Vesmír | Astronomie

Nový klenot do sbírky: Pulsar obíhající černou díru

• Odborníci zkoumají milisekundový pulzar PSR B1820-30A
  • Ten s největší pravděpodobností obíhá kolem černé díry střední velikosti, umístěné v centru hvězdokupy NGC 662
  • Dotyčný pulsar se tak stal držitelem hned několika pozoruhodných astronomických rekordů
Nový klenot do sbírky: Pulsar obíhající černou díru

Ve vesmíru už známe černé díry hvězdné velikosti, které vznikají zhroucením masivní hvězdy. Také jsme objevili spoustu supermasivních černých děr o hmotnosti statisíců, milionů a někdy i miliard Sluncí, které se nacházejí v centru většiny galaxií ve vesmíru.

Černých děr střední velikosti jsme ale vystopovali jenom hrstku a bývají to spíše jen kandidáti, než spolehlivě potvrzené objekty.

Mezinárodní tým badatelů, který vedli astronomové britské Manchesterské univerzity teď přichází s novým přírůstkem. Objevili černou dírou střední velikosti, která se skrývá v centru kulové hvězdokupy NGC 6624 ze souhvězdí Střelce, vzdálené od nás přibližně 26 tisíc světelných let. Benetge Perera a jeho kolegové toho ale vlastně objevili víc, než jenom zajímavou černou dírou.

Dlouhodobě totiž ve zmíněné hvězdokupě zkoumali milisekundový pulzar PSR B1820-30A a přitom analyzovali jeho pulzy. Chování pulzaru je velmi citlivé na gravitační vliv hmotných objektů v okolí a je z něj možné odvodit, co se poblíž pulzaru nachází.

Z výpočtů astronomů nakonec vyplynulo, že dotyčný pulzar s největší pravděpodobností obíhá kolem černé díry střední velikosti, umístěné v centru hvězdokupy NGC 6624. Hmota takto objevené černé díry přitom podle Perery a spol. odpovídá asi 7 500 Sluncím.

Pulzar PSR B1820-30A se tak stal držitelem několika pozoruhodných astronomických rekordů. Ze všech známých pulzarů je nejblíže k centru kulové hvězdokupy. A zároveň je to historicky první známý pulzar, který jsme objevili na oběžné dráze u černé díry.

Podle Perery je objev černé díry střední velikosti velmi významný, protože takový objektů stále známe velmi málo. Tyto černé díry přitom možná představují mezistupeň mezi černými děrami hvězdných velikostí a supermasivními černými děrami.

Vědci nalezli pulsar PSR B1820-30A už dávno, v roce 1990, s pomocí Lovellova teleskopu observatoře Jodrell Bank v severozápadní Anglii. Od té doby ho pozorují a nepřestává je udivovat svými extrémně přesnými a rychlými pulzy. Teď se navíc ukázalo, jak zajímavé je okolí tohoto pulzaru, když obíhá kolem černé díry střední velikosti.

Zdroj: University of Manchester