Nové časosběrné video NASA nabízí unikátní pohled na život na Zemi

NASA už dlouhou dobu pečlivě sleduje biosféru naší planety. Jedním z výsledků je i fascinující časosběrné video, které mj. ukazuje, jak se barva Země průběžně mění v závislosti na aktuálním ročním období.

Ohromující animace byla vytvořena z dat shromážděných družicemi Suomi National Polar-orbiting Partnership, Terra, Aqua a Sea-viewing Wide Field-of-view Sensor (SeaWiFS). Ty nám poskytují cenné informace o stavu světových lesů, moří atd.

„To je Země – každý den dýchá, mění se s ročními obdobími, reaguje na Slunce, na měnící se větry, mořské proudy i teploty,“ komentoval dotyčné video Gene Carl Feldman, oceánograf z Goddardova vesmírného střediska.

Není bez zajímavosti, že současné senzory už dokážou zaznamenat ohromující detaily. Například specifické změny ve světle odrážejícím se od rostlin mohou jaksi zvýraznit okamžiky, kdy fotosyntéza přeměňuje oxid uhličitý a vodu na cukry. NASA před několika lety tuto technologii využila ke studiu produktivity kukuřičných polí ve středozápadní části USA.

„To, že ji opravdu můžeme měřit, bylo tak trochu zjevení,“ řekla k tomu badatelka Joanna Joiner.

Díky rozsáhlé databázi záběrů, které byly pořízeny v průběhu uplynulých cca 50 let, se toho vědci spoustu dozvěděli o změnách vyžadujících dlouhé časové úseky. „Jak se satelitní archiv rozšiřuje, vidíte vynořovat se stále více a více dynamiky,“ konstatoval šéf Biospheric Sciences Laboratory Jeffrey Masek.

Váš názor Další článek: Revoluce mívají oběti, ale problémy iPhonu X jsou jen nafouknutá bublina. Zatím

Témata článku: Technologie, Video, Země, Výzkum, Příroda, USA, NASA, Slunce, Satelit, Uplynulý rok, Sonda osiris-rex, Genus, Terra, Badatelka, Dlouhá doba, Oxid uhličitý, Časosběrné video, Unikát, Rozsáhlá databáze, Osiris, Mořský proud, NAB, Roční období, Unikátní pohled, Cenná informace

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby