Startupy | Potraviny

Nové „alternativní maso“ vzniká pomocí mikrobů žijících v horkých pramenech

Již jsme byli svědky toho, že společnosti pátrající po různých alternativách k živočišným bílkovinám se zaměřily například na řasy, kvasinky či kmenové buňky. Ale tohle tu ještě nebylo.

Startup Sustainable Bioproducts totiž potřebnou inspiraci nalezl… v Yellowstonském národním parku. „To, co tu máme, je super protein,“ prohlásil jeho CEO Thomas Jonas v rozhovoru pro Business Insider. „A pochází z jednoho nejvíce nedotčených divokých míst na planetě.“

V yellowstonských horkých pramenech žijí mikroorganismy, které se navzdory extrémním podmínkám (vysoká teplota, omezené zdroje atd.) dokážou efektivně množit. A právě ty podnítily vývoj nové fermentační technologie umožňující pěstování proteinů s vysokou nutriční hodnotou.

Podle Bloombergu odborníci z Sustainable Bioproducts mikroby krmí škroby, glycerinem či dalšími základními složkami potravin. Výsledný produkt je velice univerzální: může mít podobu pevné látky, kapaliny nebo prášku slané i sladké chuti.

V pondělí dotyčný startup informoval o tom, že z různých zdrojů – včetně fondu podporovaného Billem Gatesem, Jeffem Bezosem a Richardem Bransonem – získal částku 33 milionů dolarů. Tu prý použije na postavení výrobního závodu a vytvoření několika prototypových výrobků ze svého proteinu.

Na pultech obchodů se však toto „alternativní maso“ jen tak neobjeví. Chicago Inno totiž uvádí, že ke komercializaci proteinu stále zbývají ještě dva roky.

Diskuze (6) Další článek: Alphabet splnil finanční očekávání, ale meziročně mu dvojnásobně vzrostly náklady