Medicína | Embryo

Nová umělá embrya se v dělohách myší chovají stejně jako ta přírodní

Z hlediska vývoje lidského plodu jsou nejkritičtější počáteční fáze těhotenství. Pokud se během nich něco pokazí, důsledkem může být potrat či to, že dítě se sice narodí, ale bude trpět nějakými zdravotními problémy.

Proti komplikacím tohoto typu jsou lékaři v současné době bezmocní. To by se však už relativně brzy mohlo změnit – díky novému modelu umělého embrya, jehož autory jsou odborníci z Maastricht University a Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences (KNAW). Výsledky jejich práce byly minulý týden publikovány v prestižním magazínu Nature.

Jak uvedl vedoucí badatel Nicolas Rivron, vědci už nějakou dobu věděli kterak pomocí kmenových buněk vytvořit vnitřní a vnější část blastocysty (rané embryonální stadium savců, které několik dní po oplodnění vzniká z moruly). Neuměli však tyto části zkombinovat. Jinak řečeno, nedařilo se jim získat blastocystu obsahující embryonální (stávají se embryem) i trofoblastické (stávají se placentou) buňky

Nyní ale tento pomyslný oříšek rozlousknuli. Ze směsi kmenových buněk výše uvedených typů se jim podařilo vytvořit tzv. blastoidy. Když je pak implantovali do děloh myší, zjistili, že se chovají stejně jako přírodní embrya – buňky se začaly dělit a fúzovat s mateřskými cévami. Tuto etapu vývoje tak konečně bude možné pořádně zkoumat.

„Poprvé můžeme tento fenomén podrobně studovat a pokusit se najít léky, které by mohly zabránit neplodnosti, najít lepší antikoncepci nebo omezit výskyt epigenetických značek, jež se vyskytují v blastocystě a vedou k onemocněním během dospělého života,“ konstatoval nadšeně Rivron.

Samozřejmě, myši a lidé se značně liší. Reagovala by ženská děloha na přítomnost blastoidu stejně? To zatím nevíme. Potenciál tohoto výzkumu je ale každopádně obrovský.

Váš názor Další článek: Netflix ve 4K s HDR rozjedete už i na grafikách od AMD, podporu přináší nové ovladače

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Léky, Buňky, Embryo, Uvedený typ, ResearchGate, Nový model, Buňka, Nature, Počáteční fáze, Umělé embryo, Kmenová buňka, Prestižní magazín, Oplodnění, Kmenové buňky, Vnitřní část, Ženská děloha, Zdravotní problémy, Potrat

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.