Video | Vesmír

Nové 360stupňové video vás přenese do centra Mléčné dráhy

NASA zveřejnila 360stupňové video, které je založeno na datech získaných Chandra X-ray Observatory (CXO) – tedy rentgenovou observatoří vypuštěnou na oběžnou dráhu v roce 1999.

Tato data zpracoval superpočítač NASA zvaný AMES a výsledkem je velkolepá show, která vám umožní z pohodlí domova navštívit centrum Mléčné dráhy. Přesněji řečeno: ocitnete se na místě, kde se nachází černá díra Sagittarius A* . Pak už se stačí jen rozhlížet… a žasnout.

„Vizualizace ukazuje účinky mohutných hvězdných obrů, kteří v oblasti kolem supermasivní černé díry Galaxie rozfoukávají silné větry,“ vysvětlila NASA ve svém prohlášení.

Ve videu lze vidět například srážky shluků plynů, při nichž se uvolňují záblesky rentgenových paprsků. Teplota těchto plynů prý dosahuje desítek milionů stupňů Celsia.

NASA doufá, že astronomové toto dílo budou využívat ke studiu prostředí kolem černé díry a silných gravitačních sil, které zde působí.

„Každý může v této nové vizualizaci zdarma prozkoumávat centrum Galaxie a to pomocí svého notebooku, smartphonu, nebo brýlí s virtuální realitou,“ uvedla.

Váš názor Další článek: Facebook přiznal, že několik let ukládal hesla stovek milionů uživatelů jako prostý text

Témata článku: Video, Vesmír, Výzkum, Astronomie, NASA, Dráha, Galaxie, Centrum, Černá díra, Mléčná dráha, Vizualizace, Díra, CXO

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

** Proč umět alespoň trošku programovat, i když vás IT nebude živit? ** Potřebujete k programování čipů diplom z MIT? ** Jak může vypadat chytrá domácnost, kterou si postavíte sami?

Ověřte si, jak je na tom váš disk nebo SSD: 8 tipů na aplikace, které vám to řeknou