V České republice probíhá posledních několik let tendr na náhradu bojových vozidel pěchoty z 80. let. Protože však východoevropské armády přezbrojují ve zhruba stejných cyklech, zastihla stejná potřeba také Polsko, Slovensko a Maďarsko. Konkrétně maďarský výběr u nás byl pečlivě sledován, protože v něm soutěžily stejné firmy, jako v ČR. Budapešť si vybrala, a tak se již může těšit na nová BVP Lynx. Jejich výroba v Německu právě začala.
Bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx společnosti Rheinmetall dosáhlo svého prozatím posledního milníku, když byla na začátku roku 2023 zahájena výroba v nízkém rozsahu (LRIP, low-rate initial production) v Maďarsku.
Maďaři, jako členové NATO, nekoupili jen vozidla, ale jako první zákazník této zbrusu nové v Německu vyvinuté konstrukce, přikoupili také licenci. Díky ní mohou vyrábět vozidla sami. Předsériová výroba je přitom důležitým milníkem, který zahrnuje také výrobu věže Lance s kanónem střední ráže a dalších variant vozidla. Plná sériová výroba (FRP, full-rate production), má být zahájena v červenci 2023. Nábor kvalifikovaného personálu a přísun technického vybavení pro centrum výroby Lynx je nyní v plném proudu.
Smlouvu na dodávku bojových vozidel a souvisejících služeb v hodnotě více než 2 miliardy eur uzavřelo maďarské ministerstvo obrany v září 2020. Partnerem byla německá zbrojařská společnost Rheinmetall. V první výrobní fázi Maďarsko převezme:
- 46 vozidel Lynx ve verzi BVP (bojové vozidlo pěchoty)
- sadu vozidel velení a řízení
- 9 obrněných vyprošťovacích vozidel Bergepanzer 3 Büffel
...všechna vyrobená v Německu. Ve druhé fázi bude společný podnik v Maďarsku postupně vyrábět dalších 172 BVP Lynx plus vozidla bojové podpory. První mají být dodána v roce 2024. Kromě bojových obrněných vozidel zahrnuje dodávka také munici, logistické služby a 16 nákladních automobilů.
Bergepanzer Büffel, vyprošťovací vozidlo na tankovém podvozku, které je standardní součástí prodeje německé obrněné techniky.
Lynx KF41ve službách maďarské armády:
Nová továrna na tento poslední přírůstek na trhu bojových vozidel roste v maďarském Zalaegerszegu v komplexu ZALAZone. Zahrnuje montážní linky, lakovnu, interní logistické systémy a automatizovaný sklad. K dalším zařízením patří zkušební stanoviště pohonných jednotek, klimatická komora, podzemní střelnice a zkušební dráha. Toto centrum excelence přispěje nejen k udržení a rozšíření schopnosti Maďarska vyvíjet a vyrábět moderní bojová vozidla. Maďarská vláda si také slibuje, že posílí ekonomiku země.
Bojové vozidlo Lynx. Co je zač
Rodina vozidel Lynx byla navržena jako vysoce chráněné pásové vozidlo pro širokou škálu operačních úkolů. V červnu 2018 společnost Rheinmetall oznámila, že větší vozidlo Lynx KF41 bude poprvé představeno veřejnosti na výstavě Eurosatory, a to ve dvou verzích. Kromě již dříve představené konfigurace IFV (BVP) byla představena i velitelská varianta.
Pohonná jednotka (motor a převodovka jako jeden celek) je umístěna vpravo vpředu. Dieselový motor Liebherr je spojen s převodovkou Allison X300 řady 6F/1R nebo s automatickou převodovkou Renk. Motor se vstřikováním common rail je vybaven dvoustupňovým výfukovým turbodmychadlem a dvoustupňovým chlazením plnicího vzduchu. Výfukové plyny a chladicí systém motoru jsou vedeny do zadní části vozidla, aby se snížily tepelné a akustické emise. Hnací kolo je umístěno vpředu, vodicí kolo vzadu. Podvozek, který se skládá ze šesti pojezdových kol na každé straně, je odpružen torzními tyčemi.
Porovnání kratší verze Lynx KF31 s delší Lynx KF41:
Lynx KF31, tedy původní verze, která se představila na vojenském veletrhu IDET 2017.
Lynx KF41 od německého Rheinmetallu, tedy pěchotní bojové vozidlo zvětšené s vyšší nosností (posádka: 3+8), opět na veletrhu IDET 2019.
Ocelový pancíř chrání Lynx před protitankovými zbraněmi, těžkými kulomety, střepinami a kazetovou municí. Uvnitř je umístěna izolace proti ocelovým odštěpkům z vnitřní strany pancíře, která chrání posádku při zásahu. Na ochranu před minami a improvizovanými výbušnými zařízeními je zde dvojitá podlaha.
Nedílnou součástí klimatizačního systému je vytápění a chlazení a také filtry pro jaderné, biologické a chemické bojové látky. Kromě toho může být instalován systém aktivní ochrany (AMAP-ADS společnosti Rheinmetall), který zvyšuje výdrž vozidla v boji. K dispozici je také řada pasivních ochranných a obranných opatření. Patří mezi ně výstražný systém ozáření laserem, nebo například pokročilý a v boji velmi efektivní akustický systém detekce střelby. Ty jsou integrovány do věže Lance, která je vybavena systémem automatického vyhledávání a sledování cílů.
Vozidlo předvedené na Eurosatory 2016 bylo vybaveno věží Rheinmetall Lance (podobnou australské věži Boxer), která může nést stabilizovaný kanón ráže 30 mm nebo 35 mm. Může zasahovat cíle na vzdálenost až 3000 m z místa i z pohybu. Zbraň je napájena z externího zdroje a může střílet i proti vzdušným cílům. Hlavní zbraň má rozsah elevace od +45˚ do -10˚ a kadenci 200 ran za minutu. Věž lze ovládat také ručně, pokud došlo k přerušení dodávky energie.
Paralelně s osou hlavní výzbroje je umístěn kulomet Rheinmetall ráže 7,62 mm, který střílí standardní municí NATO ráže 7,62 × 51 mm a má maximální kadenci 800 ran za minutu. Zbraň má k dispozici tři výměnné hlavně, které se hodí při intenzivní bojové činnosti. Hlavně přitom voják může vyměnit, aniž by opustil stroj, a to za méně než pět sekund. Vozidlo může být volitelně vybaveno také protitankovými řízenými střelami.
Z bojového vozidla Lynx vzniklo později vozidlo palebné podpory Lynx 120 a z něj lehký tank KF51 Panther s výkonným kanónem ráže 130mm.
Maďarští inženýři již spolupracují se společností Rheinmetall na novém vozidle Lynx v Německu a získávají cenné znalosti, které usnadní přenos know-how a technologií. 15. října 2022 předal Rheinmetall maďarským ozbrojeným silám první z celkem 209 vozidel Lynx. Vozidla Lynx budou spolu s německými tanky Leopard 2 tvořit páteř maďarského mechanizovaného pěšího sboru.