Nová vakcína proti viru Zika: u myší a opic funguje výborně

• Vědci našli novou potenciální vakcínu proti viru Zika
  • Tato vakcína využívá upravené molekuly mRNA
  • Imunitní reakce pokusných zvířat je velmi dobrá

Tým vedený odborníky z University of Pennsylvania nalezl velice slibného kandidáta na vakcínu proti viru Zika. Preklinické testy ukázaly dobrou imunitní reakci u myší i opic.

„Pozorovali jsme rychlou a dlouhotrvající ochrannou imunitu bez nežádoucích účinků a proto si myslíme, že tento kandidát na vakcínu představuje slibnou strategii pro globální boj proti viru Zika,“ uvedl hlavní autor studie Drew Weissman. „Doufáme, že klinické studie by mohly začít za 12 až 18 měsíců.“

Virus Zika přenášejí komáři Aedes aegypti

Tradiční vakcíny proti virovým onemocněním obsahují oslabené (nebo usmrcené) viry či izolované virové proteiny. Tato konkrétní je zajímavá tím, že místo toho využívá malá vlákna RNA nesoucí informace pro tvorbu virových proteinů. Jde o speciálně upravené molekuly takzvané messenger RNA (mRNA), které za normálních okolností slouží jako „plány“ pro výrobu proteinů.

Virus Zika patří do čeledi Flaviviridae. Mj. způsobuje horečku a bolesti kloubů a hlavy. Nejnebezpečnější je pro těhotné ženy, protože poškozuje kmenové buňky, z nichž během vývoje lidského plodu vzniká mozek.

Pokud byste dotyčné molekuly vstříkly do organismu bez jakýchkoliv modifikací, imunitní systém by je rychle zlikvidoval. Takto je ale ignoruje, díky čemuž mohou snadno proniknout do buněk.

U makaků i myší vakcína vyvolala silný nárůst protilátek, které blokují virus Zika. Jejich hladina kulminovala po několika týdnech od vakcinace a zůstala dostatečně vysoká na to, aby mohla poskytovat ochranu i nadále (potenciálně po dobu několika let).

Proti viru Zika zatím neexistuje účinný lék

„Naše práce tak víc než jen naznačuje, že tato nová strategie vakcinace indukuje asi 25-krát vyšší úroveň neutralizace viru než standardní vakcíny. A to po jedné dávce,“ řekl Weissman.

Dotyčná „mRNA vakcína“ má i další výhody – na rozdíl od živé oslabené vakcíny není nebezpečná pro lidi s oslabeným imunitním systémem a je pravděpodobné, že její výroba nebude příliš složitá ani nákladná.

Zdroj: University of Pennsylvania School of Medicine

Váš názor Další článek: Amazon má více než 341 tisíc zaměstnanců, jen za poslední rok jich nabral přes sto tisíc po celém světě

Témata článku: Věda, Výzkum, Medicína, Viry, Vakcinace, Zika, Nová molekula, Komáři, Normální okolnost, Protilátky, Protein, Účinný lék, Výbor, Kmenové buňky, Vakcína, Vedený odborník, Pravděpodobný kandidát, RNA, Nová vakcína, Imunitní systém, Nová strategie, Makak, Mys, Fung, Fun

Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

SatelitiPhone

Jak funguje nouzové satelitní volání pro iPhony? Apple má ambice dostat technologii do celého světa

** Satelitní služby na iPhonech provozuje firma Globalstar ** Využívá 24 satelitů na nízké oběžné dráze ** Ty zasílají textové SOS s GPS souřadnicemi na pozemní stanice

SatelitiPhone

Pevné ohnisko vs. zoom. Pevné objektivy vás naučí fotit, zoomy jsou zase praktické

Jednou z hlavních otázek při kupování fotovýbavy je, zda dát přednost pevnému ohnisku, nebo zoomu. Jak se rozhodnout a jaké neočekávané důsledky to může mít?

Fotografování