Nové umělé diamanty vznikly při pokojové teplotě a během několika minut

Mezinárodní tým vědců vytvořil umělé diamanty při pokojové teplotě a během několika minut – pomocí extrémního tlaku. Svou metodiku podrobně popsal v článku, který tento měsíc publikoval žurnál Small.

„Přírodní diamanty obvykle vznikají miliardy let, asi 150 kilometrů hluboko v Zemi, kde panují teploty nad 1 000 stupňů Celsia a vysoké tlaky,“ uvedla Jodie Bradby z Australian National University v tiskové zprávě.

I proces výroby umělých diamantů obvykle vyžaduje podobné teploty. Tentokrát ale odborníci vsadili na tlak ekvivalentní přibližně takovému, jaký by vyvinulo 640 slonů afrických na špičku baletního střevíce.

Pomocí tzv. diamantové kovadliny („diamond anvil cell“, DCL) rozdrtili atomy uhlíku a získaly dva typy diamantů: běžný šperkařský a lonsdaleit, který se obvykle nachází na místech dopadů meteoritů.

Badatelé doufají, že jejich objev by mohl vést k novým způsobům masové výroby umělých diamantů - především výše zmíněného lonsdaleitu. Ten je totiž podstatně tvrdší než běžné diamanty a podle Bradby ho lze využívat „k řezání ultrapevných materiálů na těžebních lokalitách“.

Podívejte se také na video o předchozí práci provedené tímtéž týmem:

Diskuze (14) Další článek: Vytáhne z Ryzenů maximum: Test základní desky MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi

Témata článku: Technologie, Výzkum, Země, Fyzika, Výroba, Atom, Geologie, Small, Pokojová teplota, DCL, Tlak, Diamant

Vyzkoušeli jsme zbrusu novou skládačku od Honoru. Je štíhlá a lehká, něco ale musela obětovat