Nové zařízení umožňuje produkovat elektřinu pouhými pohyby prstů

Nové zařízení umožňuje produkovat elektřinu pouhými pohyby prstů

Odborníci University at Buffalo a Chinese Academy of Science vyvinuli zařízení, které dokáže generovat elektřinu pouhými pohyby prstů (potažmo jiných částí těla). Jeho tajemství spočívá v tzv. triboelektrickém jevu, což je něco, co většina z nás už někdy viděla nebo spíš přímo cítila. Dochází k němu totiž v situacích, kdy se nějaký materiál stane elektricky nabitým v důsledku tření s jiným materiálem.

Tento typ kontaktní elektrifikace se ovšem poměrně obtížně přeměňuje na použitelný zdroj energie – potřebné materiály je buď náročné vyrobit, nebo jsou zoufale neefektivní z hlediska nákladů. Nový kovový „jazyk“ prý ale těmito neduhy netrpí.

Dotyčný pásek obsahuje dvě tenké vrstvy zlata, které společně s tzv. polydimethylsiloxanem (PDMS, polymer na bázi křemíku) tvoří jakýsi sendvič. Jedna vrstva zlata je natažena a uvolněna, což způsobí, že se zmačká a vytvoří útvar, který na první pohled připomíná miniaturní pohoří. Po opětovné aplikaci síly pohyb mezi vrstvami zlata a PDMS vytváří tření.

„To způsobuje proudění elektronů mezi vrstvami zlata. Čím více tření, tím větší množství energie je vyprodukováno,“ uvedl v tiskové zprávě badatel Yun Xu z Chinese Academy of Science.

Pásek o délce 1,5 cm a šířce 1 cm během testů vygeneroval dostatek elektřiny pro to, aby 48 červených LED světel mohlo svítit současně. Konkrétně se jednalo o maximální napětí 124 voltů, maximální proud 10 mikroampér a maximální hustotu výkonu 0,22 miliwattů/centimetr čtvereční.

Vědci doufají, že jejich vynález by jednoho dne mohl sloužit k nabíjení chytrých mobilních telefonů, tabletů atd. Proto nyní budou pracovat na zvýšení výkonu a také na přenosné baterii, na níž by bylo možné vyrobenou energii ukládat.

Foto: Nano Energy

Diskuze (3) Další článek: Tip: Drobný doplněk vrátí do Googlu tlačítko pro zobrazení originálního obrázku

Témata článku: Technologie, Budoucnost, Výzkum, Pohyb, Elektřina, Bezdrátové nabíjení, Energie, Tření, Neduh, Vyrobená energie, Zlato, Nové zařízení, Potřebný materiál, Pouhý pohyb, Maximální napětí, Část těla, Velké množství, Červený led, Sendvič, Buffalo, Pohyb prstů, Tenká vrstva, Maximální proud, Útvar, Prst


Určitě si přečtěte

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

Američtí mariňáci si tisknou kasárna z betonu na 3D tiskárně

** Americká námořní pěchota nedávno představila 3D tištěná kasárna pro vojáky ** Ty jim tiskne velká 3D tiskárna na beton ** Výsledkem je solidní obytný prostor, který je slušně chráněný před nepřátelskou palbou

Stanislav Mihulka | 18

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

Jaroslav Petr | 46

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37