Nový cíl lovců mimozemšťanů: Pásy družic ve vzdálených hvězdných systémech

Astrofyzik Hector Socas-Navarro z Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) se nechal inspirovat slavným Arthurem C. Clarkem a v nedávné studii dospěl k závěru, že bychom měli začít hledat velké skupiny družic ve vzdálených hvězdných systémech.

Clarke v roce 1945 napsal článek Peacetime Uses for V2, v němž navrhl, že bychom na geostacionární oběžnou dráhu Země měli vyslat „umělé satelity“ a vytvořit tak globální komunikační síť. Netrvalo dlouho a tato vize se začala naplňovat. V současné době je v tzv. Clarkově pásu již cca 400 družic.

Socas-Navarro nyní přichází s tvrzením, že bychom teleskopy příští generace mohli použít i k pátrání po známkách přítomnosti masivních pásů geostacionárních komunikačních družic. Takové hypotetické pásy, „Clarke Exobelts“, podle něj mohou být pokládány za technomarkery (analogie k biomarkerům naznačujícím výskyt života).

„Technomarker je v podstatě něco, co bychom teoreticky mohli pozorovat a odhalit tak přítomnost technologie někde jinde ve vesmíru. Je to konečné vodítko k nalezení inteligentního života tam venku,“ uvedl Socas-Navarro v e-mailu pro Universe Today.

Hlavní výhodou tohoto přístupu prý je, že zatímco jiné technomarkery jsou založeny na technologiích ze sci-fi filmů či knih, myšlenka Clarke Exobelts vychází z technologie reálně existující. Předpoklad, že satelity vyrábějí i jiné hypotetické civilizace, lze tudíž pokládat za veskrze rozumný.

Má to ale jeden háček – naše družice aktuálně zabírají přibližně 0,01 % celkové rozlohy Clarkova pásu. Aby byly detekovatelné, muselo bych jich tam být mnohem víc. Simulace provedené Socasem-Navarrou ukázaly, že do tohoto bodu bychom mohli dospět někdy kolem roku 2200. A to nás opět přivádí k tomu, že i pokud nějací mimozemšťané někde ve vesmíru skutečně žijí, rozhodně to ještě neznamená, že nás v daném ohledu již dávno předstihli.

Diskuze (10) Další článek: Indicie v kódu prozrazují, že Google chystá na svůj Chromebook podporu Windows 10

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Mimozemský život, Družice, Příští generace, Velká skupina, Mimozemšťané, Inteligentní život, Celková rozloha, Clarke, IAC, Pás, Nový cíl, Sci-fi film, Clark, Hlavní výhoda, Lovec, Současná doba, Cíl, Nedávná studie, Umělý satelit, Universe Today, Hvězdný systém

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese