Země | NASA

Nové časosběrné video NASA nabízí unikátní pohled na život na Zemi

NASA už dlouhou dobu pečlivě sleduje biosféru naší planety. Jedním z výsledků je i fascinující časosběrné video, které mj. ukazuje, jak se barva Země průběžně mění v závislosti na aktuálním ročním období.

Ohromující animace byla vytvořena z dat shromážděných družicemi Suomi National Polar-orbiting Partnership, Terra, Aqua a Sea-viewing Wide Field-of-view Sensor (SeaWiFS). Ty nám poskytují cenné informace o stavu světových lesů, moří atd.

„To je Země – každý den dýchá, mění se s ročními obdobími, reaguje na Slunce, na měnící se větry, mořské proudy i teploty,“ komentoval dotyčné video Gene Carl Feldman, oceánograf z Goddardova vesmírného střediska.

Není bez zajímavosti, že současné senzory už dokážou zaznamenat ohromující detaily. Například specifické změny ve světle odrážejícím se od rostlin mohou jaksi zvýraznit okamžiky, kdy fotosyntéza přeměňuje oxid uhličitý a vodu na cukry. NASA před několika lety tuto technologii využila ke studiu produktivity kukuřičných polí ve středozápadní části USA.

„To, že ji opravdu můžeme měřit, bylo tak trochu zjevení,“ řekla k tomu badatelka Joanna Joiner.

Díky rozsáhlé databázi záběrů, které byly pořízeny v průběhu uplynulých cca 50 let, se toho vědci spoustu dozvěděli o změnách vyžadujících dlouhé časové úseky. „Jak se satelitní archiv rozšiřuje, vidíte vynořovat se stále více a více dynamiky,“ konstatoval šéf Biospheric Sciences Laboratory Jeffrey Masek.

Váš názor Další článek: Revoluce mívají oběti, ale problémy iPhonu X jsou jen nafouknutá bublina. Zatím

Témata článku: Technologie, Video, Příroda, Výzkum, Země, USA, NASA, Slunce, Satelit, Snímek země, Dlouhá doba, Osiris, Unikátní pohled, Časosběrné video, Cenná informace, Unikát, Genus, Oxid uhličitý, NAB, Roční období, Terra, Rozsáhlá databáze, Vid, Sonda osiris-rex, Uplynulý rok

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout