Nová „vakcína“ účinně likviduje nádory u myší

Nová „vakcína“, kterou vyvinuli odborníci ze Stanford University School of Medicine, u myší skvěle likviduje nádory. Nejenže zabírá proti různým druhům rakoviny, ale dokáže si poradit i s metastázemi. Nejde ovšem o klasickou vakcínu podávanou profylakticky, ale o kombinaci dvou látek posilujících imunitní systém, která je ve velmi malých dávkách injekčně aplikována přímo do již zasažených oblastí.

„Když použijeme tyto dva agenty dohromady, můžeme pozorovat eliminaci nádorů po celém těle. Tento přístup obchází potřebu identifikovat nádorově specifické imunitní cíle a nevyžaduje velkou aktivaci imunitního systému ani přizpůsobení imunitních buněk pacienta,“ uvedl onkolog Ronald Levy.

Jelikož rakovinné buňky jsou produkovány tělem, imunitní systém je nedokáže identifikovat coby hrozbu stejným způsobem, jako jiné útočníky (například viry). To je důvod, proč se některé rakovinové imunoterapie zaměřují právě na to, aby ho „naučily“ tyto buňky vnímat jako problém. Tyto procesy jsou však velmi drahé a navíc časově náročné.

Stanfordská vakcína je oproti tomu levnější i jednoduší. Jak funguje? Během růstu nádoru buňky imunitního systému – včetně T-lymfocytů – začnou rozpoznávat abnormální proteiny rakovinných buněk a zaměří se na ně. Jenže rakovinné buňky se mohou bránit pomocí mutací, které T-lymfocyty potlačí. Jakmile se tyto dvě látky vstříknou přímo do nádoru, reaktivují právě ty T-lymfocyty, které už v rakovinných buňkách rozpoznaly nepřátele. A některé z nich později vyrazí do zbytku těla, aby pátraly po dalších nádorech a ničily je.

Během testů bylo z 90 myší se dvěma lymfomy úplně vyléčeno 87, přičemž vakcína byla vždy vstříknuta pouze do jednoho nádoru. U zbylých 3 zvířat došlo k recidivě, kterou nicméně vyřešila další aplikace. Tato terapie zabrala rovněž na myši, které byly geneticky upraveny tak, aby se u nich vyvíjela rakovina prsu – v řadě případů zabránila návratu nádoru a prodloužila dobu života.

V současné době probíhá klinická studie, které by se mělo zúčastnit 15 pacientů s lymfomy v počátečních stádiích. Smyslem je zjistit, zda dotyčná vakcína bude pomáhat i lidem. Pokud vše půjde dobře, v budoucnu by mohla být vstřikována do nádorů určených k chirurgickému odstranění, aby bránila vzniku metastáz či dokonce recidivám.

Zdroj: Stanford University School of Medicine

Diskuze (6) Další článek: Týden Živě: Fotky ve Windows, piráti v Česku a souboj mezi tablety a notebooky

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Léky, Rakovina, Buňky, Vakcinace, Imunitní systém, Imunitní buňka, Stanford, Malá dávka, Tělo, Recidiva, Vakcína, Buňka, Klinická studie, Myši, Terapie, Rakovinná buňka, Současná doba, Lymfom, T-lymfocyty, Nádor

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 33

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek