Vesmír | Tělo

Foto: University of Colorado at Boulder
Nové zařízení dokáže navodit iluzi gravitace. Jeho testování ale není zrovna příjemné | Foto: University of Colorado at Boulder

Pokud se rádi díváte na sci-fi filmy, nepochybně znáte koncept vesmírné stanice pojaté coby centrifuga – tedy takové, která rotuje kolem centrálního bodu, aby pro své obyvatele vytvořila „umělou gravitaci“.

Odborníci z University of Colorado at Boulder nyní představili zařízení, které to zvládne alespoň v rámci jedné místnosti. Navození iluze zemské gravitace by mohlo být velmi přínosné pro astronauty, kteří v kosmu musí trávit i několik měsíců, přičemž se potýkají s dosud ne zcela pochopenými účinky mikrogravitace.

„Smyslem naší práce je pokusit se přesvědčit více lidí o tom, že umělá gravitace není tak bláznivá,“ uvedla postgraduální studentka Kathrine Bretl. „Možná má místo i mimo sci-fi.“

Problém představuje tzv. nemoc z pohybu (kinetóza), která se projevuje i zde na Zemi – což je ostatně jeden z důvodů, proč se v minulosti vědci této myšlence vyhýbali.

Tentokrát se tým rozhodl, že hozenou rukavici zdvihne a dobrovolníky požádal, aby na jejich centrifuze absolvovali 10 „sezení“ vyvolávajících zvracení. Výsledky byly slibné: při sedmnácti otáčkách za minutu se efekt v průběhu času stal tolerovatelným.

„Nakolik můžeme říct, tomuto podnětu se může přizpůsobit v zásadě každý,“ konstatoval letecký inženýr Torin Clark.

Diskuze (20) Další článek: Nejlepší program pro střih videa na doma: 9 video editorů, ze kterých si vyberete

Témata článku: Technologie, Zdraví, Vesmír, Výzkum, Země, Tělo, Nové zařízení, Testování, Zařízení, Gravitace, Iluze

Giganti mezi nebem a zemí: poznejte 9 největších letadel světa

** Představíme vám devět největších letadel světa ** Patří mezi ně i známé stroje, jako je Boeing 747 či Airbus A380 ** Které letadlo je nejdelší a jaké má největší rozpětí křídel?

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

** Dark web a deep web jsou rozdílné pojmy ** Temný web je legální, ale často je zneužíván k nelegálním činnostem ** Dostat se na dark web není nic až tak složitého