Buňky | Rakovina

Nová terapie mění buňky rakoviny prsu na buňky tukové

Odborníci z University of Basel objevili způsob, jak z nádorových buněk udělat buňky tukové. Ten tak trochu paradoxně využívá mechanismus, s jehož pomocí se dotyčné buňky za normálních okolností šíří po těle.

Léky, které tuto přeměnu umožňují, již navíc byly schváleny americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), což znamená, že klinické zkoušky by mohly začít dříve než v jiných podobných případech.

V čem výše zmíněný mechanismus spočívá? Rakovinné buňky někdy prodělávají tzv. epiteliálně-mezenchymální přechod (epithelial-mesenchymal transitiv, EMT), během nějž se chovají podobně jako buňky kmenové – mohou se snadněji transformovat na různé typy.

Ve studii, která byla v pondělí publikována v Cancer Cell, vědci popisují, jak samičkám myší nejprve implantovali agresivní formu lidského karcinomu prsu a následně jim začali podávat antidiabetikum rosiglitazon a trametinib (selektivní inhibitor mitogenem aktivované proteinové kinázy 1 a 2). Tyto dva léky způsobily, že z některých nádorových buněk se začaly stávat buňky tukové.

„Buňky rakoviny prsu, které prošly EMT, se nejen diferencovaly na tukové buňky, ale také zcela zastavily proliferaci,“ uvedl badatel Gerhard Christofori v tiskové zprávě. „A co víc, primární nádor nemetastázoval.“

Podle Christoforiho by tak tento inovativní terapeutický přístup v budoucnu mohl být používán (v kombinaci s konvenční chemoterapií) k potlačení růstu primárního nádoru a vzniku smrtících metastáz.

Titulní foto: National Cancer Institute