Vesmír | Tělo

Foto: University of Colorado at Boulder
Nové zařízení dokáže navodit iluzi gravitace. Jeho testování ale není zrovna příjemné | Foto: University of Colorado at Boulder

Pokud se rádi díváte na sci-fi filmy, nepochybně znáte koncept vesmírné stanice pojaté coby centrifuga – tedy takové, která rotuje kolem centrálního bodu, aby pro své obyvatele vytvořila „umělou gravitaci“.

Odborníci z University of Colorado at Boulder nyní představili zařízení, které to zvládne alespoň v rámci jedné místnosti. Navození iluze zemské gravitace by mohlo být velmi přínosné pro astronauty, kteří v kosmu musí trávit i několik měsíců, přičemž se potýkají s dosud ne zcela pochopenými účinky mikrogravitace.

„Smyslem naší práce je pokusit se přesvědčit více lidí o tom, že umělá gravitace není tak bláznivá,“ uvedla postgraduální studentka Kathrine Bretl. „Možná má místo i mimo sci-fi.“

Problém představuje tzv. nemoc z pohybu (kinetóza), která se projevuje i zde na Zemi – což je ostatně jeden z důvodů, proč se v minulosti vědci této myšlence vyhýbali.

Tentokrát se tým rozhodl, že hozenou rukavici zdvihne a dobrovolníky požádal, aby na jejich centrifuze absolvovali 10 „sezení“ vyvolávajících zvracení. Výsledky byly slibné: při sedmnácti otáčkách za minutu se efekt v průběhu času stal tolerovatelným.

„Nakolik můžeme říct, tomuto podnětu se může přizpůsobit v zásadě každý,“ konstatoval letecký inženýr Torin Clark.

Diskuze (20) Další článek: Nejlepší program pro střih videa na doma: 9 video editorů, ze kterých si vyberete