Viry | Vakcinace | Zika

Nová vakcína proti viru Zika: u myší a opic funguje výborně

• Vědci našli novou potenciální vakcínu proti viru Zika
  • Tato vakcína využívá upravené molekuly mRNA
  • Imunitní reakce pokusných zvířat je velmi dobrá
Nová vakcína proti viru Zika: u myší a opic funguje výborně

Tým vedený odborníky z University of Pennsylvania nalezl velice slibného kandidáta na vakcínu proti viru Zika. Preklinické testy ukázaly dobrou imunitní reakci u myší i opic.

„Pozorovali jsme rychlou a dlouhotrvající ochrannou imunitu bez nežádoucích účinků a proto si myslíme, že tento kandidát na vakcínu představuje slibnou strategii pro globální boj proti viru Zika,“ uvedl hlavní autor studie Drew Weissman. „Doufáme, že klinické studie by mohly začít za 12 až 18 měsíců.“

Virus Zika přenášejí komáři Aedes aegypti

Tradiční vakcíny proti virovým onemocněním obsahují oslabené (nebo usmrcené) viry či izolované virové proteiny. Tato konkrétní je zajímavá tím, že místo toho využívá malá vlákna RNA nesoucí informace pro tvorbu virových proteinů. Jde o speciálně upravené molekuly takzvané messenger RNA (mRNA), které za normálních okolností slouží jako „plány“ pro výrobu proteinů.

Virus Zika patří do čeledi Flaviviridae. Mj. způsobuje horečku a bolesti kloubů a hlavy. Nejnebezpečnější je pro těhotné ženy, protože poškozuje kmenové buňky, z nichž během vývoje lidského plodu vzniká mozek.

Pokud byste dotyčné molekuly vstříkly do organismu bez jakýchkoliv modifikací, imunitní systém by je rychle zlikvidoval. Takto je ale ignoruje, díky čemuž mohou snadno proniknout do buněk.

U makaků i myší vakcína vyvolala silný nárůst protilátek, které blokují virus Zika. Jejich hladina kulminovala po několika týdnech od vakcinace a zůstala dostatečně vysoká na to, aby mohla poskytovat ochranu i nadále (potenciálně po dobu několika let).

Proti viru Zika zatím neexistuje účinný lék

„Naše práce tak víc než jen naznačuje, že tato nová strategie vakcinace indukuje asi 25-krát vyšší úroveň neutralizace viru než standardní vakcíny. A to po jedné dávce,“ řekl Weissman.

Dotyčná „mRNA vakcína“ má i další výhody – na rozdíl od živé oslabené vakcíny není nebezpečná pro lidi s oslabeným imunitním systémem a je pravděpodobné, že její výroba nebude příliš složitá ani nákladná.

Zdroj: University of Pennsylvania School of Medicine