Nově objevená část spermií může částečně zodpovídat za neplodnost a další problémy

Není žádným tajemstvím, že kvalita spermií se neustále zhoršuje. A jako by to samo o sobě nestačilo, vědci objevili strukturu, která může spoluzodpovídat za neplodnost, potraty i vrozené vady.

Možná si ještě ze školy pamatujete, co je to centriola – jde o buněčnou eukaryotickou organelu schopnou samostatného dělení. Každý pár centriol dokáže vytvořit centrozom, tedy dělící tělísko buňky. Odborníci z University of Toledo nyní zjistili, že spermie disponují druhou „extra“ centriolou, která má velmi neobvyklé vlastnosti. Mj. vypadá značně jinak než normální centriola, byť její funkce je stejná.

Jak jsme si již řekli, ke vzniku centrozomu jsou zapotřebí dvě centrioly. Až doteď panovalo obecné přesvědčení, že spermie poskytne vajíčku jednu, která se následně zduplikuje (samotné vajíčko neposkytuje žádnou). Ve skutečnosti ale k duplikaci nedochází, druhá centriola je přítomna už od počátku.

„V minulosti to bylo přehlíženo, protože pokud jde o strukturu a složení proteinů, tato centriola je úplně odlišná od známé centrioly,“ uvedl badatel Tomer Avidor-Reiss.

„Abnormality ve vytváření a fungování atypické centrioly mohou být kořenem neplodnosti s neznámou příčinou… Mohou rovněž hrát roli při potratech na počátku těhotenství a vzniku vývojových vad,“ vysvětlil.

Tomer a jeho kolegové v současnosti spolupracují s urology a společně se snaži odhalit, jaké má existence atypické centrioly klinické důsledky. „Chceme zjistit, zda je skutečně spojena s neplodností, popřípadě jakým typem neplodnosti,“ uzavřel Avidor-Reiis.

Diskuze (3) Další článek: Tesla: I v režimu našeho autopilota musíte řídit! Zpřísnili jsme firmware

Témata článku: Výzkum, Medicína, Tělo, Buňky, Embryo, Vada, Plodnost, Spermie, Moha, Neznámá příčina, Potrat, Vajíčko, Obecné přesvědčení

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce