Nové autonomní taxíky Waymo mají méně senzorů. Jsou levnější, ale bezpečnější

Nové autonomní taxíky Waymo mají méně senzorů. Jsou levnější, ale bezpečnější

Waymo – dceřiná společnost Alphabetu – představilo šestou generaci svých autonomních taxíků. Zásadní výhodou proti stávající generaci má být především nižší cena, které bylo dosaženo snížením výrobních nákladů – mimo jiné snížením počtu senzorů a zjednodušením hardwaru. Firma to oznámila v příspěvku, publikovaném na oficiálním blogu v pondělí 19. srpna.

Nový model je elektrické MPV vyrobené čínskou automobilkou Zeekr. Vozidlo je navrženo tak, aby bylo nejen technologicky vyspělé, ale také pohodlné. Design zahrnuje prostorný interiér s nízkým nástupním prahem a vysokým stropem, což poskytuje více místa pro nohy a zajišťuje lepší přístupnost pro různé typy cestujících.

Méně senzorů a nižší cena

Nová generace přináší významné snížení nákladů, a přitom zvyšuje rozlišení, dosah senzorů, výpočetní výkon a schopnosti vozidla. Waymo zdůrazňuje, že i přes výrazně menší počet senzorů je systém autonomního řízení schopen dosáhnout lepších výsledků díky inovativním technologiím a vylepšenému softwaru.

Nový systém zahrnuje třináct kamer, čtyři lidary, šest radarů a sadu externích zvukových přijímačů. Tato kombinace senzorů je optimalizována tak, aby poskytovala lepší výkon při výrazně nižších nákladech, a to bez jakýchkoli kompromisů v oblasti bezpečnosti.

Jedním ze základních prvků autonomního řídicího systému je redundance. Systém Waymo Driver sleduje okolí pomocí několika různých senzorových technologií současně. Šestá generace senzorů kombinuje vylepšený kamerový a radarový systém s ještě schopnějším lidarovým systémem, což umožňuje bezpečně zvládat širokou škálu situací na různých typech silnic a v rozličných podmínkách.

„Náš současný systém umožňuje poskytovat bezpečné a spolehlivé služby cestujícím ve městech, kde působíme, a to i za extrémních povětrnostních podmínek, jako je intenzivní horko, mlha, déšť nebo krupobití.“ uvádí na blogu viceprezident pro techniku Satish Jeyachandran.

Nová generace se učila od starších

Jeyachandran v příspěvku zdůrazňuje, že nový robotický taxík využívá výkonný počítač, který obsahuje veškeré poznatky a data získaná z předchozích pěti generací autonomních vozidel Waymo. Díky tomu není potřeba provádět tak rozsáhlé testování v reálném provozu jako u minulých modelů, což urychlí uvedení do provozu.

Šestá generace senzorového balíku již má na kontě tisíce mil jízdy v reálném provozu a miliony dalších v simulacích. Systém Waymo Driver se učí z kolektivních zkušeností napříč celou flotilou, včetně zkušeností z předchozích generací. Toto sdílení poznatků zkracuje počet mil potřebných k výcviku a ověření základních modelů, které autonomně řídí vozidlo, což urychluje vývoj každé nové generace.

Ačkoli se Waymo chlubí, že nové robotaxi bude levnější, vznáší se nad tímto tvrzením hrozba vysokých cel na čínské elektrické vozy. Počátkem tohoto roku totiž Bidenova administrativa oznámila, že plánuje zvýšit cla na elektromobily z Číny ze současných 25 % na 100 %. Tento krok má za cíl „ochránit americké zaměstnance a americké firmy před neférovými obchodními praktikami Číny“.

Tak výrazné zvýšení cel by mohlo významně ovlivnit náklady na výrobu a prodej autonomních taxíků vyráběných v Číně. Vyšší cla mohou nejen zmařit snahy o snížení nákladů na výrobu, ale také zpomalit nebo zkomplikovat plánované rozšíření nových autonomních vozidel Waymo na americkém trhu.

Zdroje: waymo.com, theverge.com.

Určitě si přečtěte

Články odjinud