesech vývoje a umírání výše zmíněných masivních hvězd.

Váš názor Další článek: S poruchami příjmu potravy bude místo lidí pomáhat chatbot. Zaměstnanecké odbory se bouří