Nové „superdřevo“ je stejně pevné jako ocel, ale váží šestkrát míň

Odborníci z University of Maryland vyvinuli nový typ dřeva, který je více než 10krát pevnější a tvrdší než běžné dřevo. Tato inovace by se mohla stát přírodní a současně levnou náhražkou oceli i jiných materiálů.

„Supedřevo“ bylo získáno díky speciální chemické úpravě následované tepelnou kompresí. Vzniklé chemické vazby činí dřevo natolik pevným, že možnosti jeho využití při konstrukci budov, automobilů atd. se rázem rozšířily do dříve nepředstavitelných rozměrů.

„Je tak pevné a odolné, že by klidně mohlo konkurovat oceli nebo dokonce slitinám titanu. Je rovněž srovnatelné s uhlíkovým vláknem, avšak mnohem méně nákladné,“ konstatoval badatel Liangbing Hu. „Je stejně pevné jako ocel, ale šestkrát lehčí.“

Proces tvorby dotyčného materiálu sestává ze dvou fází. Během té první je normální dřevo „povařeno“ ve směsi hydroxidu sodného a siřičitanu sodného – podobně jako když se vyrábí dřevěná buničina.

Druhá fáze pak obnáší již zmíněnou kompresi, která způsobuje zhroucení stěn mezi jednotlivými buňkami. Zatímco dřevo je stále stlačováno, teplo podporuje vytváření nových chemických vazeb. Výsledná pevnost pochází z velkého množství atomů vodíku spojených s nanovlákny celulózy.

„Jako obzvlášť zajímavé se mi jeví to, že tato metoda je univerzální pro různé druhy dřeva a poměrně snadno se implementuje,“ komentoval to Huajian Gao z Brown University in Rhode Island. „Publikovaný dokument představuje velmi slibnou cestu k návrhu lehkých, vysoce výkonných konstrukčních materiálů s obrovským potenciálem pro širokou škálu aplikací, které vyžadují vysokou pevnost, velkou odolnost a vynikající balistický odpor.“

Foto: University of Maryland