Nový cíl: Americká sonda New Horizons vyrazila k objektu Ultima Thule

• Sonda New Horizons 3. října uskutečnila krátký zážeh
  • Byl to první manévr, který ji pomůže nasměrovat k jejímu příštímu cíli
  • Podle vyjádření NASA byl tento zážeh úspěšný

Meziplanetární sonda New Horizons americké vesmírné agentury NASA má za sebou krátký zážeh, který uskutečnila 3. října. Byl to první manévr, který pomůže sondu nasměrovat k jejímu příštímu cíli.

Podle vyjádření NASA byl tento zážeh úspěšný a sondu potřebným způsobem urychlil. V tuto chvíli se sonda nachází asi 6,35 miliard kilometrů od Země, přičemž ke svému cíli to má mnohem blíže.

Tímto cílem je objekt z Kuiperova pásu (486958) 2014 MU69, který je všeobecně známý pod přezdívkou Ultima Thule. Ten se nachází zhruba 6,6 miliard kilometrů od Země. V půlce srpna si sonda New Horizons svůj cíl vyfotila, což jí pomohlo zpřesnit si dráhu cesty, která teď sondu čeká.

Pokud vše proběhne podle plánu, tak sondu čeká novoroční průlet kolem Ultima Thule. Mělo by k němu totiž dojít 1. ledna 2019. Sonda poletí velmi rychle a k povrchu objektu se přiblíží na čtyřikrát kratší vzdálenost, než v roce 2015 k povrchu trpasličí planety Pluto. Operátoři mise si tudíž musejí všechno perfektně načasovat, aby uspěli se všemi svými záměry.

Jeden, nebo dva objekty?

Objekt Ultima Thule objevili astronomové v roce 2014, díky pozorování s Hubbleovým vesmírným dalekohledem. Má nepravidelný tvar a jeho velikost je asi 18 až 20 km. Podle dostupných informací by mělo nejspíš jít o dva objekty, které se obíhají ve velmi těsné blízkosti.

Ultima Thula zřejmě pochází z dob vzniku Sluneční soustavy, takže by to byla velmi prastará dvojice. Jestli to tak skutečně je, tak sondu New Horizons, a díky jejím přístrojům i nás, čeká unikátní vesmírná show.

Jestli sonda News Horizons úspěšně prolétne kolem objektu Ultima Thula, tak se z něj v tu chvíli stane nejvzdálenější zblízka prozkoumaný objekt ve Sluneční soustavě. Bude to daleko za oběžnou dráhou Pluta. S objektem Ultima Thule se přitom pojí ještě jedno zajímavé prvenství.

Stalo se prvním vesmírným tělesem, které bylo vybráno jako cíl vesmírné mise až potom, co dotyčná sonda odstartovala. Sonda New Horizons je na cestě vesmírem od ledna 2006 a objekt Ultima Thule byl vybrán z několika kandidátů jako jeden z cílů mise New Horizons až v srpnu 2015.

Diskuze (4) Další článek: Ani byste nehádali, že se na něm dá dobře zapařit: Test Lenovo Legion Y530

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Země, NASA, Astronomie, Sluneční soustava, Pluto, Americká sonda, Vesmírná mise, Hubble, Nepravidelný tvar, Nový cíl, New Horizons, Příští cíl, Objekt, Těsná blízkost, Cíl, Meziplanetární sonda, Kuiperův pás, Trpasličí planeta, Dostupná informace, Krátká vzdálenost, Sonda New Horizons, Oběžná dráha

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty