Video | Vesmír

Nové 360stupňové video vás přenese do centra Mléčné dráhy

NASA zveřejnila 360stupňové video, které je založeno na datech získaných Chandra X-ray Observatory (CXO) – tedy rentgenovou observatoří vypuštěnou na oběžnou dráhu v roce 1999.

Tato data zpracoval superpočítač NASA zvaný AMES a výsledkem je velkolepá show, která vám umožní z pohodlí domova navštívit centrum Mléčné dráhy. Přesněji řečeno: ocitnete se na místě, kde se nachází černá díra Sagittarius A* . Pak už se stačí jen rozhlížet… a žasnout.

„Vizualizace ukazuje účinky mohutných hvězdných obrů, kteří v oblasti kolem supermasivní černé díry Galaxie rozfoukávají silné větry,“ vysvětlila NASA ve svém prohlášení.

Ve videu lze vidět například srážky shluků plynů, při nichž se uvolňují záblesky rentgenových paprsků. Teplota těchto plynů prý dosahuje desítek milionů stupňů Celsia.

NASA doufá, že astronomové toto dílo budou využívat ke studiu prostředí kolem černé díry a silných gravitačních sil, které zde působí.

„Každý může v této nové vizualizaci zdarma prozkoumávat centrum Galaxie a to pomocí svého notebooku, smartphonu, nebo brýlí s virtuální realitou,“ uvedla.

Váš názor Další článek: Facebook přiznal, že několik let ukládal hesla stovek milionů uživatelů jako prostý text

Témata článku: Video, Vesmír, Výzkum, Astronomie, NASA, CXO, Centrum, Díra, Galaxie, Vizualizace, Mléčná dráha, Černá díra, Dráha

7 nejvýkonnějších jaderných elektráren světa: Temelín ani Dukovany si neškrtnou

** Představíme vám sedm nejvýkonnějších jaderných elektráren ** Srovnáme je s Temelínem, Dukovany a největší solární farmou ** Naznačíme, kde tkví hlavní výhody tohoto zdroje elektřiny

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

** USA platí Rusku stamiliony dolarů za dopravu astronautů na ISS ** Dopravu amerických astronautů mají nyní převzít soukromé lodě ** Rusko je vytlačováno ze hry, mohou ho spasit vesmírní turisté

Jak si pročistit disk ve Windows bez instalování dalších programů

** K vyčištění disku ve Windows nepotřebujete nástroje třetích stran. ** Postačíte si i s obyčejným nastavením. ** Zvolit si můžete i automatické promazávání dat.