Nová zbraň pro lovce mimozemšťanů? Šikovná vychytávka dokáže detekovat život na dlouhé vzdálenosti

Nizozemští vědci představili tzv.„TreePol spektropolarimetr“, který dokáže odhalit různé formy života – a to až na vzdálenost několika kilometrů. Momentálně se s jeho pomocí detekují především listy, resp. rostliny, ale rozhodně nemusí jít o konečný stav.

Podle tiskové zprávy, kterou v úterý zveřejnila Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO), by totiž vylepšená verze tohoto přístroje jednoho dne mohla sloužit k pátrání po mimozemšťanech.

Když přijde řeč na možnost existence života na vzdálených planetách, obvykle se řeší věci jako přítomnost vody, atmosférického kyslíku či organických molekul. To však může být i zavádějící – tak třeba na Marsu se nachází podpovrchové jezero, ale to ještě samo o sobě neznamená, že ho i obývají nějací tvorové.

Oproti tomu TreePol byl navržen tak, aby zachycoval „kruhově polarizované“ světlo odražené od molekul, které byly v pozemských podmínkách dosud nalezeny pouze v živých organismech.

Háček pochopitelně spočívá v tom, že molekuly tvořící těla potenciálních mimozemšťanů mohou se světlem interagovat zcela odlišnými způsoby. I tak jde však o zajímavé zařízení se značným potenciálem.

Tým nyní postupně rozšiřuje akční radius TreePolu a chce vyzkoušet, zda by mohl být použit k detekování rostlin z letadla či družice. Pokud tyto testy budou úspěšné, odborníci prý začnou přemýšlet o jeho zaslání například na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Diskuze (4) Další článek: Filtrované YouTube pro děti je konečně dostupné už i v Česku