Novinky z Marsu: Krtek sondy InSight je konečně pod zemí

Robotické sondě InSight, která od listopadu 2018 prozkoumává rudou planetu, se konečně podařilo dostat tzv. „krtka“ pod zem. Podle serveru CNET mu to trvalo déle než rok.

Připomeňme, že krtek má dopravit lano s čidly pro měření tepelného toku do hloubky až 5 metrů. Z tohoto zdánlivě triviálního úkolu se nicméně vyklubal pořádný oříšek.

Nejprve se zdálo, že cestu blokuje velká skála. Později však vyšlo najevo, že kvůli vlastnostem marsovského regolitu krtek pronikne maximálně několik centimetrů pod povrch a pak se zase vyhrabe ven.

Nakonec zabralo až „postrkování“ od robotické paže InSightu s lopatkou. Výše uvedené video ukazuje, jak přesně to probíhalo.

Řešení tohoto problému ze Země podle NASA představovalo skutečnou výzvu. „A stále musíme zjistit, zda krtek dokáže kopat sám,“ dodala jmenovaná kosmická agentura.

Pokud to zvládne  – a nenastanou nějaké další komplikace – sonda bude schopna změřit vnitřní teplotu Marsu a poskytnout tak vědcům nové informace o jeho vzniku.

Diskuze (12) Další článek: Sony PetaSite Optical Disc Archive: optická média ve 3. generaci uchovají až 2,9 petabajtu dat