Mimozemský život | Družice

Nový cíl lovců mimozemšťanů: Pásy družic ve vzdálených hvězdných systémech

Astrofyzik Hector Socas-Navarro z Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) se nechal inspirovat slavným Arthurem C. Clarkem a v nedávné studii dospěl k závěru, že bychom měli začít hledat velké skupiny družic ve vzdálených hvězdných systémech.

Clarke v roce 1945 napsal článek Peacetime Uses for V2, v němž navrhl, že bychom na geostacionární oběžnou dráhu Země měli vyslat „umělé satelity“ a vytvořit tak globální komunikační síť. Netrvalo dlouho a tato vize se začala naplňovat. V současné době je v tzv. Clarkově pásu již cca 400 družic.

Socas-Navarro nyní přichází s tvrzením, že bychom teleskopy příští generace mohli použít i k pátrání po známkách přítomnosti masivních pásů geostacionárních komunikačních družic. Takové hypotetické pásy, „Clarke Exobelts“, podle něj mohou být pokládány za technomarkery (analogie k biomarkerům naznačujícím výskyt života).

„Technomarker je v podstatě něco, co bychom teoreticky mohli pozorovat a odhalit tak přítomnost technologie někde jinde ve vesmíru. Je to konečné vodítko k nalezení inteligentního života tam venku,“ uvedl Socas-Navarro v e-mailu pro Universe Today.

Hlavní výhodou tohoto přístupu prý je, že zatímco jiné technomarkery jsou založeny na technologiích ze sci-fi filmů či knih, myšlenka Clarke Exobelts vychází z technologie reálně existující. Předpoklad, že satelity vyrábějí i jiné hypotetické civilizace, lze tudíž pokládat za veskrze rozumný.

Má to ale jeden háček – naše družice aktuálně zabírají přibližně 0,01 % celkové rozlohy Clarkova pásu. Aby byly detekovatelné, muselo bych jich tam být mnohem víc. Simulace provedené Socasem-Navarrou ukázaly, že do tohoto bodu bychom mohli dospět někdy kolem roku 2200. A to nás opět přivádí k tomu, že i pokud nějací mimozemšťané někde ve vesmíru skutečně žijí, rozhodně to ještě neznamená, že nás v daném ohledu již dávno předstihli.

Diskuze (10) Další článek: Indicie v kódu prozrazují, že Google chystá na svůj Chromebook podporu Windows 10

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Mimozemský život, Družice, Sci-fi film, Mimozemšťané, Příští generace, Nedávná studie, Inteligentní život, Umělý satelit, Hvězdný systém, Nový cíl, Současná doba, Pás, Clark, Hlavní výhoda, Cíl, IAC, Velká skupina, Universe Today, Clarke, Lovec, Celková rozloha

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní

LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl

** Firma AEye vystavovala na CESu LIDAR pro autonomní vozy ** Návštěvníkovi, který si auto vyfotil, poškodil laser snímač foťáku ** Je problém v LIDARu AEye, v laseru, nebo jinde?

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog