Novinky z Marsu: Krtek sondy InSight je konečně pod zemí

Robotické sondě InSight, která od listopadu 2018 prozkoumává rudou planetu, se konečně podařilo dostat tzv. „krtka“ pod zem. Podle serveru CNET mu to trvalo déle než rok.

Připomeňme, že krtek má dopravit lano s čidly pro měření tepelného toku do hloubky až 5 metrů. Z tohoto zdánlivě triviálního úkolu se nicméně vyklubal pořádný oříšek.

Nejprve se zdálo, že cestu blokuje velká skála. Později však vyšlo najevo, že kvůli vlastnostem marsovského regolitu krtek pronikne maximálně několik centimetrů pod povrch a pak se zase vyhrabe ven.

Nakonec zabralo až „postrkování“ od robotické paže InSightu s lopatkou. Výše uvedené video ukazuje, jak přesně to probíhalo.

Řešení tohoto problému ze Země podle NASA představovalo skutečnou výzvu. „A stále musíme zjistit, zda krtek dokáže kopat sám,“ dodala jmenovaná kosmická agentura.

Pokud to zvládne  – a nenastanou nějaké další komplikace – sonda bude schopna změřit vnitřní teplotu Marsu a poskytnout tak vědcům nové informace o jeho vzniku.

Diskuze (12) Další článek: Sony PetaSite Optical Disc Archive: optická média ve 3. generaci uchovají až 2,9 petabajtu dat

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Země, Mars, InSight, Novinky, INS, Sonda, Krtek, Novinka, Novi, Uvedené video, NASA InSight, CNET, Mar

Tipy na 20 nejlepších sluchátek do 1500 Kč. Poměr cena/výkon je důležitý i o Vánocích

Ani když máte malý rozpočet, nemusíte rezignovat na kvalitu. Připravili jsme výběr sluchátek všech kategorií s nejlepším poměrem cena/výkon.

Jaromír Puk
Sluchátka

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
Recenze mobilní hry PUBG: New State. Nová hra nebo velký update?

Je čas na další battle royale. Pokračování PUBG Mobile je tu...