Nový cíl lovců mimozemšťanů: Pásy družic ve vzdálených hvězdných systémech

Astrofyzik Hector Socas-Navarro z Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) se nechal inspirovat slavným Arthurem C. Clarkem a v nedávné studii dospěl k závěru, že bychom měli začít hledat velké skupiny družic ve vzdálených hvězdných systémech.

Clarke v roce 1945 napsal článek Peacetime Uses for V2, v němž navrhl, že bychom na geostacionární oběžnou dráhu Země měli vyslat „umělé satelity“ a vytvořit tak globální komunikační síť. Netrvalo dlouho a tato vize se začala naplňovat. V současné době je v tzv. Clarkově pásu již cca 400 družic.

Socas-Navarro nyní přichází s tvrzením, že bychom teleskopy příští generace mohli použít i k pátrání po známkách přítomnosti masivních pásů geostacionárních komunikačních družic. Takové hypotetické pásy, „Clarke Exobelts“, podle něj mohou být pokládány za technomarkery (analogie k biomarkerům naznačujícím výskyt života).

„Technomarker je v podstatě něco, co bychom teoreticky mohli pozorovat a odhalit tak přítomnost technologie někde jinde ve vesmíru. Je to konečné vodítko k nalezení inteligentního života tam venku,“ uvedl Socas-Navarro v e-mailu pro Universe Today.

Hlavní výhodou tohoto přístupu prý je, že zatímco jiné technomarkery jsou založeny na technologiích ze sci-fi filmů či knih, myšlenka Clarke Exobelts vychází z technologie reálně existující. Předpoklad, že satelity vyrábějí i jiné hypotetické civilizace, lze tudíž pokládat za veskrze rozumný.

Má to ale jeden háček – naše družice aktuálně zabírají přibližně 0,01 % celkové rozlohy Clarkova pásu. Aby byly detekovatelné, muselo bych jich tam být mnohem víc. Simulace provedené Socasem-Navarrou ukázaly, že do tohoto bodu bychom mohli dospět někdy kolem roku 2200. A to nás opět přivádí k tomu, že i pokud nějací mimozemšťané někde ve vesmíru skutečně žijí, rozhodně to ještě neznamená, že nás v daném ohledu již dávno předstihli.

Diskuze (10) Další článek: Indicie v kódu prozrazují, že Google chystá na svůj Chromebook podporu Windows 10

Témata článku: Technologie, Vesmír, Výzkum, Družice, Mimozemský život, Nový cíl, Sci-fi film, Aliens, Arthur, Umělý satelit, Současná doba, Clark, Clarke, Lovec, Cíl, Příští generace, Hlavní výhoda, Pás, Inteligentní život, Celková rozloha, Universe Today, Lov, Nedávná studie, Hvězdný systém, Velká skupina

Největší videoherní obchod historie! Microsoft kupuje Activision Blizzard za 68,7 mld. dolarů

Tak tohle asi nikdo nečekal… Call of Duty, Diablo, Warcraft nebo Candy Crash Saga budou brzy patřit Microsoftu

Activision BlizzardMicrosoft
V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

MikroskopMakro objektiv
Létající auto dorazí na trh už v příštím roce. První bude slovenský AeroMobil

Létající automobily nám v minulosti slibovala již celá řada společností, slovenský Aeromobil by však celou myšlenku mohl konečně dotáhnout do cíle.

Auto.czOndřej Mára