Nové tekuté palivo dokáže uchovávat sluneční energii až 18 let

Odborníci ze švédské Chalmers University of Technology vyvinuli speciální tekutinou zvanou solární termální palivo (solar thermal fuel), která dokáže uchovávat energii Slunce po dobu až 18 let. „Je jako dobíjecí baterie, ale místo elektřiny do ní vkládáte sluneční světlo a v případě potřeby můžete uvolnit teplo,“ uvedl Jeffrey Grossman v rozhovoru pro NBC News.

Zcela konkrétně jde o speciální molekulu skládající se z uhlíku, vodíku a dusíku. Je-li vystavena slunečnímu světlu, chová se neobvyklým způsobem: vazby mezi atomy se přeskupí a vznikne zbrusu nová verze (izomer).

Stejně jako kořist lapená do pasti, sluneční energie je zachycena mezi silnými chemickými vazbami izomeru a zůstane tam i tehdy, když se inkriminovaná molekula ochladí na pokojovou teplotu. Pokud později potřebujete „zatopit“, stačí pomocí katalyzátoru vrátit molekulu do původní podoby.

„Když dojde na extrakci energie a její použití, dostaneme větší nárůst tepla, než jsme se odvážili doufat,“ konstatoval Kasper Moth-Poulsen z Chalmers University of Technology.

Vědci tvrdí, že jeden kilogram jejich tekutiny může v současnosti zadržovat 250 watthodin energie, což prý odpovídá dvojnásobku kapacity baterie Tesla Powerwall. Jsou však přesvědčeni o tom, že brzy dosáhnou ještě lepších výsledků.

Není divu, že prototyp tohoto sofistikovaného energetického systému – který byl nainstalován na střechu budovy univerzity – se těší velkému zájmu investorů. Podle Moth-Poulsena by inkriminovaná technologie mohla být během deseti let k dispozici pro komerční využití.

Diskuze (42) Další článek: Chytré prkno Mui a dalších šest projektů z Kickstarteru, které nejsou úplně pitomé