Ve čtvrtek před víkendovým závodem v Monaku představili činovníci šampionátu Formule E nový elektrický závodní vůz. Třetí generace, označená prostě Gen3, se na okruzích objeví na začátku následující (tj. deváté) sezóny. Monopost na první pohled zaujal poměrně nekonvenčním designem, vzdáleně připomínajícím stíhací letadlo.

Ve čtvrtek před víkendovým závodem v Monaku představili činovníci šampionátu Formule E nový elektrický závodní vůz. Třetí generace, označená prostě Gen3, se na okruzích objeví na začátku následující (tj. deváté) sezóny. Monopost na první pohled zaujal poměrně nekonvenčním designem, vzdáleně připomínajícím stíhací letadlo.

Jedním z hlavních motivů závodů elektrických formulí je ohleduplnost k životnímu prostředí. Nová karoserie je proto ještě ekologičtější než dříve – je vyrobena z lněných a částečně recyklovaných uhlíkových vláken z vyřazených vozů Gen2, což podle zástupců šampionátu sníží uhlíkovou stopu vozů o deset procent.

Jedním z hlavních motivů závodů elektrických formulí je ohleduplnost k životnímu prostředí. Nová karoserie je proto ještě ekologičtější než dříve – je vyrobena z lněných a částečně recyklovaných uhlíkových vláken z vyřazených vozů Gen2, což podle zástupců šampionátu sníží uhlíkovou stopu vozů o deset procent.

Nový monopost Formule E je menší než předchozí verze, má užší rozchod kol a kratší rozvor (2970 mm oproti 3100 mm). Výrazně klesla hmotnost vozu – z dosavadních 903 kilogramů na 760 kilogramů (včetně jezdce), což je pro představu jen o něco málo méně, než váží současné vozy formule 1. Monoposty obují nové pneumatiky Hankook vyrobené z recyklovaného materiálu.

Nový monopost Formule E je menší než předchozí verze, má užší rozchod kol a kratší rozvor (2970 mm oproti 3100 mm). Výrazně klesla hmotnost vozu – z dosavadních 903 kilogramů na 760 kilogramů (včetně jezdce), což je pro představu jen o něco málo méně, než váží současné vozy formule 1. Monoposty obují nové pneumatiky Hankook vyrobené z recyklovaného materiálu.

Lehčí vozy budou podstatně živější, k čemuž přispěje i zvýšení výkonu elektromotoru pohánějícího zadní kola z dosavadních 250 kW (335 koní) na 350 kW (469 koní). Formule budou díky tomu schopné dosahovat maximální rychlosti až 320 km/h, což by mělo znamenat zkrácení časů na jedno kolo.

Lehčí vozy budou podstatně živější, k čemuž přispěje i zvýšení výkonu elektromotoru pohánějícího zadní kola z dosavadních 250 kW (335 koní) na 350 kW (469 koní). Formule budou díky tomu schopné dosahovat maximální rychlosti až 320 km/h, což by mělo znamenat zkrácení časů na jedno kolo.

Vůbec poprvé bude nasazen přední motorgenerátor. V tomto případě je přesnější specifikovat ho jako generátor, protože Gen3 nebude mít pohon všech kol. Formule díky němu získají schopnost rekuperovat při brzdění až 250 kW na přední a 350 kW na zadní nápravě. To by v praxi mělo znamenat, že vozy budou efektivnější než letošní stroje Gen2, které rekuperují jen zadní nápravou.

Vůbec poprvé bude nasazen přední motorgenerátor. V tomto případě je přesnější specifikovat ho jako generátor, protože Gen3 nebude mít pohon všech kol. Formule díky němu získají schopnost rekuperovat při brzdění až 250 kW na přední a 350 kW na zadní nápravě. To by v praxi mělo znamenat, že vozy budou efektivnější než letošní stroje Gen2, které rekuperují jen zadní nápravou.

Stejně jako dosud budou jednotlivé týmy smět navrhovat a vyrábět vlastní zadní jednotky systému rekuperace kinetické energie. Přední jednotka však bude společná pro všechny týmy, kterým ji bude dodávat společnost Atieva, jež dříve dodávala bateriové bloky pro vozy Gen2.

Stejně jako dosud budou jednotlivé týmy smět navrhovat a vyrábět vlastní zadní jednotky systému rekuperace kinetické energie. Přední jednotka však bude společná pro všechny týmy, kterým ji bude dodávat společnost Atieva, jež dříve dodávala bateriové bloky pro vozy Gen2.

Gen3 bude mít také nové akumulátory od nového dodavatele – původní články od Total Saft nahradí baterie od Williams Advanced Engineering. Nabíjet je bude možné výkonem až 600 kW - tj. maximální rekuperací na obou nápravách. Kapacita nových akumulátorů zatím nebyla oznámena (vozy Gen2 používají akumulátory s kapacitou 54 kWh).

Gen3 bude mít také nové akumulátory od nového dodavatele – původní články od Total Saft nahradí baterie od Williams Advanced Engineering. Nabíjet je bude možné výkonem až 600 kW - tj. maximální rekuperací na obou nápravách. Kapacita nových akumulátorů zatím nebyla oznámena (vozy Gen2 používají akumulátory s kapacitou 54 kWh).

Nový monopost zatím řídil pouze jeden člověk na světě – od loňského října ho zkoušel testovací jezdec Benoit Treluyer, který ho dle serveru The Race popsal jako „opravdu rychlý a hbitý závodní vůz“. V deváté sezóně 2022/2023 s ním bude soutěžit sedm výrobců: DS Automobiles, Maserati, Jaguar, Mahindra, Niro 333, Nissan a Porsche.

Nový monopost zatím řídil pouze jeden člověk na světě – od loňského října ho zkoušel testovací jezdec Benoit Treluyer, který ho dle serveru The Race popsal jako „opravdu rychlý a hbitý závodní vůz“. V deváté sezóně 2022/2023 s ním bude soutěžit sedm výrobců: DS Automobiles, Maserati, Jaguar, Mahindra, Niro 333, Nissan a Porsche.

Nový elektrický monopost Formule E bude ekologičtější, lehčí, výkonnější a hbitější

Nový elektrický monopost Formule E bude ekologičtější, lehčí, výkonnější a hbitější

Nový elektrický monopost Formule E bude ekologičtější, lehčí, výkonnější a hbitější

Nový elektrický monopost Formule E bude ekologičtější, lehčí, výkonnější a hbitější

Jedním z hlavních motivů závodů elektrických formulí je ohleduplnost k životnímu prostředí. Nová karoserie je proto ještě ekologičtější než dříve – je vyrobena z lněných a částečně recyklovaných uhlíkových vláken z vyřazených vozů Gen2, což podle zástupců šampionátu sníží uhlíkovou stopu vozů o deset procent.
Nový monopost Formule E je menší než předchozí verze, má užší rozchod kol a kratší rozvor (2970 mm oproti 3100 mm). Výrazně klesla hmotnost vozu – z dosavadních 903 kilogramů na 760 kilogramů (včetně jezdce), což je pro představu jen o něco málo méně, než váží současné vozy formule 1. Monoposty obují nové pneumatiky Hankook vyrobené z recyklovaného materiálu.
Lehčí vozy budou podstatně živější, k čemuž přispěje i zvýšení výkonu elektromotoru pohánějícího zadní kola z dosavadních 250 kW (335 koní) na 350 kW (469 koní). Formule budou díky tomu schopné dosahovat maximální rychlosti až 320 km/h, což by mělo znamenat zkrácení časů na jedno kolo.
Vůbec poprvé bude nasazen přední motorgenerátor. V tomto případě je přesnější specifikovat ho jako generátor, protože Gen3 nebude mít pohon všech kol. Formule díky němu získají schopnost rekuperovat při brzdění až 250 kW na přední a 350 kW na zadní nápravě. To by v praxi mělo znamenat, že vozy budou efektivnější než letošní stroje Gen2, které rekuperují jen zadní nápravou.
10
Fotogalerie

Nový elektrický monopost Formule E bude ekologičtější, lehčí, výkonnější a hbitější

Ve čtvrtek před víkendovým závodem v Monaku představili činovníci šampionátu Formule E nový elektrický závodní vůz. Třetí generace, označená prostě Gen3, se na okruzích objeví na začátku následující (tj. deváté) sezóny. Monopost na první pohled zaujal poměrně nekonvenčním designem, vzdáleně připomínajícím stíhací letadlo.

Jedním z hlavních motivů závodů elektrických formulí je ohleduplnost k životnímu prostředí. Nová karoserie je proto ještě ekologičtější než dříve – je vyrobena z lněných a částečně recyklovaných uhlíkových vláken z vyřazených vozů Gen2, což podle zástupců šampionátu sníží uhlíkovou stopu vozů o deset procent.

Formule E Gen3

Nový monopost Formule E je menší než předchozí verze, má užší rozchod kol a kratší rozvor (2970 mm oproti 3100 mm). Výrazně klesla hmotnost vozu – z dosavadních 903 kilogramů na 760 kilogramů (včetně jezdce), což je pro představu jen o něco málo méně, než váží současné vozy formule 1. Monoposty obují nové pneumatiky Hankook vyrobené z recyklovaného materiálu.

Lehčí vozy budou podstatně živější, k čemuž přispěje i zvýšení výkonu elektromotoru pohánějícího zadní kola z dosavadních 250 kW (335 koní) na 350 kW (469 koní). Formule budou díky tomu schopné dosahovat maximální rychlosti až 320 km/h, což by mělo znamenat zkrácení časů na jedno kolo.

Vůbec poprvé bude nasazen přední motorgenerátor. V tomto případě je přesnější specifikovat ho jako generátor, protože Gen3 nebude mít pohon všech kol. Formule díky němu získají schopnost rekuperovat při brzdění až 250 kW na přední a 350 kW na zadní nápravě. To by v praxi mělo znamenat, že vozy budou efektivnější než letošní stroje Gen2, které rekuperují jen zadní nápravou.

Do nové sezóny s hbitějším monopostem

Stejně jako dosud budou jednotlivé týmy smět navrhovat a vyrábět vlastní zadní jednotky systému rekuperace kinetické energie. Přední jednotka však bude společná pro všechny týmy, kterým ji bude dodávat společnost Atieva, jež dříve dodávala bateriové bloky pro vozy Gen2.

Gen3 bude mít také nové akumulátory od nového dodavatele – původní články od Total Saft nahradí baterie od Williams Advanced Engineering. Nabíjet je bude možné výkonem až 600 kW - tj. maximální rekuperací na obou nápravách. Kapacita nových akumulátorů zatím nebyla oznámena (vozy Gen2 používají akumulátory s kapacitou 54 kWh).

Nový monopost zatím řídil pouze jeden člověk na světě – od loňského října ho zkoušel testovací jezdec Benoit Treluyer, který ho dle serveru The Race popsal jako „opravdu rychlý a hbitý závodní vůz“. V deváté sezóně 2022/2023 s ním bude soutěžit sedm výrobců: DS Automobiles, Maserati, Jaguar, Mahindra, Niro 333, Nissan a Porsche.

Určitě si přečtěte

Články odjinud