Gadgety | Mimozemský život

Nová zbraň pro lovce mimozemšťanů? Šikovná vychytávka dokáže detekovat život na dlouhé vzdálenosti

Nizozemští vědci představili tzv.„TreePol spektropolarimetr“, který dokáže odhalit různé formy života – a to až na vzdálenost několika kilometrů. Momentálně se s jeho pomocí detekují především listy, resp. rostliny, ale rozhodně nemusí jít o konečný stav.

Podle tiskové zprávy, kterou v úterý zveřejnila Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO), by totiž vylepšená verze tohoto přístroje jednoho dne mohla sloužit k pátrání po mimozemšťanech.

Když přijde řeč na možnost existence života na vzdálených planetách, obvykle se řeší věci jako přítomnost vody, atmosférického kyslíku či organických molekul. To však může být i zavádějící – tak třeba na Marsu se nachází podpovrchové jezero, ale to ještě samo o sobě neznamená, že ho i obývají nějací tvorové.

Oproti tomu TreePol byl navržen tak, aby zachycoval „kruhově polarizované“ světlo odražené od molekul, které byly v pozemských podmínkách dosud nalezeny pouze v živých organismech.

Háček pochopitelně spočívá v tom, že molekuly tvořící těla potenciálních mimozemšťanů mohou se světlem interagovat zcela odlišnými způsoby. I tak jde však o zajímavé zařízení se značným potenciálem.

Tým nyní postupně rozšiřuje akční radius TreePolu a chce vyzkoušet, zda by mohl být použit k detekování rostlin z letadla či družice. Pokud tyto testy budou úspěšné, odborníci prý začnou přemýšlet o jeho zaslání například na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Diskuze (4) Další článek: Filtrované YouTube pro děti je konečně dostupné už i v Česku

Témata článku: Technologie, Vesmír, Mars, Gadgety, Mimozemský život, Exoplanety, Rostliny, NWO, Lovec, Nová zbraň, Vychytávka, Vzdálenost, Molekula, Mimozemšťané, Dlouhá vzdálenost

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?