Nová terapie mění buňky rakoviny prsu na buňky tukové

Odborníci z University of Basel objevili způsob, jak z nádorových buněk udělat buňky tukové. Ten tak trochu paradoxně využívá mechanismus, s jehož pomocí se dotyčné buňky za normálních okolností šíří po těle.

Léky, které tuto přeměnu umožňují, již navíc byly schváleny americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), což znamená, že klinické zkoušky by mohly začít dříve než v jiných podobných případech.

V čem výše zmíněný mechanismus spočívá? Rakovinné buňky někdy prodělávají tzv. epiteliálně-mezenchymální přechod (epithelial-mesenchymal transitiv, EMT), během nějž se chovají podobně jako buňky kmenové – mohou se snadněji transformovat na různé typy.

Ve studii, která byla v pondělí publikována v Cancer Cell, vědci popisují, jak samičkám myší nejprve implantovali agresivní formu lidského karcinomu prsu a následně jim začali podávat antidiabetikum rosiglitazon a trametinib (selektivní inhibitor mitogenem aktivované proteinové kinázy 1 a 2). Tyto dva léky způsobily, že z některých nádorových buněk se začaly stávat buňky tukové.

„Buňky rakoviny prsu, které prošly EMT, se nejen diferencovaly na tukové buňky, ale také zcela zastavily proliferaci,“ uvedl badatel Gerhard Christofori v tiskové zprávě. „A co víc, primární nádor nemetastázoval.“

Podle Christoforiho by tak tento inovativní terapeutický přístup v budoucnu mohl být používán (v kombinaci s konvenční chemoterapií) k potlačení růstu primárního nádoru a vzniku smrtících metastáz.

Titulní foto: National Cancer Institute

Diskuze (1) Další článek: Netflix v Americe zdražuje předplatné. Akcie na to reagovaly růstem

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Léky, Medicína, Rakovina, Buňky, Chemoterapie, Titulní foto, Americký úřad, Nádorová buňka, Normální okolnost, Rakovina prsu, Rakovinná buňka, Chris B, Klinická zkouška, Agresivní forma, Potlačení, Terapie, EMT, Buňka, Terapeut, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům
ÚložištěPevné diskySeagate
Intel vrací úder. Procesory Intel Alder Lake překonávají AMD, ale konkurent to nevzdává

Nová generace procesorů Intel Alder Lake dorazila na trh. Dvanáctá generace Intel Core je v mnohém revoluční a konečně přináší výkon, se kterým dokáže AMD Ryzeny překonat.

Marvel’s Avengers koncem listopadu konečně přinesou slíbený raid i Spider-Mana