Bakterie | Antibiotika

Foto: Ahmed Gaballa/Cornell University
Nově objevený gen dává bakteriím schopnost odolat i těm nejsilnějším antibiotikům | Foto: Ahmed Gaballa/Cornell University

Biologové z Cornell University odhalili gen mcr-9, který při aktivaci činí bakterie rezistentní vůči kolistinu. Ten je přitom považován za „antibiotikum poslední záchrany“.

Pokud počet bakterií s tímto genem vzroste, může to mít velice nepříjemné následky. Zdravotníci by museli čelit nebezpečným superbakteriím, na něž by možná nezabírala žádná léčba.

Špatnou zprávou je, že podle studie zveřejněné v žurnálu mBio je mcr-9 vysoce mobilní. Jak asi víte, bakterie si dokážou geny vyměňovat, přičemž mcr-9 je na toto „kšeftování“ skvěle připraven. Jinak řečeno, dokáže se šířit opravdu rychle.

„Půjdete-li do nemocnice a ten gen se bude vyskytovat někde kolem, může to být problém. Je pohyblivý.  Skáče,“ uvedl vedoucí badatel Martin Wiedmann v tiskové zprávě a dodal:

„Z hlediska léčby: když kolistin nefunguje, pro pacienty by to doslova mohlo znamenat smrt. Jestli se kolistinová rezistence rozšíří, mnoho lidí zemře.“

A dobrá zpráva? Skutečnost, že byl mcr-9 identifikován, lékařům umožní, aby při přijímání pacientů prováděli screening na jeho přítomnost – což expanzi superbakterií může zpomalit. Vědci se zatím budou snažit vyvinout nové způsoby jak je zlikvidovat.

Diskuze (9) Další článek: Čína pokročila ve své cenzuře. Wikipedii už blokuje ve všech jazycích