Nové umělé diamanty vznikly při pokojové teplotě a během několika minut

Mezinárodní tým vědců vytvořil umělé diamanty při pokojové teplotě a během několika minut – pomocí extrémního tlaku. Svou metodiku podrobně popsal v článku, který tento měsíc publikoval žurnál Small.

„Přírodní diamanty obvykle vznikají miliardy let, asi 150 kilometrů hluboko v Zemi, kde panují teploty nad 1 000 stupňů Celsia a vysoké tlaky,“ uvedla Jodie Bradby z Australian National University v tiskové zprávě.

I proces výroby umělých diamantů obvykle vyžaduje podobné teploty. Tentokrát ale odborníci vsadili na tlak ekvivalentní přibližně takovému, jaký by vyvinulo 640 slonů afrických na špičku baletního střevíce.

Pomocí tzv. diamantové kovadliny („diamond anvil cell“, DCL) rozdrtili atomy uhlíku a získaly dva typy diamantů: běžný šperkařský a lonsdaleit, který se obvykle nachází na místech dopadů meteoritů.

Badatelé doufají, že jejich objev by mohl vést k novým způsobům masové výroby umělých diamantů - především výše zmíněného lonsdaleitu. Ten je totiž podstatně tvrdší než běžné diamanty a podle Bradby ho lze využívat „k řezání ultrapevných materiálů na těžebních lokalitách“.

Podívejte se také na video o předchozí práci provedené tímtéž týmem:

Diskuze (14) Další článek: Vytáhne z Ryzenů maximum: Test základní desky MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi

Témata článku: Technologie, Výzkum, Země, Fyzika, Atom, Výroba, Geologie, Diamant, DCL, Small, Pokojová teplota, Tlak

Google odstavil ruský botnet, jež využívá technologii blockchainu a infikoval více než milion počítačů

** Google odstavil ruský botnet Glupteba ** Přesto není vyhráno – využívá totiž technologii blockchainu ** Hackeři tak mohou získat kontrolu nad botnetem zpět

BlockchainBotnetGoogle
Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
9 lehce paranoidních tipů a triků, jak si ve WhatsApp zabezpečit soukromí

** Řešíte přes WhatsApp věci, k nimž by se neměl dostat nikdo cizí? ** Máme pro vás 9 tipů na zvýšení ochrany soukromí a bezpečnosti ** Udělejte z komunikátoru nedobytnou pevnost!

WhatsAppNávodyTipy a triky
Doposud neznámým zdroje vody na Zemi je překvapivě Slunce

** Kde se na Zemi vzala voda? ** Mezinárodní tým odborníků tvrdí, že v jejím původu sehrálo roli naše Slunce ** K tomuto závěru je přivedly analýzy nepatrných úlomků planetky (25143) Itokawa

ZeměSlunceVoda

Tipy na 20 nejlepších sluchátek do 1500 Kč. Poměr cena/výkon je důležitý i o Vánocích

Ani když máte malý rozpočet, nemusíte rezignovat na kvalitu. Připravili jsme výběr sluchátek všech kategorií s nejlepším poměrem cena/výkon.

Jaromír Puk