Nová zbraň proti mikrobiální rezistenci? Jistý druh jílu zabíjí nebezpečné bakterie

Jíl se hodí na spoustu věcí. Používá se ve stavebnictví, hrnčířství i kosmetice a přidává se do grafitu při výrobě tužek. A nyní navíc vyšlo najevo, že minimálně jeden konkrétní typ jílu má značné hojivé účinky.

Tzv. oregonský modrý jíl („Oregon blue clay“) podle studie provedené odborníky z Mayo Clinic a Arizona State University dokáže likvidovat bakterie v ranách – dokonce i ty, které jsou odolné vůči jiným formám léčby.

Během laboratorních testů si poradil například s Escherichia coli či MRSA (Methcilin-rezistentní Staphylococcus aureus). Kromě toho eliminoval rovněž bakterie vytvářející biofilmy.

Není žádným tajemstvím, že rezistence bakterií vůči antibiotikum představuje velice závažný problém. Ostatně v prosince 2016 ho Organizace spojených národů oficiálně označila za „globální krizi“.

„Jednoduše nevyvíjíme účinné léky dostatečně rychle na to, abychom udrželi krok s rychlostí, jakou s bakterie vůči nim vyvíjejí rezistenci,“ komentoval to Futurism. „Ale tento objev by to mohl změnit.“

Vědci nyní hodlají provést další testy, aby zjistili, jak přesně jíl bakterie zabijí. Získané poznatky by následně mohli využít k vytvoření sloučeniny, která by se stala další zbraní v boji proti výše zmíněné bakteriální rezistenci.

Foto: NA, CC BY 2.0

Diskuze (3) Další článek: ADATA uvádí na trh speciální TUF edici operačních pamětí RGB DDR4 Spetrix D41 XPG

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Léky, Zbraně, Bakterie, Medicína, Antibiotika, Nová zbraň, JIS, Oregon, Grafit, Účinný lék, Laboratorní test, Stafylokok aureus, Stavebnictví, MRSA, Aureus, Mayo Clinic, Rezistence, Futurism, Jistý druh, Arizona, Nebezpečná bakterie, Jíl, Zabí, Volně prodejné léky na Heureka.cz

Displejová divize Samsungu si upevní první pozici. Dodá většinu panelů pro aktuální řadu iPhone 14

** Nebýt Samsungu, Apple by měl asi velký problém s displeji ** Ty od Samsungu jsou v sedmi z deseti prodaných iPhonů 14 ** Zbytek dodávek obstarává LG a čínské BOE

OLEDiPhone

Na displej budeme přikládat až tři prsty. Samsung chce do tří let výrazně zlepšit bezpečnost poddisplejové čtečky

** Čtečka jednoho otisku prstu je dnes nepsaný bezpečnostní standard ** Výrobci se dvěma otisky najednou spíše jen experimentují ** Samsung má do tří let na telefonech skenovat tři prsty najednou

Čtečka otisků v displejiTechnologie
Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

S novou generací GeForce představila Nvidia další evoluci DLSS pro zvyšování výkonu. Umělá inteligence se naučila generovat rovnou celé snímky.

Adam Vágner
Nvidia
Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

SatelitiPhone
Recenze hry Need for Speed Unbound. Městské závody v graffiti stylu

Vydavatelství EA se nás již po pětadvacáté pokouší oslnit zbrusu novým přídavkem do série známých městských závodu, a to pod titulem Need for Speed Unbound, tentokrát pod taktovkou Crirterionu.

Michal Polok